Gå til innhold

Hvorfor er jeg så utmattet?

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Har hatt depresjon i høst og vært mye til sengs. Nå virker det som antidepressiva har god effekt. Er lett til sinns, har mange gode følelser og er glad store deler av hver eneste dag. I hvert fall stort sett, siste uka. 

Hvorfor er hvilebehovet fortsatt så til stede? Kan være helt vanlig i farta og så blir jeg plutselig helt utmattet og må hvile - da går det gjerne et par timer om jeg har mulighet. I tillegg kunne dagen helt fint vært over etter kl 16. Da er jeg på en måte ferdig. Noen ganger kommer det et par energitimer til på kvelden, men det virker som kroppen min ønsker hvile fra kl.16-17 til kl 9 cirka, og kanskje blir det en pause midt på dagen da også. Sover ikke nødvendigvis, men tenker og "fantaserer" og hviler kroppen. Denne utmattelse står i sterk kontrast til følelseslivet ellers. Erfaringer eller forklaringer??

Blir så sliten at jeg helst ikke vil høre, kjenne noe eller se noe mens jeg hviler. Må liksom skru av sansene og bare hvile og fundere. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477415-hvorfor-er-jeg-s%C3%A5-utmattet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80
Krøll47 skrev (8 minutter siden):

Har hatt depresjon i høst og vært mye til sengs. Nå virker det som antidepressiva har god effekt. Er lett til sinns, har mange gode følelser og er glad store deler av hver eneste dag. I hvert fall stort sett, siste uka. 

Hvorfor er hvilebehovet fortsatt så til stede? Kan være helt vanlig i farta og så blir jeg plutselig helt utmattet og må hvile - da går det gjerne et par timer om jeg har mulighet. I tillegg kunne dagen helt fint vært over etter kl 16. Da er jeg på en måte ferdig. Noen ganger kommer det et par energitimer til på kvelden, men det virker som kroppen min ønsker hvile fra kl.16-17 til kl 9 cirka, og kanskje blir det en pause midt på dagen da også. Sover ikke nødvendigvis, men tenker og "fantaserer" og hviler kroppen. Denne utmattelse står i sterk kontrast til følelseslivet ellers. Erfaringer eller forklaringer??

Blir så sliten at jeg helst ikke vil høre, kjenne noe eller se noe mens jeg hviler. Må liksom skru av sansene og bare hvile og fundere. 

Jeg tok opp akkurat samme tema på DPS hos psykiater. Nesten ordrett det du forteller om her. Husker at vi var på en skikkelig depresjonsrunde samme tid  omtrent @Krøll47, vi kalte det å være på bærtur i ett innlegg her😅

Psykiater fortalte meg om at det er mange som har det sånn nå, og forteller om samme problematikk. Kanskje ikke så ille som vi opplever det, men noenlunde likt.

Vi diskuterte at det kunne være ulike årsaker til det:

-heftig runde med depresjon som krevde mye energi, kroppen må aktiveres igjen

-bivirkninger av AD (utmattelse er bivirkning til noen typer AD)

-godværet i Norge og at det tross alt er vinter, mørkt og kaldt og det var minimalt med sol i sommerferien (lå uansett sengeliggende)

-er mye utmattelse etter koronatiden, helsevesenet melder om økt antall

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Jeg tok opp akkurat samme tema på DPS hos psykiater. Nesten ordrett det du forteller om her. Husker at vi var på en skikkelig depresjonsrunde samme tid  omtrent @Krøll47, vi kalte det å være på bærtur i ett innlegg her😅

Psykiater fortalte meg om at det er mange som har det sånn nå, og forteller om samme problematikk. Kanskje ikke så ille som vi opplever det, men noenlunde likt.

-godværet i Norge og at det tross alt er vinter, mørkt og kaldt og det var minimalt med sol i sommerferien (lå uansett sengeliggende)

Er du bipolar? Bare lurer 🙂

Anonymkode: 961d3...41f

Vil bare slenge meg på at jeg har det helt likt. Er ikke så depressiv i tankene lenger (er ikke glad/gira heller, men alt er ikke svart). Har en viss motivasjon til å gjøre husarbeid etc. Men er totalt utmattet. Hele dagen er en kamp. Søvn er ikke restituerende. Men det hjelper å hvile litt innimellom.

Så om du/dere finner en løsning, håper jeg du deler det. 😊

Annonse

Trinity80
Sokk skrev (13 minutter siden):

Vil bare slenge meg på at jeg har det helt likt. Er ikke så depressiv i tankene lenger (er ikke glad/gira heller, men alt er ikke svart). Har en viss motivasjon til å gjøre husarbeid etc. Men er totalt utmattet. Hele dagen er en kamp. Søvn er ikke restituerende. Men det hjelper å hvile litt innimellom.

Det lover jeg at jeg skal gjøre. Hittil så er jeg heller absolutt ikke depressiv, tvert om så har jeg ganske normal stemningsleie. Utmattet derimot…

Sier fra så fort jeg får vite mer.

Gjest Krøll47
psykedeliker skrev (8 timer siden):

Hvilke eksterne faktorer er du påvirket av?

Hæ? 😆 Altså jeg forstår ikke helt hva du spør etter men er hverken rusa, fattig eller hjemløs 😁

Trinity80 skrev (8 timer siden):

Jøss. Vi kjører ganske synkront vi da. Av de tingene der tror jeg kanskje mest på bivirkning av AD, for min del. Takk for tipsene:) 

Sokk skrev (8 timer siden):

Ah, ok. Er du utbrent? Eller har du noe du har lyst til å gjøre? Jeg har masse jeg har lyst til å gjøre men går tom for energi. 

kupton skrev (8 timer siden):

Kanskje du har ligget for mye og for lenge i senga? Det kan være grunnen. 

Nope. Har hatt unger hele uka. Dessuten har jeg masse jeg vil gjøre men går bare tom. Går seg nok til håper jeg. 

Sokk skrev (8 timer siden):

Hvor lang tid tar det å «riste av seg» en sånn utmattelse? Trodde det skulle gå over bare man kom seg i aktivitet. 

Hvis aktivitet er det som gjelder så er det rart at ikke jeg er kurert. Men bra mot depresjon da ☺️

Cybele skrev (7 timer siden):

Sånn har jeg det i perioder. Særlig høst. Ikke deprimert men helt knust og tom for krefter. Det er en del av sykdommen. Bipolar jeg og. Verre med alderen, hadde det ikke sånn som ung 

Å ja. Kanskje alderen utgjør en forskjell ja. Hva hjelper deg? 

psykedeliker
Krøll47 skrev (4 minutter siden):

Hæ? 😆 Altså jeg forstår ikke helt hva du spør etter men er hverken rusa, fattig eller hjemløs 😁

Det jeg spør etter er om det kan være noe utenfor deg selv som påvirker deg slik at hjernen jobber konstant med problemløsning og dermed tapper deg for energi, uten at det nødvendigvis påvirker følelseslivet direkte.

Gjest Krøll47
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det jeg spør etter er om det kan være noe utenfor deg selv som påvirker deg slik at hjernen jobber konstant med problemløsning og dermed tapper deg for energi, uten at det nødvendigvis påvirker følelseslivet direkte.

Ok. Ja. Tenker nok at jeg må tilbake på jobb men så orker jeg ikke ;) Jada. Så er det bv, dps, avsluttet forhold, inngått nytt forhold, osv. Livet ;)

Annonse

AnonymBruker
Krøll47 skrev (12 timer siden):

Jøss. Vi kjører ganske synkront vi da. Av de tingene der tror jeg kanskje mest på bivirkning av AD, for min del. Takk for tipsene:) 

Ah, ok. Er du utbrent? Eller har du noe du har lyst til å gjøre? Jeg har masse jeg har lyst til å gjøre men går tom for energi. 

Nope. Har hatt unger hele uka. Dessuten har jeg masse jeg vil gjøre men går bare tom. Går seg nok til håper jeg. 

Hvis aktivitet er det som gjelder så er det rart at ikke jeg er kurert. Men bra mot depresjon da ☺️

Å ja. Kanskje alderen utgjør en forskjell ja. Hva hjelper deg? 

Sykemeldt innimellom. Ingen ting annet hjelper. Hjernen blir kokt liksom. Vårsemesteret er best for min del så kan jobbe 100% en stund nå

Anonymkode: 32433...31f

Krøll47 skrev (14 timer siden):

Ok. Ja. Tenker nok at jeg må tilbake på jobb men så orker jeg ikke ;) Jada. Så er det bv, dps, avsluttet forhold, inngått nytt forhold, osv. Livet ;)

Alle disse tingene i livet krever jo en del kapasitet, så det er jo egentlig ikke rart at du ikke orker et maksimalt aktivitetsnivå og alle nye initiativer, tenker jeg. 

Jeg har også noen omstendigheter i livet som stjeler kapasitet, så kanskje jeg bare må innse at livet nå handler om å overleve mer enn å leve. 

Gjest Krøll47
Cybele skrev (4 timer siden):

Mente ikke å være anonym

Kan jeg spørre om hva slags jobb du har? 

Mim frykt er å ha masse sykemeldinger sånn. Inn og ut og helt kaos for både meg og arbeidsgiver... Det er ikke lett å vite når det er riktig å gå tilbake. 

Sokk skrev (1 time siden):

Alle disse tingene i livet krever jo en del kapasitet, så det er jo egentlig ikke rart at du ikke orker et maksimalt aktivitetsnivå og alle nye initiativer, tenker jeg. 

Jeg har også noen omstendigheter i livet som stjeler kapasitet, så kanskje jeg bare må innse at livet nå handler om å overleve mer enn å leve. 

Håper du finner en egen mening, eller har da. Det å måtte gjøre en del for å bare overleve flytter fokuset også. Har du noen gleder så er du god nok..og ellers må du finne frem til dem. Går det? 

Jeg beveger meg liksom på kanten mellom å fungere veldig bra (men sliter som regel psykisk, minst i en helt mild grad, til der hvor jeg ikke fungerer i hverdagen lenger/sykemelding) og å leve i et sånt minimumsmodus der ingenting blir gjort... Det er store kontraster. Og man vil unngå å falle så lenge man fortsatt har noe feste.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...