Gå til innhold

Dersom man selv tenker man er i en psykose, er det da slik at man IKKE er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vendi skrev (2 timer siden):

Jeg synes alltid det er rart når ukjente på et forum tror de vet bedre enn kvalifiserte leger/psykologer som kjenner den enkelte pasient. 

Ja, akkurat dette synes jeg også. Føler det ikke er sjeldent dette skjer her inne heller, at anonyme kommenterer at de mener at vedkommende ikke kan ha en nevnt diagnose grunnet x og y. 

Anonymkode: db9a5...3de

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og begrunnelsen din for det er?

Når man har schizofreni så har man symptomer hele tiden nesten i mer eller mindre grad. Ja det blir verre ved stress. Mens ved stressutløst psykose, reaktiv psykose får man det ved spesielt stressende hendelser. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, akkurat dette synes jeg også. Føler det ikke er sjeldent dette skjer her inne heller, at anonyme kommenterer at de mener at vedkommende ikke kan ha en nevnt diagnose grunnet x og y. 

Velkommen til diskusjonsforum. 

Anonymkode: e93a9...062

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man har schizofreni så har man symptomer hele tiden nesten i mer eller mindre grad. Ja det blir verre ved stress. Mens ved stressutløst psykose, reaktiv psykose får man det ved spesielt stressende hendelser. 

Velkommen til diskusjonsforum. 

Men det hender jo også at stress kan være en utløsende faktor for sykdomsdebut? Og at man faktisk har diagnosen schizofreni?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det hender jo også at stress kan være en utløsende faktor for sykdomsdebut? Og at man faktisk har diagnosen schizofreni?

I de fleste tilfeller så er schizofreni genetisk. De kommer med prodromalsymptomer i mange år før første symptomer. 

Stressutløst psykose er noe annet og kommer bare plutselig uten noe prodromalsymptomer 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I de fleste tilfeller så er schizofreni genetisk. De kommer med prodromalsymptomer i mange år før første symptomer. 

Stressutløst psykose er noe annet og kommer bare plutselig uten noe prodromalsymptomer 

Hm. Dette med at man må ha proodoromalsymptomer i tiden før har jeg aldri hørt om er ett kriterie for å få schizofreni diagnose tidligere?

Worriesome Plenty 2

Jeg hadde prodormalsymptomer lenge før jeg ble ordentlig psykotisk. Men det er flere med diagnosen som har fungert normalt før de plutselig blir psykotisk. Schizofreni er heller ikke en begrenset sykdom men en sekkebetegnelse som kan ha flere årsaker. Normal funksjon før plutselig psykose er en bra ting prognosemessig.

Annonse

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg hadde prodormalsymptomer lenge før jeg ble ordentlig psykotisk. Men det er flere med diagnosen som har fungert normalt før de plutselig blir psykotisk. Schizofreni er heller ikke en begrenset sykdom men en sekkebetegnelse som kan ha flere årsaker. Normal funksjon før plutselig psykose er en bra ting prognosemessig.

Vet du grunnen til at normal funksjon før plutselig psykose er en bra ting prognosemessig? Er det fordi sykdommen ikke har hatt så lang tid på å utvikle seg på eller (bare mine tanker rundt det)?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vet du grunnen til at normal funksjon før plutselig psykose er en bra ting prognosemessig? Er det fordi sykdommen ikke har hatt så lang tid på å utvikle seg på eller (bare mine tanker rundt det)?

Håper noen andre kan svare på det du spør om her. 

Men jeg vet at som regel dersom psykosen kommer brått så slutter den gjerne brått også. Mens de med mer langsom start pleier å slite med symptomene i lang tid. Kanskje resten av livet

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper noen andre kan svare på det du spør om her. 

Men jeg vet at som regel dersom psykosen kommer brått så slutter den gjerne brått også. Mens de med mer langsom start pleier å slite med symptomene i lang tid. Kanskje resten av livet

Uff, det høres fælt ut å måtte ende opp med å slite med psykosesymptomer resten av livet eller over lengre tid for den saks skyld. Jeg håper virkelig jeg aldri ender der.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry vet ikke, men antar at det er lettere å ta opp ett normalt liv hvis man har sosiale ferdigheter og evnen til å følge rutiner og passe jobb og slike ting.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Sorry vet ikke, men antar at det er lettere å ta opp ett normalt liv hvis man har sosiale ferdigheter og evnen til å følge rutiner og passe jobb og slike ting.

Ja, det høres ut som det kan være en logisk forklaring på det egentlig.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (33 minutter siden):

Ja jeg tenker også det. Hvis man har de prodromalsymptomene som isolering så mister man både venner og familie samt faller ut av skole eller jobb. De som ikke har slike prodromalsymptomer eller negative symtplmer kommer lettere tilbake til normalen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...