Gå til innhold

Bli nektet hjelp fordi man har avsluttet behandling mot behandlers anbefaling - Er det noe å bekymre seg for?

Anbefalte innlegg

Trinity80
Kayia skrev (2 minutter siden):

Jeg gjennomførte en halsoperasjon for noen år siden, og da fikk jeg spørsmål om jeg røyket med akkurat samme begrunnelse som du refererer til. Legen sa at pasienter som røyker får samme plage tilbake etter få år, og at de derfor ikke prioriterer disse. Enig med deg i at dette er helt greit. Heller ikke helsebudsjettet er utømmelig og ressurser mårettes inn mot de man kan hjelpe.

Ja, det vi skriver om her gjelder for oss selv også så klart. Vi har et helsevesen som er litt på knestående, hjelper ikke vi oss selv så kan vi ikke forvente å få mye hjelp for tiden heller.

Husker forøvrig en medpasient som ble sendt hjem fordi vedkommende måtte ha en røyk hver halvtime, og ble agitert når hn ikke fikk sykepleiere til å dra ut seng og utstyr. Ganske sær situasjon å være i for teamet😐 De løp rundt for å rekke ting, bokstavelig talt. Men som sagt, det løste seg hanske kjapt. Null operasjon og taxi hjem. 

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Ja, det vi skriver om her gjelder for oss selv også så klart. Vi har et helsevesen som er litt på knestående, hjelper ikke vi oss selv så kan vi ikke forvente å få mye hjelp for tiden heller.

Ja hadde jeg vært røyker hadde jeg akseptert at jeg ikke ble prioritert. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (39 minutter siden):

Samme her 🤜🤛

Ja, enig. Min mann fikk ikke innvilget snorkeoperasjon pga. overvekt. Det rare var at han ble innkalt til time kun for å den beskjeden, i stedet for oppringt eller fått brev som ville vært mindre ressurskrevende både for han og helsevesenet. 

Anonymkode: 2cae6...c8f

Trinity80
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, enig. Min mann fikk ikke innvilget snorkeoperasjon pga. overvekt. Det rare var at han ble innkalt til time kun for å den beskjeden, i stedet for oppringt eller fått brev som ville vært mindre ressurskrevende både for han og helsevesenet. 

Mulig en sånn beskjed er greit å fortelle om ansikt til ansikt, nå bare antar jeg. Hadde også en innkalling på sykehus før en operasjon at jeg måtte minimum veie x antall kilo for at de skulle få operert meg - fikk en dato og deadline. Dette var 6. operasjon, og tenker da at det er helt innafor om jeg hadde fått det kansellert fordi jeg ikke har klart å følge om min del av avtalen. (Ps. ikke på grunn av spiseforstyrrelse).

På DPS hvor jeg går nå så forteller de at de ikke har så mye ressurser til de som avslutter behandling selv. Da må de starte prosessen på nytt igjen med å søkes inn og bli vurdert. Er i Oslo, så veldig forståelig i grunn. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Mulig en sånn beskjed er greit å fortelle om ansikt til ansikt, nå bare antar jeg. Hadde også en innkalling på sykehus før en operasjon at jeg måtte minimum veie x antall kilo for at de skulle få operert meg - fikk en dato og deadline. Dette var 6. operasjon, og tenker da at det er helt innafor om jeg hadde fått det kansellert fordi jeg ikke har klart å følge om min del av avtalen. (Ps. ikke på grunn av spiseforstyrrelse).

På DPS hvor jeg går nå så forteller de at de ikke har så mye ressurser til de som avslutter behandling selv. Da må de starte prosessen på nytt igjen med å søkes inn og bli vurdert. Er i Oslo, så veldig forståelig i grunn. 

Jeg vet ikke hvorfor det skulle være nødvendig.  For min mann ble det bare et irritasjonsmoment over en bortkastet arbeidsdag. Hadde det vært snakk om noe alvorligere som kreft kanskje, men en snorkeoperasjon? Til en mann på 50? Han var helt okey med avslaget som var forståelig. 

Annonse

psykedeliker
aa-k-j skrev (23 timer siden):

Har aldri skjønt hvorfor man avslutter behandling uten samråd med behandler. Hvorfor ikke bare ha en pause istedenfor? 

Svaret kan være så enkelt som at pasienten er feilinformert. Det kan skje av mange grunner, og blir ikke alltid fanget opp av behandlere.

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvorfor det skulle være nødvendig.  For min mann ble det bare et irritasjonsmoment over en bortkastet arbeidsdag. Hadde det vært snakk om noe alvorligere som kreft kanskje, men en snorkeoperasjon? Til en mann på 50? Han var helt okey med avslaget som var forståelig. 

Ja det kan jeg faktisk forstå. Frustrerende, for en slik operasjon og at man føler er bortkastet tid.

Sett fra andre siden så vet de ikke hvordan de ulike menneskene reagerer på avslag, jeg forsøker å ha litt videre perspektiv på hvorfor man blir kalt inn for formidling av ett avslag.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Ja det kan jeg faktisk forstå. Frustrerende, for en slik operasjon og at man føler er bortkastet tid.

Sett fra andre siden så vet de ikke hvordan de ulike menneskene reagerer på avslag, jeg forsøker å ha litt videre perspektiv på hvorfor man blir kalt inn for formidling av ett avslag.

Jeg tenker at det er litt som å sy puter, at man skal gå ut fra at folk flest ikke takler avslag. Det er noe en bør kunne forvente av de voksne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...