Gå til innhold

Hvordan vet man om det riktige blir å forsøke å klare seg hjemme alene eller å spørre om å bli vurdert for innleggelse på akuttpost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ett viktig spørsmål akkurat nå og det er følgende: Hvordan vet man om det riktige blir å forsøke å klare seg hjemme alene eller å spørre om å bli vurdert for innleggelse på akuttpost? Jeg har bipolar (da type 2) i tillegg til at jeg har slitt litt med grensepsykotiske symptomer og suicidalitet i det siste. Ja, jeg tenker også på å skade meg selv men ikke alvorlig. Det å skade meg er noe jeg gjør forholdsvis ofte for øvrig men som sagt ikke alvorlig og ikke så jeg trenger hjelp i forhold til det. Jeg har også hatt litt tanker om å ta mitt eget liv men det er sånn at jeg også samtidig føler at jeg har noenlunde kontroll på det så jeg tror ikke det av den grunn ville være så hensiktsmessig med en innleggelse for meg akkurat nå ettersom jeg tenker at det for meg akkurat nå i dette tilfelle ville være best for meg å lære meg til å klare meg hjemme alene i en vanskeligere situasjon ettersom jeg tenker jeg trenger trening på det. Å lære meg og erfare at jeg klarer å takle "kriser" på egenhånd uten hjelp og/eller innleggelse også. Men det som også er er at jeg ikke har så mye erfaring med akkurat det å lære meg selv å tåle å stå i det alene og tørre å ta sjansen på å være hjemme alene i en slik situasjon som dette tidligere. Og det gjør meg ytterligere usikker på hva jeg burde gjøre og hva som ville være det beste alternativet i min situasjon akkurat nå, om jeg da altså skal tørre å forsøke å klare meg hjemme alene eller om jeg nå skal spørre om å bli vurdert for innleggelse på akuttpost? Meninger? Tanker? Erfaringer? Råd?

Anonymkode: 2b0dd...691

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor mange ganger har du vært innlagt tidligere? Ifjor f. Eks? Blir du bedre av det eller blir det bare at det hjelper kun der og da og så blir det tilbake til det samme bare noen uker etter? Jeg tror ikke alle har godt av innleggelser er det jeg skulle frem til

Anonymkode: 800e2...b8f

AnonymBruker

Jeg tenker at min behandler ville henvist til henleggelse om jeg sier at jeg er redd for å miste kontrollen og kan komme til å ta mitt eget liv. 

Anonymkode: 69e68...1f7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange ganger har du vært innlagt tidligere? Ifjor f. Eks? Blir du bedre av det eller blir det bare at det hjelper kun der og da og så blir det tilbake til det samme bare noen uker etter? Jeg tror ikke alle har godt av innleggelser er det jeg skulle frem til

Anonymkode: 800e2...b8f

Jeg har vært veldig mye innlagt fra da jeg ble syk og frem til 2021 og jeg vil tippe på at jeg i den 6 års perioden har over 40 innleggelser til sammen på akuttpost og DPS døgn. Men siste 3 årene har jeg vært forholdsvis lite innlagt. Siste innleggelse på akuttposten jeg hadde var 4 dager i august i fjor og siste innleggelse på DPS døgn var en kort innleggelse i begynnelsen av desember. Før det igjen var det 1 år siden siste innleggelser. Jeg vil si at jeg blir bedre av det ja, men det varierer også litt. Det var kanskje mer tidligere (noen år siden) det at jeg opplevde at det bare hjalp der og da også ble det tilbake noen uker eller en måneds tid etter det igjen. Jeg er helt enig med deg i det at innleggelse ikke alltid er for det beste, så det er derfor jeg nå forsøker å reflektere litt rundt meg selv og den situasjonen jeg står i akkurat nå for å finne ut av hva som vil være det beste for meg akkurat nå. Synes akkurat dette er vanskelig, spesielt siden jeg ikke har noe helsepersonell å diskutere saken med akkurat nå.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (6 minutter siden):

Høres jo ikke akutt ut. Jeg hadde ikke blitt innlagt på det grunnlaget.

Jeg innser at det ikke høres så akutt ut for utenforstående nå når jeg har lest igjennom det jeg har skrevet her i hovedinnlegget på nytt nå. Jeg er kanskje ikke så god på å få frem hvor mye jeg sliter akkurat nå? Samtidig så har jeg jo hatt det verre før, men de gangene før har også endt med innleggelse. Hva tenker du er grunnen til at du ikke ville blitt innlagt på dette grunnlaget?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at min behandler ville henvist til henleggelse om jeg sier at jeg er redd for å miste kontrollen og kan komme til å ta mitt eget liv. 

Anonymkode: 69e68...1f7

Det tror jeg også min behandler hadde villet gjort når jeg tenker meg om. For det er litt slik som du sier for meg akkurat nå at jeg er redd for å miste kontrollen og at jeg er redd for at jeg da kan komme til å ta mitt eget liv. Men samtidig som det vet jeg ikke helt om denne redselen er hundre prosent reell eller om den også nå blir forsterket av at jeg må stå i dette alene akkurat nå og at det å klare meg alene i en slik situasjon er veldig uvant for meg og noe jeg har minimal erfaring med. Egentlig så har jeg bare dårlig erfaring med det å forsøke å stå i slike situasjoner tidligere da det har endt dårlig på ulike måter, flere ganger med selvmordsforsøk.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg innser at det ikke høres så akutt ut for utenforstående nå når jeg har lest igjennom det jeg har skrevet her i hovedinnlegget på nytt nå. Jeg er kanskje ikke så god på å få frem hvor mye jeg sliter akkurat nå? Samtidig så har jeg jo hatt det verre før, men de gangene før har også endt med innleggelse. Hva tenker du er grunnen til at du ikke ville blitt innlagt på dette grunnlaget?

At du ikke er aktiv suicidal. Og også har så mange innleggelser fra før. Kanskje du rett og slett ikke har godt av alle innleggelsene? At du blir svakere psykisk og ikke tåler å ‘ stå i det’. Ikke vet jeg, jeg er ikke fagperson, men personlig har jeg ikke vært innlagt mange ganger, bare når jeg har vært sterkt suicidal.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

At du ikke er aktiv suicidal. Og også har så mange innleggelser fra før. Kanskje du rett og slett ikke har godt av alle innleggelsene? At du blir svakere psykisk og ikke tåler å ‘ stå i det’. Ikke vet jeg, jeg er ikke fagperson, men personlig har jeg ikke vært innlagt mange ganger, bare når jeg har vært sterkt suicidal.

Du har jo rett i at jeg ikke er aktiv suicidal, men det føles litt som om der er kort vei igjen før jeg kan bli/blir det. Ellers så tror jeg faktisk jeg kan være enig med deg i at jeg har blitt svakere psykisk og ikke tåler å stå i det selv av alle de innleggelsene som jeg har hatt. Men samtidig så tenker jeg at disse innleggelsene, de aller fleste av dem i det minste, også var nødvendig for å redde livet mitt  og ellers det å unngå å blitt helt "ødelagt" av psykose. Jeg vet ikke helt, jeg synes dette her er veldig vanskelig. Men det er jo også derfor jeg spør om råd fra andre her inne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...