Gå til innhold

Kan man be om å få møte lege på legevakten bare for å snakke når man sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man be om å få møte lege på legevakten bare for å snakke når man sliter psykisk eller prioriterer de helst bare de om ønsker og trenger å bli innlagt på akuttpsykiatrisk i slike tilfeller? Noen som har erfaring med dette og kan si noe om det?

Anonymkode: 2db0b...786

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke ringe mental helse på 116 123? Det er døgnåpent

Anonymkode: 5b3f2...199

Jeg kunne jo gitt det ett forsøk, jeg har bare tidligere erfaringer med at det ikke har hjulpet egentlig. Også hadde jeg litt ett ønske om å få snakke med noen ansikt til ansikt og gjerne også da helsepersonell med litt kunnskap.

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Må innrømme at jeg synes det er misbruk av legeressurser. 

Kunne du begrunnet hvorfor du mener det er misbruk av legeressurser? Hvor dårlig hadde jeg måttet bli før det ikke var misbruk av ressurser lenger?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legevakten er for helt akutte situasjoner. Det er dit man blir kjørt hvis man har hjerteinfarkt f. Eks

Kunne du gitt eksempel på når det er akutt nok til å ta kontakt med legevakt i et psykiatri tilfelle da? Jeg forstår forholdsvis lett hva det gjelder fysiske tilfeller, men psykiatri synes jeg det er vanskeligere å forstå hvor skillet går mellom at man kan ta kontakt og ikke.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kunne du gitt eksempel på når det er akutt nok til å ta kontakt med legevakt i et psykiatri tilfelle da? Jeg forstår forholdsvis lett hva det gjelder fysiske tilfeller, men psykiatri synes jeg det er vanskeligere å forstå hvor skillet går mellom at man kan ta kontakt og ikke.

Er dette første gangen du isåfall drar på legevakten eller hvor mange ganger har du vært der tidligere? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dette første gangen du isåfall drar på legevakten eller hvor mange ganger har du vært der tidligere? 

Dette blir eventuelt første gangen jeg drar på legevakten alene og at jeg drar dit bare for å snakke. Alle de tidligere gangene jeg har vært der har jeg vært der sammen med noen andre (da enten helsepersonell eller politi) og de gangene da var vel intensjonen å få meg innlagt.

AnonymBruker

Legevakten er feil sted å gå om du vil snakke. Det er ikke jobben til legevaktlegene å ta imot pasienter som kommer fordi de har behov for samtale. Det må du henvende deg til fastlege med og ta det derfra 

Anonymkode: 13dd6...d46

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man be om å få møte lege på legevakten bare for å snakke når man sliter psykisk eller prioriterer de helst bare de om ønsker og trenger å bli innlagt på akuttpsykiatrisk i slike tilfeller? Noen som har erfaring med dette og kan si noe om det?

Utgangspunktet er jo at legevakten kun skal være for akutte problemer som ikke kan vente til fastlegen åpner neste dag. Er det en spesiell grunn til at du ikke kan vente til i morgen og ringe fastlegen?

AnonymBruker
frosken skrev (6 minutter siden):

Utgangspunktet er jo at legevakten kun skal være for akutte problemer som ikke kan vente til fastlegen åpner neste dag. Er det en spesiell grunn til at du ikke kan vente til i morgen og ringe fastlegen?

Helt ærlig så er det fordi jeg er redd for å miste meg selv helt i kveld og forsøke å ta selvmord. Men jeg vet liksom ikke helt om det bare er mitt eget hode som spiller meg ett puss og jeg selv som i tillegg overreagerer eller om ja... nei jeg vet ikke helt.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt ærlig så er det fordi jeg er redd for å miste meg selv helt i kveld og forsøke å ta selvmord. Men jeg vet liksom ikke helt om det bare er mitt eget hode som spiller meg ett puss og jeg selv som i tillegg overreagerer eller om ja... nei jeg vet ikke helt.

Hvis du erfaringsmessig kan miste kontroll i løpet av kort tid, så er det bedre å be om en samtale på legevakten enn å handle destruktivt:-)

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Hvis du erfaringsmessig kan miste kontroll i løpet av kort tid, så er det bedre å be om en samtale på legevakten enn å handle destruktivt:-)

Ja, det er vel egentlig kanskje det jeg tenker selv også i utgangspunktet men nå har jeg jo fått til svar av andre her inne at det både er misbruk av ressurser og at det er feil sted å dra for å snakke? Så da vet jeg ikke lenger hva jeg burde gjøre? Jeg vil jo ikke gjøre noe feil her.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vel egentlig kanskje det jeg tenker selv også i utgangspunktet men nå har jeg jo fått til svar av andre her inne at det både er misbruk av ressurser og at det er feil sted å dra for å snakke? Så da vet jeg ikke lenger hva jeg burde gjøre? Jeg vil jo ikke gjøre noe feil her.

For meg høres det ut som om det vil være en forbedring i forhold til tidligere at du ønsker å be om hjelp/avklaring før du mister kontroll slik at andre må gripe inn. Synes du kan ringe legevakten og høre om du kan komme og få en samtale. 

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

For meg høres det ut som om det vil være en forbedring i forhold til tidligere at du ønsker å be om hjelp/avklaring før du mister kontroll slik at andre må gripe inn. Synes du kan ringe legevakten og høre om du kan komme og få en samtale. 

Hm. Okej? Du har nok rett i at det ville være en forbedring i forhold til tidligere tilfeller. Er ikke så ofte jeg har bedt selv om hjelp for å si det sånn. Men hvordan blir telefonsamtalen med legevakten nå da? Må jeg utbrodere hva jeg tenker og føler i telefonen til den som tar den? Jeg har bare ringt en gang før og da hadde jeg tatt en overdose og da var det jo bare enkelt nok å si: "Jeg har tatt en overdose..." også skjønte vedkommende i telefonen hva jeg trengte hjelp litt, men nå har jeg jo ikke gjort noe som helst så det blir plutselig mye mer å måtte forklare og mye mer komplisert? Jeg hare bare mange tanker og følelser og impulser og sånt... 

Du kan si det du svarte meg tidligere:

"Helt ærlig så er det fordi jeg er redd for å miste meg selv helt i kveld og forsøke å ta selvmord. Men jeg vet liksom ikke helt om det bare er mitt eget hode som spiller meg ett puss og jeg selv som i tillegg overreagerer eller om ja... nei jeg vet ikke helt."

AnonymBruker
frosken skrev (Akkurat nå):

Du kan si det du svarte meg tidligere:

"Helt ærlig så er det fordi jeg er redd for å miste meg selv helt i kveld og forsøke å ta selvmord. Men jeg vet liksom ikke helt om det bare er mitt eget hode som spiller meg ett puss og jeg selv som i tillegg overreagerer eller om ja... nei jeg vet ikke helt."

Jeg kan det ja? Det blir ikke for diffust for dem da? Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare det med at jeg tenker at mitt eget hode kanskje spiller meg ett puss og sånt dersom de (sykepleieren eller legen) skulle spørre meg ut om det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan det ja? Det blir ikke for diffust for dem da? Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare det med at jeg tenker at mitt eget hode kanskje spiller meg ett puss og sånt dersom de (sykepleieren eller legen) skulle spørre meg ut om det?

Klart du kan si det. Forklar at du er forvirret.

Anonymkode: f827f...785

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klart du kan si det. Forklar at du er forvirret.

Anonymkode: f827f...785

Ok? Jeg er ikke sånn kjempeforvirret da, over alt liksom. Mest bare ift mitt eget hode. Er bare litt redd for å bli innlagt også, det eneste jeg vil er jo bare å snakke kanskje de misforstår meg? Spesielt siden hver eneste gang jeg har vært på legevakten har endt med innleggelse tidligere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...