Gå til innhold

Avslutte etter ikke ønsket effekt - kjemien likevel endret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man har forsøkt en AD i noen måneder men ikke føler seg bra og skal slutte med den. vil hjernen/kroppen reagerere på endringen som skjer i serotonin/noradrenalin etc når man slutter? For selv om den ikke har hatt ønsket effekt på sykdommen, har vel antagelig verdiene og kjemien likevel endret seg i hjernen eller?

Anonymkode: 22b4f...3af

Fortsetter under...

Jeg synes det er ganske mange tråder her nå med til dels ganske kompliserte spørsmål innen biokjemi og farmakologi.

Jeg skjønner at dette er et interessant tema og mange har behov for å lære. Jeg stiller imidlertid spørsmål rundt hvilken verdi det har for den enkelte å få svar på disse spørsmålene (i forhold til terapeutisk effekt) og om det ikke bare skaper ytterligere forvirringer.

Før i tiden (spesielt med nå avdøde "YD") deltok jeg i en del detaljerte diskusjoner om reseptoraffiniteter, osv - det bidro egentlig veldig lite positivt og ble egentlig nerdete diskusjoner uten noen som helst faglig verdi. Jeg synes egentlig av den grunn at diskusjonene framover bør handle om litt mer konstruktive ting.

For å svare kjapt på spørsmålet ditt, så fører ikke antidepressiva til noen permanente endringer i nervesystemet. Cellene tilpasser seg, men ved seponering, så vil dette gå tilbake til slik det var før oppstart.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er ganske mange tråder her nå med til dels ganske kompliserte spørsmål innen biokjemi og farmakologi.

Jeg skjønner at dette er et interessant tema og mange har behov for å lære. Jeg stiller imidlertid spørsmål rundt hvilken verdi det har for den enkelte å få svar på disse spørsmålene (i forhold til terapeutisk effekt) og om det ikke bare skaper ytterligere forvirringer.

Før i tiden (spesielt med nå avdøde "YD") deltok jeg i en del detaljerte diskusjoner om reseptoraffiniteter, osv - det bidro egentlig veldig lite positivt og ble egentlig nerdete diskusjoner uten noen som helst faglig verdi. Jeg synes egentlig av den grunn at diskusjonene framover bør handle om litt mer konstruktive ting.

For å svare kjapt på spørsmålet ditt, så fører ikke antidepressiva til noen permanente endringer i nervesystemet. Cellene tilpasser seg, men ved seponering, så vil dette gå tilbake til slik det var før oppstart.

Spørsmålet var om kjemien endrer seg selv om man ikke har «ønsket» effekt?

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg prøvde feks Wellbutrin 1 mnd for noen år siden. Jeg beskrev til legen hvordan jeg følte meg og vi ble begge enige om at det ikke var vits å fortsette. 
Følte ikke noe forverring etterpå.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønner jeg, men som jeg vel har skrevet her før. For at en medisin skal virke, må den:

1. Tas opp i tarmen.

2. Ikke brytes ned uhensiktsmessig fort / first pass metabolisme

3. Passere over til de relevante cellene fra blodet.

4. Binde seg til en reseptor eller flere

5. Du må ha en tilstand som gjør at du får nytte av medisinen.

Hvis noe feiler i punkt 1-4, så får du mindre påvirkning av cellene. Hvis noe feiler i 5. (f.eks. at du har en depresjon som ikke bedres av mer serotonin), så får du biokjemisk effekt, men sykdommen blir ikke bedre.

Altså: Det kommer an på hvorfor.

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (9 minutter siden):

Det skjønner jeg, men som jeg vel har skrevet her før. For at en medisin skal virke, må den:

1. Tas opp i tarmen.

2. Ikke brytes ned uhensiktsmessig fort / first pass metabolisme

3. Passere over til de relevante cellene fra blodet.

4. Binde seg til en reseptor eller flere

5. Du må ha en tilstand som gjør at du får nytte av medisinen.

Hvis noe feiler i punkt 1-4, så får du mindre påvirkning av cellene. Hvis noe feiler i 5. (f.eks. at du har en depresjon som ikke bedres av mer serotonin), så får du biokjemisk effekt, men sykdommen blir ikke bedre.

Altså: Det kommer an på hvorfor.

Kan man ha depresjon som ikke bedres av serotonin altså.. det tror jeg at jeg har da. Hva kan være grunner til det? Er det da per def en depresjon?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man ha depresjon som ikke bedres av serotonin altså.. det tror jeg at jeg har da. Hva kan være grunner til det? Er det da per def en depresjon?

Ja - for å først ta et eksempel - hvis jeg tar 2 Paracet uten å ha hodepine, så får jeg fortsatt biokjemisk effekt av Paracet. Men det hjelper ikke på noen ting og jeg får bare (eventuelle) bivirkninger.

Depresjoner som oftest svarer på serotonerg stimulering er de som inneholder symptomer man ellers ikke har, som tristhet, gråt, angst, dårlig matlyst, dårlig søvn, evt. selvmordstanker. Depresjoner som gjør at du mangler noe som andre har (f.eks. mangler energi, mangler lyst og gledefølelse, mangler initiativ, etc.) svarer oftest bedre på andre medisiner.

Så har man jo det som går under bipolar lidelse, som igjen trenger en helt annen behandling.

AnonymBruker
ISW skrev (16 minutter siden):

Ja - for å først ta et eksempel - hvis jeg tar 2 Paracet uten å ha hodepine, så får jeg fortsatt biokjemisk effekt av Paracet. Men det hjelper ikke på noen ting og jeg får bare (eventuelle) bivirkninger.

Depresjoner som oftest svarer på serotonerg stimulering er de som inneholder symptomer man ellers ikke har, som tristhet, gråt, angst, dårlig matlyst, dårlig søvn, evt. selvmordstanker. Depresjoner som gjør at du mangler noe som andre har (f.eks. mangler energi, mangler lyst og gledefølelse, mangler initiativ, etc.) svarer oftest bedre på andre medisiner.

Så har man jo det som går under bipolar lidelse, som igjen trenger en helt annen behandling.

Har egentlig alt det der. Men det må kanskje ikke skyldes «depresjon» som sådan da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...