Gå til innhold

Enkel forklaring på begrepet trynefaktor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil si at trynefaktor er ett uttrykk som beskriver noen som får en fordel, for eksempel en jobb eller andre ting. Ikke er på grunn av at de har gjort seg fortjent til den eller har egenskapene som skal til, men fordi den som tar avgjørelsen kjenner personen.

Annonse

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Enig, trynefaktor har ikke primært med utseendet å gjøre.

Nettopp. Trynefaktor handler om at beslutninger eller valg fattes etter subjektive kriterier og ikke "objektive" kriterier via formelle strukturer, slik gjeldende rutine for beslutningen tilsier.

AnonymBruker
Kayia skrev (12 minutter siden):

Jeg syns ikke denne definisjonen/ forklaringen var spesielt god. 

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Enig, trynefaktor har ikke primært med utseendet å gjøre.

Men det er jo det trynfaktor betyr. se også her: https://naob.no/ordbok/trynefaktor

Anonymkode: 9dec8...220

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Trynefaktor handler om at beslutninger eller valg fattes etter subjektive kriterier og ikke "objektive" kriterier via formelle strukturer, slik gjeldende rutine for beslutningen tilsier.

Men utseende er jo faktoren, det er jo derfor det heter trynefaktor.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men utseende er jo faktoren, det er jo derfor det heter trynefaktor.

Nei. "Tryne" brukes i en utvidet betydning, og omfatter mange flere egenskaper enn bare utseende. Hvilken familie du kommer fra, hvilket nettverk du har eller hvordan du ordlegger deg feks. For å nevne noen faktorer.

Endret av Kayia
AnonymBruker
Kayia skrev (5 minutter siden):

Nei. "Tryne" brukes i en utvidet betydning, og omfatter mange flere egenskaper enn bare utseende. Hvilken familie du kommer fra, hvilket nettverk du har eller hvordan du ordlegger deg feks. For å nevne noen faktorer.

Men har du kilder på det, eller referer du til det du bruker det som?

Kort sagt basert på hvor godt du liker vedkommende.

En historie: I 1992 var jeg på et kurs i Stavanger. Direktør på Radiumshospitalet, Vicent Johannesen holdt foredrag. Vi diskuterte bla personlig avlønning av leger. Noen var redd at trynefaktor ble avgjørende. Da sa VJ: "Personlig liker jeg best de trynene jeg ser på jobb tidlig om morgenen, sent på kvelden og i helgene".

PS: Kayia si beskrivelse er den korrekte.

Endret av kupton
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har du kilder på det, eller referer du til det du bruker det som?

her også: https://ordbokene.no/bm/62643/trynefaktor 

• betydningen av en persons utseende, for eksempel overfor velgere eller publikum

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

En person kan være meget pen, men oppfattes på ulike måter som negativ. Vedkommende har da ikke en positiv eller høy trynefaktor.

Har ikke sagt det handler om penhet, men om den betydningen utseendet kan ha om man liker noen eller ikke. 

"(den) betydning en persons utseende, især ansiktet, kan ha"

Trynefaktor er et uttrykk som brukes om en tidvis brukt vurderingsgrunnlag benyttet av lærere, dørvakter, rekrutterere og andre yrkesgrupper som har i arbeid å vurdere andre menneskers egnethet i forskjellige henseender eller kunnskaper innenfor et avgrenset område.

I uttrykket trynefaktor ligger det at man i tillegg til, eller istedenfor den saklige vurderingen som skal gjøres, ser på hvorvidt vedkommende har et pent og tiltalende ansikt. Enkelte mener også at en persons oppførsel eller væremåte inngår i trynefaktoren, men her finnes det uenighet." (fra wiki)

Greit at utseendet ikke er avgjørende, men det er nok ganske viktig. Som alltid ellers. Samtidig hjelper heller ikke et pent ytre uten en viss, om enn ikke voldsomt stor,  karismatisk fremtoning. 

Jeg har et inntrykk av at også smisking er vesentlig her? Man må kanskje smiske seg til eller sjarnere seg i det minste, til en trynefaktor? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...