Gå til innhold

Hva er reglene i forhold til det å bruke antipsykotika dersom man har psykose i tillegg til bipolaren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om man har enten diagnosen schizoaffektiv eller rett og slett bare sliter med psykose i tillegg til sin bipolare lidelse er det slik at man egentlig er sterkt anbefalt å bruke antipsykotika da? Eller kan det også gå greit uten antipsykotika så langt man er godt medisinert mot hypomani/mani og depresjoner og unngår det? 

Anonymkode: 2c87e...88d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om man har enten diagnosen schizoaffektiv eller rett og slett bare sliter med psykose i tillegg til sin bipolare lidelse er det slik at man egentlig er sterkt anbefalt å bruke antipsykotika da? Eller kan det også gå greit uten antipsykotika så langt man er godt medisinert mot hypomani/mani og depresjoner og unngår det? 

Psykose kan være en del av en bipolar lidelse, ikke i tillegg. Det finnes ingen regler på dette men det finnes kloke anbefalinger som er å behandle psykose med antipsykotisk medisin. Antipsykotisk medisin kan brukes sammen med stemningsstabiliserende for bipolar 

Anonymkode: 24611...2cc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Psykose kan være en del av en bipolar lidelse, ikke i tillegg. Det finnes ingen regler på dette men det finnes kloke anbefalinger som er å behandle psykose med antipsykotisk medisin. Antipsykotisk medisin kan brukes sammen med stemningsstabiliserende for bipolar 

Hva med å bare bruke antipsykotika som eneste medisin? Er det mulig? Og vil det funke? Jeg mener i alle fall på at jeg har hørt at antipsykotika også har en stemningsstabiliserende effekt i tillegg til at den virker mot psykose? 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva med å bare bruke antipsykotika som eneste medisin? Er det mulig?

Ja, det er mulig hos en del. Men igjen må det gjøres individuelle vurderinger.

AnonymBruker
kupton skrev (47 minutter siden):

Ja, det er mulig hos en del. Men igjen må det gjøres individuelle vurderinger.

Så flott. Er der noen spesifikke antipsykotika som anbefales å bruke dersom man skal bruke den som eneste medisin da? Eller går det for det samme hvilken man da bruker?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så flott. Er der noen spesifikke antipsykotika som anbefales å bruke dersom man skal bruke den som eneste medisin da? Eller går det for det samme hvilken man da bruker?

Kommer jo helt an på sykdomsbildet

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer jo helt an på sykdomsbildet

Hva betyr sykdomsbildet egentlig? Er det da ment hvilke symptomer man har, eller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva betyr sykdomsbildet egentlig? Er det da ment hvilke symptomer man har, eller?

Samme diagnose arter seg ulikt hos ulike folk. Man kan derfor ikke si at en spesifikk diagnose behandles på en spesifikk måte. Dette er individuelt innenfor rammene av diagnosen og behandlingen av den. Veldig forskjell på behandling av bipolar 2 med lange opphold mellom episodene og oppstemte faser som bare er en ressurs i hverdagen, og en alvorlig bipolar 1 med mye blandede episoder, psykose og sykdom også mellom episodene. Begge deler heter bipolar lidelse men bør neppe behandles på samme måte 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samme diagnose arter seg ulikt hos ulike folk. Man kan derfor ikke si at en spesifikk diagnose behandles på en spesifikk måte. Dette er individuelt innenfor rammene av diagnosen og behandlingen av den. Veldig forskjell på behandling av bipolar 2 med lange opphold mellom episodene og oppstemte faser som bare er en ressurs i hverdagen, og en alvorlig bipolar 1 med mye blandede episoder, psykose og sykdom også mellom episodene. Begge deler heter bipolar lidelse men bør neppe behandles på samme måte 

Jeg har vel en veldig mild form for bipolar type 2 vil jeg si. Jeg har hatt en eneste hypomani for mange år siden. Psykoser har jeg hatt 2-3 stykker av, men det var da i sammenheng med mye stress over tid som jeg tåler ganske dårlig, jeg vil altså si at så langt jeg ikke blir utsatt for mye stress så er jeg ganske så robust egentlig. Det jeg sliter mest med er vel hovedsakelig depresjonene egentlig. Har vet ett par stykker av dem i året stort sett blir de alvorlige også.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vel en veldig mild form for bipolar type 2 vil jeg si. Jeg har hatt en eneste hypomani for mange år siden. Psykoser har jeg hatt 2-3 stykker av, men det var da i sammenheng med mye stress over tid som jeg tåler ganske dårlig, jeg vil altså si at så langt jeg ikke blir utsatt for mye stress så er jeg ganske så robust egentlig. Det jeg sliter mest med er vel hovedsakelig depresjonene egentlig. Har vet ett par stykker av dem i året stort sett blir de alvorlige også.

Når man får psykoser er det ikke en mild form man har.

Er bipolar 1 og aldri hatt psykose, men blir betegnet som alvorlig syk.

Anonymkode: 5b3cb...314

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en skisse av en mild variant ja. Som var hele poenget. Man må medisinere etter symptom og ikke etter tittel på sykdommen 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man får psykoser er det ikke en mild form man har.

Er bipolar 1 og aldri hatt psykose, men blir betegnet som alvorlig syk.

Anonymkode: 5b3cb...314

Hm. Nå ble jeg litt forvirret. Personen som svarer under deg svarer noe helt annet, da at jeg har en mild variant? Hvem av dere har rett her?

Kanskje du blir betegnet som alvorlig syk fordi du har type 1 da? Jeg vet ikke altså, bare en tanke.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en skisse av en mild variant ja. Som var hele poenget. Man må medisinere etter symptom og ikke etter tittel på sykdommen 

Personen over deg skriver at dersom man får psykoser har man ikke en mild variant? Hva stemmer egentlig?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Personen over deg skriver at dersom man får psykoser har man ikke en mild variant? Hva stemmer egentlig?

Det stemmer at om man får psykoser har man ikke en mild variant. Dette står ikke i motsetning til noe jeg har skrevet. Kanskje du kan lese deg litt opp på bipolar lidelse? Mye god informasjon å finne på nett og i bøker 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...