Gå til innhold

Bli rehenvist til behandling "bare" for overspisingslidelse? Er der hjelp å få for det? Og er det i det hele tatt vits eller kommer jeg trolig bare til å få avslag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har også bipolar og noen andre såkalte småproblemer men er der godt medisinert og merker ikke stort til verken den bipolare lidelsen eller de andre småproblemene nå lenger. 

Jeg ble altså avsluttet for en måneds tid siden ettersom jeg fungerte såpass og bra og ikke lenger hadde noe å snakke om. Men sannheten var at jeg ikke turte å ta opp spiseproblematikken min da jeg skammer meg sånn i tillegg til at jeg ikke helt har troen på at der er hjelp å få for dette. Og jeg har også mistet troen på at jeg er mulig å hjelpe dersom det i det hele tatt er hjelp å få for det jeg nå sliter så mye med. 

Men nå har jeg snudd litt og tenker det kanskje kan være verdt å spørre fastlegen om å bli henvist på nytt for å få behandling for overspisingslidelse? Dermed sitter jeg med to spørsmål: 1) Er der hjelp å få for overspisingslidelse? 2) Er det i det hele tatt vits å be om henvisning eller kommer jeg trolig bare til å få avslag mtp at jeg ikke har så store problemer? (Jeg har BMI på 26,2).

Anonymkode: aa47b...fbd

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også bipolar og noen andre såkalte småproblemer men er der godt medisinert og merker ikke stort til verken den bipolare lidelsen eller de andre småproblemene nå lenger. 

Jeg ble altså avsluttet for en måneds tid siden ettersom jeg fungerte såpass og bra og ikke lenger hadde noe å snakke om. Men sannheten var at jeg ikke turte å ta opp spiseproblematikken min da jeg skammer meg sånn i tillegg til at jeg ikke helt har troen på at der er hjelp å få for dette. Og jeg har også mistet troen på at jeg er mulig å hjelpe dersom det i det hele tatt er hjelp å få for det jeg nå sliter så mye med. 

Men nå har jeg snudd litt og tenker det kanskje kan være verdt å spørre fastlegen om å bli henvist på nytt for å få behandling for overspisingslidelse? Dermed sitter jeg med to spørsmål: 1) Er der hjelp å få for overspisingslidelse? 2) Er det i det hele tatt vits å be om henvisning eller kommer jeg trolig bare til å få avslag mtp at jeg ikke har så store problemer? (Jeg har BMI på 26,2).

Jeg tror det finnes en gruppeterapi for den type lidelse her jeg bor.

Anonymkode: 5e669...a0c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det finnes en gruppeterapi for den type lidelse her jeg bor.

Takk for tipset! Jeg har nå sett igjennom på nettsiden til sykehuset hvilke grupper de har på poliklinikken jeg tilhører og de hadde dessverre ikke noe slikt her. Det var veldig synd, for en slik type behandling hadde jeg hatt tro på egentlig. Men der er vel sikkert kanskje muligheter for å få behandling i individuell terapi likevel? Bare en tanke.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tipset! Jeg har nå sett igjennom på nettsiden til sykehuset hvilke grupper de har på poliklinikken jeg tilhører og de hadde dessverre ikke noe slikt her. Det var veldig synd, for en slik type behandling hadde jeg hatt tro på egentlig. Men der er vel sikkert kanskje muligheter for å få behandling i individuell terapi likevel? Bare en tanke.

Jeg skulle tro det var mulig å få behandling for overspisingslidelsen? Jeg ville bestilt en time hos fastlegen først. Mulig den også kan behandle problemet ditt? Støttesamtaler.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle tro det var mulig å få behandling for overspisingslidelsen? Jeg ville bestilt en time hos fastlegen først. Mulig den også kan behandle problemet ditt? Støttesamtaler.

Ja, det er jo godt mulig de vil tilby en eller annen form for hjelp det spørsmålet jeg sitter med er hvor bra denne hjelpen eventuelt faktisk er? Jeg har hørt fra tidligere at psykiatrien visstnok "ikke bryr seg noe særlig" om overspisngslidelse sånn egentlig. Jeg vet ikke. Men ja, jeg kan jo sikkert starte med å bestille en time hos fastlegen det er bare ett veldig stort og skummelt steg å ta for meg. Vet ikke om jeg er klar for å gi slipp på den mestringsstrategien det å overspise er for meg heller. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...