Gå til innhold

Lengde på innleggelser i psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

(Oppretter en egen tråd for å ikke avspore en annen).

Jeg har fått det inntrykket av at det blir bare kortere og kortere opphold for pasienter i psykiatrien nå for tiden? Mitt lengste opphold på DPS har vel vært ett halvt år, men sist jeg var innlagt måtte jeg trygle meg til å få noen få dager ekstra bare. De (behandlerne) mente da at "ingen hadde godt av å være innlagt" (de mente det sikkert ikke bokstavelig sånn sett da), selv om jeg selv mener jeg hadde stort utbytte av den innleggelsen jeg hadde hatt tidligere det halve året. Men så har de også helt fullstendig byttet ut alle behandlerne der da på denne gjeldende DPSen, så kan ha noe å gjøre med det? Hva er dere andres erfaringer med dette temaet? Har det skjedd ett skifte i psykiatrien i forhold til lengde på innleggelser det siste året eller så?

Anonymkode: 72440...c15

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (15 minutter siden):

Det siste året har det nok ikke skjedd så mye. Men over år har det vært en klar dreining bort fra lange innleggelser. Noe av det er godt faglig vurdert. Men dessverre er mye også pga kapasitetsproblemer (flere pasienter og færre senger).

Hva er definisjonen på lang og kort innleggelse? 

Anonymkode: 0a258...d6c

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er definisjonen på lang og kort innleggelse? 

Jeg burde heller skrevet "Innleggelser har generelt kortere varighet i dag enn for flere år siden. Utviklingen har skjedd gradvis".

Jeg glemmer dessverre innimellom at vi har et bredt spekter av brukere med ulike utfordringer.

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Jeg burde heller skrevet "Innleggelser har generelt kortere varighet i dag enn for flere år siden. Utviklingen har skjedd gradvis".

Jeg glemmer dessverre innimellom at vi har et bredt spekter av brukere med ulike utfordringer.

Jeg lurer likevel, hva er en kort innleggelse og hva er en lang?

er lang innleggelse 4 uker?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer likevel, hva er en kort innleggelse og hva er en lang?

er lang innleggelse 4 uker?

Det kan ikke besvares uten at det settes inn i en sammenheng. 

Hvor stor må en fisk være for å være en stor fisk?

Annonse

skogbrann

Ved mitt DPS er vanlig varighet på en innleggelse nå ca. 1-2 uker. Før varte innleggelsene vanligvis lengre, men det endret seg noen år tilbake. Det er likevel pasienter som er innlagt på enten akuttposter/lukkede avdelinger eller DPS i flere måneder. Endringen kommer nok av at mange sengeplasser har blitt lagt ned, og at det er et større "mål" i dag at pasientene skal klare seg hjemme med poliklinisk oppfølging. 

Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Jeg lurer noen ganger på denne endringen med så mye kutt av sengeposter innen psykiatrien - er det pga budsjett eller er det for å rydde opp i rutiner? Har vært ekstreme antall svingdør-pasienter. Bare en tanke.  

Om en går tilbake til f.eks. 70-tallet, var det klart faglig riktig å redusere antall senger og bygge opp poliklinisk aktivitet.

Men en eller annen gang gikk dette for langt, og det skyldes at økonomi og ikke fag nå er det styrende.

Trinity80
kupton skrev (37 minutter siden):

Om en går tilbake til f.eks. 70-tallet, var det klart faglig riktig å redusere antall senger og bygge opp poliklinisk aktivitet.

Men en eller annen gang gikk dette for langt, og det skyldes at økonomi og ikke fag nå er det styrende.

Takk for svar. Ja, dette har du mye bedre innblikk i. Greit å revurdere sine meninger på bakgrunn av gyldig kunnskap. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...