Gå til innhold

Dersom man selv tenker man er i en psykose, er det da slik at man IKKE er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener på jeg fikk høre en gang at dersom man selv mistenkte at man hadde psykose så hadde man det IKKE fordi man aldri selv er klar over at man er i en psykose? Stemmer dette eller stemmer dette ikke? Og ja, jeg tenker akkurat nå at jeg er i en psykose...

Anonymkode: db9a5...3de

Fortsetter under...

Det er også feil. Det finnes fullt av slike feil oppfatninger ute i befolkningen. Den samme finnes om psykopati. Du kan være psykopat og vite det.

Det samme finnes også om selvmord: De som snakker om det, tar ikke livet sitt. Like feil.

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Det er også feil. Det finnes fullt av slike feil oppfatninger ute i befolkningen. Den samme finnes om psykopati. Du kan være psykopat og vite det.

Det samme finnes også om selvmord: De som snakker om det, tar ikke livet sitt. Like feil.

Åja. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Hvor vanlig vil du si det er å være klar over at man er i en psykose da? Er det f.eks vanligere å skjønne det selv enn det er å ikke skjønne det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener på jeg fikk høre en gang at dersom man selv mistenkte at man hadde psykose så hadde man det IKKE fordi man aldri selv er klar over at man er i en psykose? Stemmer dette eller stemmer dette ikke? Og ja, jeg tenker akkurat nå at jeg er i en psykose...

Hvorfor tenker du at du er i en psykose nå? 

Anonymkode: e93a9...062

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tenker du at du er i en psykose nå? 

Det at jeg er mistenkelig overfor mine kollegaer er vel hovedgrunn blant annet. Aller mest å så er det kanskje den følelsen som jeg sitter med akkurat nå som gjør at jeg mistenker det da den er helt lik det jeg har følt når jeg har hatt psykose tidligere (da innså jeg det ikke selv da, ikke før i ettertid da jeg var ute av det igjen).

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det at jeg er mistenkelig overfor mine kollegaer er vel hovedgrunn blant annet. Aller mest å så er det kanskje den følelsen som jeg sitter med akkurat nå som gjør at jeg mistenker det da den er helt lik det jeg har følt når jeg har hatt psykose tidligere (da innså jeg det ikke selv da, ikke før i ettertid da jeg var ute av det igjen).

Er det psykose så fort man er mistenkelig? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det psykose så fort man er mistenkelig? 

Det føler jeg egentlig ikke at jeg kan svare på annet enn overfor det som gjelder meg selv egentlig. Men jeg kan vel si at for min del har alle de tidligere psykosene mine innebåret det å være mistenkelig. Så derfor jeg tenker at det er det nå også, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil også altså. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det føler jeg egentlig ikke at jeg kan svare på annet enn overfor det som gjelder meg selv egentlig. Men jeg kan vel si at for min del har alle de tidligere psykosene mine innebåret det å være mistenkelig. Så derfor jeg tenker at det er det nå også, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil også altså. 

Hva slags psykose har du hatt tidligere? Fikk du noen diagnose eller var det bare en akutt psykose? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags psykose har du hatt tidligere? Fikk du noen diagnose eller var det bare en akutt psykose? 

Hva mener du med hva slags psykose? Er der ikke bare en type psykose da? Jeg fikk schizofreni diagnose.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med hva slags psykose? Er der ikke bare en type psykose da? Jeg fikk schizofreni diagnose.

Mente om det var akutt psykose, paranoid psykose, vrangforestillingslidelse osv. Har du fortsat schizofreni nå eller ble du feildiagnostisert? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mente om det var akutt psykose, paranoid psykose, vrangforestillingslidelse osv. Har du fortsat schizofreni nå eller ble du feildiagnostisert? 

Åja. Jeg hadde vrangforestillinger. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja. Jeg hadde vrangforestillinger. 

Å ok, men vrangforestillinger er jo mer bare et symptom kanskje på noe annet? Har du fortsatt schizofreni eller ble du feildiagnostisert den gangen? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å ok, men vrangforestillinger er jo mer bare et symptom kanskje på noe annet? Har du fortsatt schizofreni eller ble du feildiagnostisert den gangen? 

Hva annet mener du det symptom på da? Jeg har bipolar diagnose nå, men det har også vært spørsmål rundt hvorvidt diagnosen kanskje heller burde vært schizoaffektiv.

AnonymBruker
Everybody skrev (12 timer siden):

Hvordan ble du psykotisk?

Jeg skulle gjennomføre en eksamen som gikk over en hel uke som jeg opplevde som veldig stressende og krevende, og det endte også med at jeg nesten ikke sov eller spiste noe heller i løpet av den uken. 

AnonymBruker

Jeg skulle gjennomføre en eksamen som gikk over en hel uke som jeg opplevde som veldig stressende og krevende, og det endte også med at jeg nesten ikke sov eller spiste noe heller i løpet av den uken. 

Da høres det mer ut som du har stressutløst psykose eller stressutløste vrangforestillinger og ikke schizofreni 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da høres det mer ut som du har stressutløst psykose eller stressutløste vrangforestillinger og ikke schizofreni 

Det vet vel psykiatrien bedre? 

AnonymBruker
kupton skrev (19 timer siden):

Men kan man vite selv man har vrangforestillinger?

Anonymkode: 689e4...7de

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes alltid det er rart når ukjente på et forum tror de vet bedre enn kvalifiserte leger/psykologer som kjenner den enkelte pasient. 

Endret av Vendi
AnonymBruker

Og begrunnelsen din for det er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...