Gå til innhold

Hvor dumt er det å bevisst trigge mani?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (3 timer siden):

Av og til tror jeg bare vi må erkjenne at det ikke finnes lover i Norge mot å kjøre livet sitt i dass. 

Dessverre tar helsevesenet regningen. Iblant tenker jeg at når man åpenbart med viten og vilje går inn for å ødelegge sitt eget liv, burde man betalt for hjelpen selv.

Jeg blir også provosert av slik tråder. De siste årene har stadig flere pekt på at stat og kommune snart går tom for hender innen helsevesenet, men saken er at vi også vil gå tom for penger. Mange kommuners  helsebudsjett har steget så enormt de siste årene, og med dette som bakteppe blir jeg matt av å lese innlegg som feks åpningsinnlegget i denne tråden. Disse personenes atferd bidrar faktisk mye til at tjenestene blir dyrere (høyere egenandeler) og dårligere (færre plasser, færre fagpersoner pr befolkning), jeg lurer på om de noen gang tenker på at de selv sager greina de sitter på? 

Jeg får samme reaksjon av de utallige innleggene om «kan jeg få innleggelse selv om jeg ikke vil ha behandling» og «blir jeg lagt inn om jeg sier at jeg [sett inn det som passer av manipulerende utsagn ala] selvskader meg /sulter meg/ truer med selvmord etc etc. 

Endret av Kayia

Fortsetter under...

Kayia skrev (5 minutter siden):

Jeg blir også provosert av slik tråder. De siste årene har stadig flere pekt på at stat og kommune snart går tom for hender innen helsevesenet, men saken er at vi også vil gå tom for penger. Mange kommuners  helsebudsjett har steget så enormt de siste årene, og med dette som bakteppe blir jeg matt av å lese innlegg som feks åpningsinnlegget i denne tråden. Disse personenes atferd bidrar faktisk mye til at tjenestene blir dyrere (høyere egenandeler) og dårligere (færre plasser, færre fagpersoner pr befolkning), jeg lurer på om de noen gang tenker på at de selv sager greina de sitter på? 

Jeg får samme reaksjon av de utallige innleggene om «kan jeg få innleggelse selv om jeg ikke vil ha behandling» og «blir jeg lagt inn om jeg sier at jeg [sett inn det som passer av manipulerende utsagn ala] selvskader meg /sulter meg/ truer med selvmord etc etc. 

Ja - det som provoserer meg mest er at det finnes utrolig mange som står i helsekø og virkelig trenger hjelp - som er motivert for behandling og forandring, og at andre igjen sitter og planlegger å bli syke.

Mani er noe av det dyreste å behandle - enormt ressurskrevende. Det kan koste andre mennesker livet - mennesker som faktisk trenger hjelp. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med å misbruke helsevesenets ressurser?

Anonymkode: c1564...4c9

Dersom du virkelig lurer på dette syns jeg du skal spørre behandleren din om det samme som du spør dol om.

Du kan jo evt utfordre deg selv ved å gjette hva vedkommende vil svare? 

AnonymBruker
Kayia skrev (2 minutter siden):

Dersom du virkelig lurer på dette syns jeg du skal spørre behandleren din om det samme som du spør dol om.

Du kan jo evt utfordre deg selv ved å gjette hva vedkommende vil svare? 

Jeg har ingen behandler å spørre?

Gjest Krøll47

Jamen man blir ikke lagt inn for hypomani... Er nok ikke akkurat den gruppen som skriker etter å bli innlagt heller. Nå er ikke jeg TS,  men kan relatere. Jeg koster da ikke samfunnet en dritt om jeg mister sosial angst og trener 300% mer enn dere ville klart... dessuten blir man/noen bedre i jobben og kommer på masse bra ideer. Slutt å syte. 

Annonse

AnonymBruker
Krøll47 skrev (2 minutter siden):

Jamen man blir ikke lagt inn for hypomani... Er nok ikke akkurat den gruppen som skriker etter å bli innlagt heller. Nå er ikke jeg TS,  men kan relatere. Jeg koster da ikke samfunnet en dritt om jeg mister sosial angst og trener 300% mer enn dere ville klart... dessuten blir man/noen bedre i jobben og kommer på masse bra ideer. Slutt å syte. 

Jeg er egentlig enig med deg. Man ødelegger da bare eventuelt for seg selv, om man da i det hele tatt ødelegger?

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg mener at du har godt av å høre hva  vedkommende svarer. 

Ok? Og hvorfor har jeg godt av det? Du aner jo ikke hva vedkommende kommer til å svare uansett, så jeg ser ikke helt hvor du vil hen her?

Gjest Krøll47
Kayia skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg mener at du har godt av å høre hva  vedkommende svarer. 

Vi vet da alle hva vedkommende svarer. Man spør bare ikke om sånt. Man kan prate om det på anonymt forum eller med loka venner som egentlig er mer fuccked up selv og ser på det som normalt 😆 men man spør ikke legen. Virkelig ikke. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du jeg skal spørre henne egentlig?

Du fremstår her som at du selv ikke eier selvinnsikt eller fornuft?

På ingen måte et personangrep. Jeg bare rett og slett lurer på om du ser det selv.

Har har du fått noen fornuftige svar, som til og med påpeker du ødelegger for flere enn deg selv. Men enda forstår du ikke hva de skriver, eller vil du ikke forstå?

Anonymkode: 67a00...ebc

Annonse

AnonymBruker
Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Vi vet da alle hva vedkommende svarer. Man spør bare ikke om sånt. Man kan prate om det på anonymt forum eller med loka venner som egentlig er mer fuccked up selv og ser på det som normalt 😆 men man spør ikke legen. Virkelig ikke. 

Bør det ikke da ringe noen varselbjeller, hvis man "spør bare ikke om sånt" bortsett fra til venner som "er mer fucked opp enn seg selv"?

TS - så lenge dette ikke fører til at du opptar noen ressurser i helsevesenet, og du selv tar evt konsekvenser av hva som evt måtte skje, så må du jo bare kjøre på. 

Anonymkode: 93fd8...d12

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fremstår her som at du selv ikke eier selvinnsikt eller fornuft?

På ingen måte et personangrep. Jeg bare rett og slett lurer på om du ser det selv.

Har har du fått noen fornuftige svar, som til og med påpeker du ødelegger for flere enn deg selv. Men enda forstår du ikke hva de skriver, eller vil du ikke forstå?

Ok, og hvorfor det? Kan du begrunne hvorfor du mener jeg fremstår som om at jeg ikke eier selvinnsikt eller fornuft? Jeg spør fordi jeg gjerne ønsker å vite, og forsøke få mer innsikt i meg selv og fikse på det... 

AnonymBruker

TS - så lenge dette ikke fører til at du opptar noen ressurser i helsevesenet, og du selv tar evt konsekvenser av hva som evt måtte skje, så må du jo bare kjøre på. 

Jeg tar selvfølgelig konsekvensene av mine egne handlinger? Går det om jeg vil så kommer jeg ikke til å oppta noen ressurser i helsevesenet.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, og hvorfor det? Kan du begrunne hvorfor du mener jeg fremstår som om at jeg ikke eier selvinnsikt eller fornuft? Jeg spør fordi jeg gjerne ønsker å vite, og forsøke få mer innsikt i meg selv og fikse på det... 

Nå har du fått forklart det flere ganger. 

Man gjør ikke seg selv syk, det kan gå utover andre enn deg selv. Det er selvskading osv.

Som bipolar selv, blir jeg litt provosert.

Gjest Krøll47

Bør det ikke da ringe noen varselbjeller, hvis man "spør bare ikke om sånt" bortsett fra til venner som "er mer fucked opp enn seg selv"?

Doesn't ring a bell to me, nei. Det handler jo om at man utmerket godt vet at dette ikke er anbefalt fra et fagperspektiv. Noen ganger bare velger man å gjøre ting utenom boka fordi boka ikke fungerte. 

Og i det øyeblikket man spør gjør man også en sak ut av det, altså opptar helsepersonell for noe man VET svaret på fra før av. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har du fått forklart det flere ganger. 

Man gjør ikke seg selv syk, det kan gå utover andre enn deg selv. Det er selvskading osv.

Som bipolar selv, blir jeg litt provosert.

Ok. Jeg beklager, men jeg sliter litt med å henge med for tiden. Så kan ikke helt huske tidligere forklaringer?

Sjansen for at det går utover andre ser jeg på som liten? Om der ikke er noe jeg overser da?

Jeg beklager at det jeg skriver provoserer deg, hva konkret er det som provoserer? At jeg bevisst ønsker å ødelegge for meg selv?

AnonymBruker

Denne tråden blir for dumt for meg. Sitte å overbevise en som vil ødelegge for seg selv og potensielt andre, som tydelig vil redusere medisiner man har brukt mange resurser for å finne frem til, bare skal redusere de. Må begynne helt på nytt igjen bla,bla,bla blir bare for dumt.

Og helt ærlig tror jeg det kun er for å få oppmerksomhet. Hadde man villet hadde man ikke spurt her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...