Gå til innhold

Hvor dumt er det å bevisst trigge mani?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der spørsmålet burde du vel vite svaret på selv.

Anonymkode: 67a00...ebc

Jeg har aldri forsøkt å bevisst trigge en mani før, så kan ikke si at jeg har noe erfaring nei?

Anonymkode: c1564...4c9

AnonymBruker

Jeg har aldri forsøkt å bevisst trigge en mani før, så kan ikke si at jeg har noe erfaring nei?

Men kjære deg. Man er PSYK under en mani. Vil du være det så be my guest.

Anonymkode: 67a00...ebc

Gjest Vendi

Det er jeg ganske sikker på er veldig dumt å gjøre (i den grad det er mulig da). Mani kan som du sikkert vet være veldig alvorlig, og jeg synes det er veldig ansvarsløst og tankeløst av deg hvis du prøver på det. Du må ta i betraktning hva en mani vil gjøre med deg, dine nærmeste, (og tilfeldige mennesker du treffer på). Som en annen sier over meg så er man syk under en mani, og det ender ofte med innleggelse. Det må du også ha i tankene at du bevisst da vil (mis)bruke av helsevesenets ressurser. 

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det er jeg ganske sikker på er veldig dumt å gjøre (i den grad det er mulig da). Mani kan som du sikkert vet veldig være veldig alvorlig, og jeg synes det er veldig ansvarsløst og tankeløst av deg hvis du prøver på det. Du må ta i betraktning hva en mani vil gjøre med deg, dine nærmeste, (og tilfeldige mennesker du treffer på). Som en annen sier over meg så er man syk under en mani, og det ender ofte med innleggelse. Det må du også ha i tankene at du bevisst da vil (mis)bruke av helsevesenets ressurser. 

Hva mener du med å misbruke helsevesenets ressurser?

AnonymBruker
Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Hvis du har bipolar 1 og har hatt psykose før ville jeg ikke tord gjøre det. Har du det? 

Jeg har type 2. Så ble vel feil å skrive mani og ikke hypomani her. Glemte meg litt. Men ja, jeg har hatt psykose før ja.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Som med all annen eksponeringsterapi er det ingenting galt i å gjøre det under kontrollerte forhold.

Hva vil under kontrollerte forhold si? Ved hjelp av en behandler? Tviler på behandler vil hjelpe med noe sånt?

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med å misbruke helsevesenets ressurser?

Det skal vel ikke så stor fantasi for å tenke seg det? La oss si at du faktisk greier å trigge en mani: Du blir alvorlig syk og må mest sannsynlig innlegges. Da opptar du en plass for de som uforskyldt har havnet i sykdom. 

Edit: Leste nå at du har bp2 og mente hypomani i stedet for mani..  Da stiller det seg jo annerledes..

Endret av Vendi
AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det skal vel ikke så stor fantasi for å tenke seg det? La oss si at du faktisk greier å trigge en mani: Du blir alvorlig syk og må mest sannsynlig innlegges. Da opptar du en plass for de som uforskyldt har havnet i sykdom. 

Åja, sånn sett ja. Da skjønner jeg mer av hva du mener. Er ikke helt med i dag, så trenger å få ting litt inn med teskje. Men som sagt så skrev jeg litt feil når jeg skrev mani, tenkte vel mer på hypomani - Og da blir man vel så og si aldri innlagt? Så da er det ikke noe problemstilling i mitt tilfelle her?

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil under kontrollerte forhold si? Ved hjelp av en behandler? Tviler på behandler vil hjelpe med noe sånt?

Jeg tenkte på i egen regi, eller ved hjelp av private aktører, med eller uten offentlig godkjenning.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte på i egen regi, eller ved hjelp av private aktører, med eller uten offentlig godkjenning.

Ved hjelp av private aktører? Med private aktører mener du da private behandlere, som en privat psykolog eller psykiater? Jeg skjønner ikke helt?

Gjest Krøll47

Jeg har type 2. Så ble vel feil å skrive mani og ikke hypomani her. Glemte meg litt. Men ja, jeg har hatt psykose før ja.

Ok. Trodde ikke man fikk psykose hvis man har type 2? Jeg hadde ikke vært villig til å risikere psykose! Liker å ha kontroll. 

Hvis du  bare "risikerer" hypomani, så kjør på. Jeg gjør det samme selv. Har bedring siden jeg kommer fra en kraftig depresjon mtp at jeg er nyforelsket, spiser mat, trener og til dels opplever glede med familieaktiviteter.  Så er vel der man vil være. Men jeg så for meg mer enn dette og lurer på om det kommer. Ellers kan jeg være utrolig fornøyd om dette blir stabilt en stund. Det hadde vært en drøm med dette som normaltilstand. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved hjelp av private aktører? Med private aktører mener du da private behandlere, som en privat psykolog eller psykiater?

Jeg mener hvem som helst som har formell eller uformell kompetanse til å løse problemet.

AnonymBruker
Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Ok. Trodde ikke man fikk psykose hvis man har type 2? Jeg hadde ikke vært villig til å risikere psykose! Liker å ha kontroll. 

Hvis du  bare "risikerer" hypomani, så kjør på. Jeg gjør det samme selv. Har bedring siden jeg kommer fra en kraftig depresjon mtp at jeg er nyforelsket, spiser mat, trener og til dels opplever glede med familieaktiviteter.  Så er vel der man vil være. Men jeg så for meg mer enn dette og lurer på om det kommer. Ellers kan jeg være utrolig fornøyd om dette blir stabilt en stund. Det hadde vært en drøm med dette som normaltilstand. 

Åja, gjør man ikke? Det vet jeg ingenting om egentlig. Men er rimelig sikker på at psykologen som ringte meg etter utredningen sa jeg fikk diagnosen bipolar type 2 og ikke 1?

Så bra du føler deg bedre nå da, er ikke noe godt å være i depresjon. Jeg vil si jeg er i min normal nå, om dog noe på den depressive siden men ikke direkte depressiv. Jeg håper for din del at du holder deg stabil en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...