Gå til innhold

Bli nektet hjelp fordi man har avsluttet behandling mot behandlers anbefaling - Er det noe å bekymre seg for?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei alle dere her inne, det poppet akkurat en tanke opp i hodet mitt som jeg gjerne skulle hatt svar på. Dersom en pasient har valgt å avslutte på poliklinikken mot behandleres anbefaling 3 ganger, er der noen sjanse for at denne pasienten blir nektet hjelp igjen dersom hen skulle søke hjelp på poliklinikken igjen en gang i fremtiden? Jeg mener på at jeg leste det her inne (eventuelt kunne det være ett annet sted på internett) en gang at det kunne bli tilfelle - at poliklinikken gir avslag på henvising fordi pasienten har avsluttet mot råd hen fikk.

Pasienten valgte å avslutte da hen ikke lenger ønsket hjelp da hen tenkte at hen klarte seg fint. Vedkommende sliter med psykose, selvmord og hypomanier om det skulle ha noe å si. Avsluttningene skjedde i 2019, 2020 og nå i 2024.

Anonymkode: 2c5f1...7bb

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei alle dere her inne, det poppet akkurat en tanke opp i hodet mitt som jeg gjerne skulle hatt svar på. Dersom en pasient har valgt å avslutte på poliklinikken mot behandleres anbefaling 3 ganger, er der noen sjanse for at denne pasienten blir nektet hjelp igjen dersom hen skulle søke hjelp på poliklinikken igjen en gang i fremtiden? Jeg mener på at jeg leste det her inne (eventuelt kunne det være ett annet sted på internett) en gang at det kunne bli tilfelle - at poliklinikken gir avslag på henvising fordi pasienten har avsluttet mot råd hen fikk.

Pasienten valgte å avslutte da hen ikke lenger ønsket hjelp da hen tenkte at hen klarte seg fint. Vedkommende sliter med psykose, selvmord og hypomanier om det skulle ha noe å si. Avsluttningene skjedde i 2019, 2020 og nå i 2024.

Helt ærlig hvor mange aktive tråder har du nå?

Anonymkode: f8840...58d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt ærlig hvor mange aktive tråder har du nå?

Kan ikke ts ha så mange aktive tråder hen vil?

Anonymkode: d1c48...69e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke ts ha så mange aktive tråder hen vil?

Anonymkode: d1c48...69e

Kan ikke jeg spørre? Er det galt? Hvorfor?

Annonse

AnonymBruker
aa-k-j skrev (Akkurat nå):

Har aldri skjønt hvorfor man avslutter behandling uten samråd med behandler. Hvorfor ikke bare ha en pause istedenfor? 

Det er en følelsereaksjon. Skapt av det litt kleine forholdet mellom pasient og behandler. Pasienten reagerer med en impuls. Og mange som gjør ting på impuls angrer. Psykiatrien er full av impulsive og umodne som bare vil bli sett. Dette glemmer ofte psykiatrien selv. Det er derfor psykiatrien er så skeiv.

AnonymBruker
aa-k-j skrev (4 minutter siden):

Har aldri skjønt hvorfor man avslutter behandling uten samråd med behandler. Hvorfor ikke bare ha en pause istedenfor? 

Jeg blir mer overasket over at dps tar de samme pasientene som avslutter forløpet midt i behandlingen inn igjen flere ganger når det er så utrolig mange andre mennesker som står i lange køer for å få en sjanse til å få hjelp. Da syns jeg det er misbruk av ressurser at samme barnslige umodne person kan avslutte og begynne haugevis av ganger. 

Anonymkode: 0fa5f...2ca

AnonymBruker
kupton skrev (18 timer siden):

Hvorfor skal du søke behandling på nytt hos noen du ikke har tro på?

Nå er det jo snakk om en hel poliklinikk da? Så pasienten vil vel da nok trolig få utdelt en ny behandler dersom det blir aktuelt?

AnonymBruker
aa-k-j skrev (18 timer siden):

Det er ikke alltid man får muligheten til å bare ta en pause?

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skulle nok ønske svaret på dette er at vedkommende ikke vil prioriteres, selv om jeg ikke tror at det nødvendigvis er sånn det fungerer i praksis.

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle nok ønske svaret på dette er at vedkommende ikke vil prioriteres, selv om jeg ikke tror at det nødvendigvis er sånn det fungerer i praksis.

Hvorfor mener du det egentlig? Synes du man skal straffes for dårlige valg? De er jo en del av sykdommen?

Trinity80
Kayia skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du det egentlig? Synes du man skal straffes for dårlige valg? De er jo en del av sykdommen?

Enig med @Kayia her. Det er grenser på hvor mye samfunnet har av ressurser å bruke på selvdestruktive mennesker.

Har opplevd innen helsevesenet ellers at røykende får beskjed om at de må slutte for å få hjelpen de trenger (operasjoner, biologisk medikamentutprøving osv.) Det synes jeg er helt innafor.    

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Straffes sier du, jeg tenker mer at man må ta konsekvenser av egne valg. En gang kan være ok om man samarbeider for å få nytte av behandling etterpå, men tre ganger? Sorry, da tror jeg det er lite nytte i at vedkommende prioriteres.

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Enig med @Kayia her. Det er grenser på hvor mye samfunnet har av ressurser å bruke på selvdestruktive mennesker.

Har opplevd innen helsevesenet ellers at røykende får beskjed om at de må slutte for å få hjelpen de trenger (operasjoner, biologisk medikamentutprøving osv.) Det synes jeg er helt innafor.    

Jeg gjennomførte en halsoperasjon for noen år siden, og fikk under utredelse spørsmål om jeg røyker med akkurat samme begrunnelse som du refererer til. Legen sa at pasienter som røyker ofte får samme plage tilbake etter få år, og at de derfor ikke prioriterer disse. Enig med deg i at dette er helt greit. Heller ikke helsebudsjettet er utømmelig og ressurser må rettes inn mot de man kan hjelpe.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...