Gå til innhold

Andre som opplever å ikke bli hørt eller at behandlere ikke tar hensyn til dine tanker, ønsker og meninger??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg flyttet til en ny kommune for noen måneder siden. I min tidligere kommune hadde jeg ganske tett oppfølging med ambulant team og hjemmetjeneste og litt slikt. Da jeg flyttet ønsket jeg å trappe litt ned og se hvordan det går, behandlere syntes det var fint, men at jeg fortsatt skulle ha relativt tett oppfølging med mulighet for å få rask hjelp om nødvendig. Først var det litt feilvurderinger og misforståelser i ny kommune da jeg skulle bli overført, først var det snakk om å kun ha avtalespesialist, men tidligere psykiater mente det ikke var tilstrekkelig og ordnet i det. Jeg fikk så plass på normal DPS poliklinikk hvor jeg fikk en sosionom. Jeg har kommet veldig godt overens med henne og begynte å føle meg trygg der. Vi har også vært i gang med å snakke med kommunen om hva slags annen hjelp jeg kan få i hjemmesituasjon og litt sånt.

Jeg møtte psykiateren på DPS en liten halvtime før jul for å snakke om medisinering og alt virket ganske positivt. Ting har gått bra og det har føltes positivt. Etter jul har dog teamet på DPS hatt fellesmøte (som jeg forsto de pleier å ha om alle pasientene) hvor de blant annet diskuterte meg, og da mente blant annet denne psykiateren at de ikke var rette instans for meg, men har konkludert med å sende meg videre til "høyere" omsorgsnivå hos et ambulant team. Jeg har ikke så mye jeg skulle sagt. Jeg er litt vant til å bli sendt hit og dit fordi noen mener jeg trenger tettere oppfølging.

Jeg har forståelse for at de vil gi meg best mulig hjelp, men det gjør det ikke noe lettere, jeg må alltid bli kjent med nye mennesker, i et nytt system og få nye meninger (jeg bruker litt tid på å tilpasse meg og føle meg trygg i nye situasjoner). Jeg følte meg trygg og at det gikk bra der jeg var nå, så jeg er litt skuffa.

Jeg får alltid oppmuntring rundt det å skulle klare så mye man kan selv og få hjelp der det er nødvendig, men så får jeg like motstridende beskjeder på denne måten. De sier og er enige på den ene siden, men med en gang jeg ber om mer frihet og ansvar, sier de og gjør det motsatte. Jeg har altså forståelse for at jeg trenger hjelp, jeg ønsker bare å bli hørt og at de tar hensyn til mine ønsker og hva jeg tenker. Vil understreke at ingenting nytt har skjedd som gir grunnlag til overføringen, etter hva jeg forsto så har ingen lest journalen min noe nøye før nå og de har da blitt bekymret og tatt en ny konklusjon utfra det.

Anonymkode: 839a2...fc8

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har altså forståelse for at jeg trenger hjelp, jeg ønsker bare å bli hørt og at de tar hensyn til mine ønsker og hva jeg tenker.

Har du tatt dette opp med Pasient- og brukerombudet?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan gjør man eventuelt dette?

Du kontakter dem sentralt eller på ett av de 15 lokalkontorene. Mer info på https://www.pasientogbrukerombudet.no/

AnonymBruker
Just now, psykedeliker said:

Du kontakter dem sentralt eller på ett av de 15 lokalkontorene. Mer info på https://www.pasientogbrukerombudet.no/

Tusentakk! Skal definitivt gjøre det!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg flyttet til en ny kommune for noen måneder siden. I min tidligere kommune hadde jeg ganske tett oppfølging med ambulant team og hjemmetjeneste og litt slikt. Da jeg flyttet ønsket jeg å trappe litt ned og se hvordan det går, behandlere syntes det var fint, men at jeg fortsatt skulle ha relativt tett oppfølging med mulighet for å få rask hjelp om nødvendig. Først var det litt feilvurderinger og misforståelser i ny kommune da jeg skulle bli overført, først var det snakk om å kun ha avtalespesialist, men tidligere psykiater mente det ikke var tilstrekkelig og ordnet i det. Jeg fikk så plass på normal DPS poliklinikk hvor jeg fikk en sosionom. Jeg har kommet veldig godt overens med henne og begynte å føle meg trygg der. Vi har også vært i gang med å snakke med kommunen om hva slags annen hjelp jeg kan få i hjemmesituasjon og litt sånt.

Jeg møtte psykiateren på DPS en liten halvtime før jul for å snakke om medisinering og alt virket ganske positivt. Ting har gått bra og det har føltes positivt. Etter jul har dog teamet på DPS hatt fellesmøte (som jeg forsto de pleier å ha om alle pasientene) hvor de blant annet diskuterte meg, og da mente blant annet denne psykiateren at de ikke var rette instans for meg, men har konkludert med å sende meg videre til "høyere" omsorgsnivå hos et ambulant team. Jeg har ikke så mye jeg skulle sagt. Jeg er litt vant til å bli sendt hit og dit fordi noen mener jeg trenger tettere oppfølging.

Jeg har forståelse for at de vil gi meg best mulig hjelp, men det gjør det ikke noe lettere, jeg må alltid bli kjent med nye mennesker, i et nytt system og få nye meninger (jeg bruker litt tid på å tilpasse meg og føle meg trygg i nye situasjoner). Jeg følte meg trygg og at det gikk bra der jeg var nå, så jeg er litt skuffa.

Jeg får alltid oppmuntring rundt det å skulle klare så mye man kan selv og få hjelp der det er nødvendig, men så får jeg like motstridende beskjeder på denne måten. De sier og er enige på den ene siden, men med en gang jeg ber om mer frihet og ansvar, sier de og gjør det motsatte. Jeg har altså forståelse for at jeg trenger hjelp, jeg ønsker bare å bli hørt og at de tar hensyn til mine ønsker og hva jeg tenker. Vil understreke at ingenting nytt har skjedd som gir grunnlag til overføringen, etter hva jeg forsto så har ingen lest journalen min noe nøye før nå og de har da blitt bekymret og tatt en ny konklusjon utfra det.

Har du kommet i gang med oppfølgningen fra det ambulante teamet? Noen ganger er disse teamene veldig gode på å finne fleksible løsninger, og særlig ved at de opp- og nedjusterer tilbudet ut i fra hva slags form du er i. Så hvis du enda ikke har kommet i gang, så ville jeg forsøkt å ha positive forventninger. 

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, frosken said:

Har du kommet i gang med oppfølgningen fra det ambulante teamet? Noen ganger er disse teamene veldig gode på å finne fleksible løsninger, og særlig ved at de opp- og nedjusterer tilbudet ut i fra hva slags form du er i. Så hvis du enda ikke har kommet i gang, så ville jeg forsøkt å ha positive forventninger. 

Nei, har ikke startet opp enda så skal gå inn i det med en positiv holdning, jeg bare føler meg alltid så maktesløs i starten. Håper det skal gå bra da.

Ja har dessverre opplevd det. DPS overførte meg til kommunen uten at jeg ble informert på forhånd. Ble gitt masse feil opplysninger og måtte gå i samtaler jeg verken trengte eller ville ha. Var bolig jeg trengte. DPS ga kommunen feil opplysninger som de hadde fått av andre og hadde hemmeligholdt for meg. Jeg hadde ingenting jeg sku ha sagt. Traumene ble mye verre og de ødela mye for meg. Nå har jeg brukt 7 år for å bli bedre, men samtalene og måten de gjorde ting på har gjort meg utrygg på helsepersonell. Mye fordi de påstår de har gjort alt rett så da påstår de at det var riktig av de å ødelegge så mye som de gjorde og gjorde meg sykere. Heldigvis har jeg nå en behandler som hører på meg. 

Endret av aa-k-j
psykedeliker
aa-k-j skrev (30 minutter siden):

Mye fordi de påstår de har gjort alt rett så da påstår de at det var riktig av de å ødelegge så mye som de gjorde og gjorde meg sykere.

At noe er gjort riktig etter gjeldende rutiner betyr ikke at det er riktig å gjøre folk sykere. Det kan du gjøre et poeng av i videre behandling, istedenfor å innta en så negativ holdning til helsevesenet. Det gjøres feil der også, men å skjære alle over en kam løser ingen problemer.

psykedeliker skrev (39 minutter siden):

At noe er gjort riktig etter gjeldende rutiner betyr ikke at det er riktig å gjøre folk sykere. Det kan du gjøre et poeng av i videre behandling, istedenfor å innta en så negativ holdning til helsevesenet. Det gjøres feil der også, men å skjære alle over en kam løser ingen problemer.

Jeg skjærer ikke alle over samme kam. Er trygg på både nåværende fastlege og behandleren min, men de vet hva jeg har opplevd så de gjør ikke noe uten at det er enighet om det fra begge parter. Behandler har gitt DPS og fastlegen oppdaterte opplysninger og jeg fikk se hva hen hadde skrevet uten at jeg spurte om å få se det. Åpenhet må jo gå begge veier mener jeg. DPS stoler jeg ikke på, men så har de gjort feil utallige ganger så er jo ikke så rart og jeg er dessverre ikke alene om det med dette DPSet. Og DPS beklaget feil de hadde gjort for så å gjøre samme feil igjen 🙄

psykedeliker
aa-k-j skrev (6 minutter siden):

DPS stoler jeg ikke på, men så har de gjort feil utallige ganger så er jo ikke så rart og jeg er dessverre ikke alene om det med dette DPSet.

Det er en kjent problemstilling. Men da må man alliere seg med andre som har opplevd feil og håndtere det på saklig vis.

psykedeliker skrev (32 minutter siden):

Det er en kjent problemstilling. Men da må man alliere seg med andre som har opplevd feil og håndtere det på saklig vis.

Jeg har hatt møter med DPS og var de som anbefalte meg å bli henvist privat. Jeg har sperret mye av journalen hos de pga så mange feil der og for å unngå utlevering av feil opplysninger igjen selv om sjansen for det er liten. Går hos privat med avtale nå og er fornøyd med det. Fastlegen min er ikke så glad i DPS og den sa andre fastleger også var skeptiske til DPS pga feil som var gjort. Mye feiltolkninger og antagelser. Men er ofte noen få som ødelegger for alle. Noen møter nyttet det ikke å nå fram til de. Måtte til slutt bli så sint at jeg hudflettet de for problemer de hadde laget for meg og grove feil anklager om meg de hadde gitt kommunen. DA hørte de og tok det på alvor. Har funnet ut at å være saklig ikke alltid fungerer. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...