Gå til innhold

Hvor dumt er det å bevisst trigge mani?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne tråden blir for dumt for meg. Sitte å overbevise en som vil ødelegge for seg selv og potensielt andre, som tydelig vil redusere medisiner man har brukt mange resurser for å finne frem til, bare skal redusere de. Må begynne helt på nytt igjen bla,bla,bla blir bare for dumt.

Og helt ærlig tror jeg det kun er for å få oppmerksomhet. Hadde man villet hadde man ikke spurt her.

Anonymkode: 67a00...ebc

Jeg skjønner godt du synes denne tråden blir for dumt jeg. For ja, det er rett og slett dumt. 

Hva er det du egentlig mener jeg får ut av denne oppmerksomheten? For det stemmer ikke det du tror kan jeg si.

Anonymkode: c1564...4c9

Fortsetter under...

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 time siden):

Støtter deg her. (Hypo)mani kan være livsfarlig, og svært ødeleggende. Det er heller ikke bare positive følelser involvert. Ødelagte relasjoner, massiv gjeld, drite seg totalt ut, ekstrem angst og frykt, ekstremt sinne, uro, rastløshet og mye mer. På mitt mest maniske blir har jeg det så jævlig at jeg er på randen av selvmord. Virkelig ikke en happy go lucky euforisk tilstand. Har snakket med andre bipolare (inkl. noen med BP2) som opplever hypomanier som rett og slett jævlige. 

Jeg har ikke opplevd manier som jævlige, tvert i mot. Men det kan kanskje bli det likevel selv om man aldri har opplevd det tidligere tilfeller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tar selvfølgelig konsekvensene av mine egne handlinger? Går det om jeg vil så kommer jeg ikke til å oppta noen ressurser i helsevesenet.

Hva hvis det ikke går som du vil?

Anonymkode: 93fd8...d12

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, da får jeg vel ta konsekvensene av det også da? Eller hva tenkte du på?

Hvis du ender med å belaste helsevesenet unødig pga din egen dumskap. Tror du at du har fått medisinene du går på for moro skyld?

AnonymBruker

Hvis du ender med å belaste helsevesenet unødig pga din egen dumskap. Tror du at du har fått medisinene du går på for moro skyld?

Nei, jeg vet selvfølgelig at jeg har en psykisk lidelse og at medisinene er til for å holde meg stabil? Hvorfor spør du?

Annonse

AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Det kan gå utover kognitive funksjoner. @Kupton kan nok svare mer presist. 

Jeg forstår. Hukommelse og slikt da eller? Håper på mer utdypende svar, for det hadde vært greit å vite egentlig.

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Søk først på google på kognitive funksjoner og beslektede søk. Om du ikke har det klart etter dette, kan jeg prøve å forklare.

Hvor reduserte kan de kognitive funksjonene til en pasient med mani bli? Kan miste veldig mye av den kognitive funksjonen? Og er det slik at denne funksjonen alltid vil komme tilbake etter endt mani eller kan det bli varig?

Hvor reduserte kan de kognitive funksjonene til en pasient med mani bli? Kan miste veldig mye av den kognitive funksjonen? Og er det slik at denne funksjonen alltid vil komme tilbake etter endt mani eller kan det bli varig?

Da jeg begynte i psykiatrien, ble jeg på akuttposten kjent med en jevnaldrende mann med mani. Han var intellektuelt meget oppegående. Gjennom årene ble han sterkt svekket kognitivt. En "primitivisering" av personligheten og en gradvis fremskridende svekkelse av intellektet. En særdeles trist opplevelse.

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Da jeg begynte i psykiatrien, ble jeg på akuttposten kjent med en jevnaldrende mann med mani. Han var intellektuelt meget oppegående. Gjennom årene ble han sterkt svekket kognitivt. En "primitivisering" av personligheten og en gradvis fremskridende svekkelse av intellektet. En særdeles trist opplevelse.

Det var veldig leit å høre. Man kan ikke tvangsmedisineres med antipsykotika ved bipolar grunnet mani? Og hva er det med mani som gjør at man svekkes kognitivt?

skogbrann
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var veldig leit å høre. Man kan ikke tvangsmedisineres med antipsykotika ved bipolar grunnet mani? Og hva er det med mani som gjør at man svekkes kognitivt?

Selvfølgelig kan man tvangsmedisineres med antipsykotika på grunn av mani. 

Annonse

AnonymBruker
skogbrann skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan man tvangsmedisineres med antipsykotika på grunn av mani. 

Åja. Det visste jeg ikke. Derfor jeg spurte. I mitt hode har det alltid vært logisk at man må være psykotisk for å kunne bli tvangsmedisinert med antipsykotika. Har aldri satt meg ordentlig inn i akkurat dette, så det var bare mine egne resonnement og konklusjoner.

AnonymBruker

Åja. Det visste jeg ikke. Derfor jeg spurte. I mitt hode har det alltid vært logisk at man må være psykotisk for å kunne bli tvangsmedisinert med antipsykotika. Har aldri satt meg ordentlig inn i akkurat dette, så det var bare mine egne resonnement og konklusjoner.

Veldig mange som er innlagt med mani er psykotiske. 

Anonymkode: 1f93d...732

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange som er innlagt med mani er psykotiske. 

Anonymkode: 1f93d...732

Ok. Min kunnskap om akkurat det er ganske begrenset. Men hva om man ikke er psykotisk men man er manisk da, kan man da likevel tvangsmedisineres?

skogbrann
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mani (men ikke hypomani) regnes for å være en alvorlig sinnslidelse, og man kan følgelig bli både tvangsinnlagt og tvangsbehandlet. Det er svært vanlig å bruke antipsykotika for å behandle mani. 

AnonymBruker
skogbrann skrev (Akkurat nå):

Mani (men ikke hypomani) regnes for å være en alvorlig sinnslidelse, og man kan følgelig bli både tvangsinnlagt og tvangsbehandlet. Det er svært vanlig å bruke antipsykotika for å behandle mani. 

Åja. Da har jeg lært noe nytt i dag også. Godt jeg bare får hypomanier og ikke manier da. Har du erfaring med å bli tvangsbehandlet selv siden du har så mye kunnskap om temaet?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og hva er det med mani som gjør at man svekkes kognitivt?

Toxic brain mania, which refers to the detrimental effects of manic episodes on the brain, can have long-term effects on individuals with bipolar disorder. Mania has been related to biochemical changes that may have adverse effects on brain structure and function, such as stress-induced elevation of cortisol and adrenocorticotrophic hormone

1

. Additionally, ever-changing moods associated with bipolar disorder may be toxic to the brain, leading to neuroprogression and impairing the brain's ability to deal with environmental inflammation and stress

2

. Long-term effects of bipolar disorder may include memory loss, concentration problems, attention deficits, and overall executive function impairment

5

. Furthermore, medication used to treat bipolar disorder can also have long-term effects, such as changes in how the body functions and potential damage to certain organs

5

. It is important to manage bipolar disorder with medication, talk therapy, and other forms of treatment to prevent potential long-term effects

5

.

kupton skrev (28 minutter siden):

Toxic brain mania, which refers to the detrimental effects of manic episodes on the brain, can have long-term effects on individuals with bipolar disorder. Mania has been related to biochemical changes that may have adverse effects on brain structure and function, such as stress-induced elevation of cortisol and adrenocorticotrophic hormone

1

. Additionally, ever-changing moods associated with bipolar disorder may be toxic to the brain, leading to neuroprogression and impairing the brain's ability to deal with environmental inflammation and stress

2

. Long-term effects of bipolar disorder may include memory loss, concentration problems, attention deficits, and overall executive function impairment

5

. Furthermore, medication used to treat bipolar disorder can also have long-term effects, such as changes in how the body functions and potential damage to certain organs

5

. It is important to manage bipolar disorder with medication, talk therapy, and other forms of treatment to prevent potential long-term effects

5

.

Jeg har ofte lurt på om jeg ble hjerneskadet av kraftig schizoaffektiv lidelse, manisk type, i 2016. Jeg opplevde en voldsom kognitiv svikt, slik at jeg ikke en gang klarte å ta livsviktige medisiner fordi jeg ga opp å regne ut hvilken dag det var og hvor mye medisiner jeg skulle ta. Dette pågikk i 14 dager, da kulminerte psykosen ved at jeg knuste vinduene i huset med en hammer fordi jeg trodde jeg var i ferd med å bli gasset ihjel. Det hele endte med ambulanse og politiet da jeg var ganske utagerende. Så var jeg på akutten i 10 dager og ble deretter innlagt på tvang på DPS. Psykiateren der sa at jeg hadde fått meg en kraftig smell, og at hodet ikke ville tåle en sånn til. Derfor kunne jeg ikke tenke meg å trigge mani, jeg tar mine medisiner og sørger for å sove om natten.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...