Gå til innhold

Er det vanlig å kjenne seg stokk dum når en er deprimert over tid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Orker ikke bruke hodet som deprimert. Men er like god i quiz etter en depresjon igjen. Men synes hjernetrim er viktig da,og det har nok stor betydning. Hjernen blir dårligere hvis den ikke blir brukt.

Anonymkode: 318cd...999

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Orker ikke bruke hodet som deprimert. Men er like god i quiz etter en depresjon igjen. Men synes hjernetrim er viktig da,og det har nok stor betydning. Hjernen blir dårligere hvis den ikke blir brukt.

Tror nok det at å aktivt hjernetrimme er viktig i etterkant. Jeg er ikke hundre prosent etter depresjoner, men jeg har ikke gått aktivt inn for det heller. Men nå fem år etter siste store depresjon er det nesten ikke plagsomt i hverdagen lenger, foruten at jeg føler meg dummere. Hadde sikkert gått fortere om hadde quizet litt. Vet at IQ-score (profesjonelt testet) har sunket med litt over 30 mellom barneskolealder til for tre år siden, 37 år gammel. Tror dette også har med isolasjon og lite stimulans å gjøre? 

Anonymkode: e91c0...56e

Everybody
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror nok det at å aktivt hjernetrimme er viktig i etterkant. Jeg er ikke hundre prosent etter depresjoner, men jeg har ikke gått aktivt inn for det heller. Men nå fem år etter siste store depresjon er det nesten ikke plagsomt i hverdagen lenger, foruten at jeg føler meg dummere. Hadde sikkert gått fortere om hadde quizet litt. Vet at IQ-score (profesjonelt testet) har sunket med litt over 30 mellom barneskolealder til for tre år siden, 37 år gammel. Tror dette også har med isolasjon og lite stimulans å gjøre? 

Du mener at IQ har sunket så mye som 30?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min IQ har sunket mye den også. Men før drev jeg på med IQtester ofte. Man lærer seg hvordan de fungerer og er man flink til å se mønstre, ja da er de lette. For min del sier det jo kun om man er god i akkurat det. 

Mange er veldig gode i mangt og er vel evnen til å lære og evnen til og forstå jeg vil kalle det å ha en god IQ. Men den må opprettholdes. Kanskje ikke på samme plan som når man var ung og vitebegjærlig, men quiz, kryssord, lese litt fag osv er nok noe hjernen setter pris på.

AnonymBruker

Føler mest på en ekstrem hjernetåke- vansker med planlegging, tenking, husking, visualisering og abstrakt tenkning. Gjenkalling av minner. Helt tett i hodet på en måte. Ingen kapasitet 

Anonymkode: b67cc...cc8

Gjest Krøll47

Stemmer i min erfaring. Har følt meg i ørska i mange måneder. Sterk bedring bare siste uka! Det er håp for at det blir bedre når depresjonen bedres. Men føler fortsatt at jeg var kvikkere før 2020. Da var jeg ganske så syk første gang på ti år. Føler jeg blir dummere og dummere jevnt over. 

Prøver å lese bøker for å øve på konsentrasjon før det smeller til med jobb igjen. Konsentrasjonsspennet er kort men føler det går fremover. 

Endret av Krøll47

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (4 timer siden):

Du mener at IQ har sunket så mye som 30?

Ja, dersom man kan overføre/sammenligne WISC for barn og WAIS for voksne. Nå skal det sies at jeg var "ut av meg sjæl" nervøs når jeg tok den som voksen og klarte ikke å tenke helt klart. Men det fikk jeg forklart at ikke spilte noen rolle. 

Riverblue
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, dersom man kan overføre/sammenligne WISC for barn og WAIS for voksne. Nå skal det sies at jeg var "ut av meg sjæl" nervøs når jeg tok den som voksen og klarte ikke å tenke helt klart. Men det fikk jeg forklart at ikke spilte noen rolle. 

Kan aldri tro at det ikke spiller noen rolle, hm. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...