Gå til innhold

Patologisk løgner. Kupton?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Trinity80
ISW skrev (4 minutter siden):

Det er Donald Trump-lidelsen, ikkesant? 

Trump fikk i sin tid diagnosen malign narsissist av en psykologspesialist (forsker innen rettpsykologi blant annet) i Norge. Grøndahl fortalte at dette var grenseland for narsissistisk pf og psykopati. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Trump fikk i sin tid diagnosen malign narsissist av en psykologspesialist (forsker innen rettpsykologi blant annet) i Norge. Grøndahl fortalte at dette var grenseland for narsissistisk pf og psykopati. 

Er det vanlig at psykologspesialister setter diagnoser på folk de kun leser om og ser på tv? 

Anonymkode: 176b7...058

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig at psykologspesialister setter diagnoser på folk de kun leser om og ser på tv? 

Nei, han var veldig tydelig på det. Hendelsen var rett etter stormingen av senatet, og Grøndahl var klar på at fjerndiagnostisering var ikke noe drev på med til vanlig. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig. Vanligvis vet vi svært lite om slike personer, men noen åpenbarer seg så mye i media over tid at diagnostisering er både mulig og ganske treffsikker.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (16 minutter siden):

Nei, han var veldig tydelig på det. Hendelsen var rett etter stormingen av senatet, og Grøndahl var klar på at fjerndiagnostisering var ikke noe drev på med til vanlig. 

Så hvorfor valgte Grøndahl å gjøre et unntak tror du? Det meste av det vi vet og hører om Trump, Biden, USA og resten av verden får vi fra nyheter og media. Dette er fra 2001 men kan finne mer hvis man gidder å grave litt.

https://www.m24.no/medieundersokelsen-politikk-politisk-journalistikk/over-halvparten-av-norske-journalister-ser-seg-selv-pa-venstresiden-politisk/344846

Her kan du lese at 56 prosent av norske journalister er på venstre siden. SV Er det største partiet. AP nr. 2 etc. 21 prosent er på sentrum og 14 prosent på høyre siden politisk. Det vil si at det du ser og leser er formidlet av en gruppe mennesker som har en politisk slagside. Dette påvirker dessverre vinklingen i saker, og hvilke saker det skrives om og hvilke detaljer som blir med eller ikke. Og det vil jo naturligvis også påvirke vårt inntrykk av ting. Også Grøndahls. Så når han da velger å gå ut som fagperson og fjern-diagnostisere folk på TV så blir det litt uprofesjonelt. Man kan jo også spørre seg hva Grøndahls politiske ståsted er og i hvilken grad det påvirker hans vurdering.

Selv trodde jeg i 2015/2016 at Trump var Hitler 2.0. Det var jo det de sa på nyhetene. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor valgte Grøndahl å gjøre et unntak tror du? Det meste av det vi vet og hører om Trump, Biden, USA og resten av verden får vi fra nyheter og media. Dette er fra 2001 men kan finne mer hvis man gidder å grave litt.

https://www.m24.no/medieundersokelsen-politikk-politisk-journalistikk/over-halvparten-av-norske-journalister-ser-seg-selv-pa-venstresiden-politisk/344846

Her kan du lese at 56 prosent av norske journalister er på venstre siden. SV Er det største partiet. AP nr. 2 etc. 21 prosent er på sentrum og 14 prosent på høyre siden politisk. Det vil si at det du ser og leser er formidlet av en gruppe mennesker som har en politisk slagside. Dette påvirker dessverre vinklingen i saker, og hvilke saker det skrives om og hvilke detaljer som blir med eller ikke. Og det vil jo naturligvis også påvirke vårt inntrykk av ting. Også Grøndahls. Så når han da velger å gå ut som fagperson og fjern-diagnostisere folk på TV så blir det litt uprofesjonelt. Man kan jo også spørre seg hva Grøndahls politiske ståsted er og i hvilken grad det påvirker hans vurdering.

Selv trodde jeg i 2015/2016 at Trump var Hitler 2.0. Det var jo det de sa på nyhetene. 

Anbefaler deg å faktisk lese Grøndahls begrunnelse for utredningen. Nå er Trump en person man har fulgt over tid, og gjerne hatt muligheten til å se hans taler og væremåte på tv og ikke ut fra andres narrativ.

Dessuten så har niesen til Trump som også er psykolog kommet med samme diagnose om han, til og med skrevet en bok rundt samme tematikk.

AnonymBruker

En jeg kjenner som oppfører seg sånn fikk diagnosen asperger som 50 åring. Egentlig drev hn med slike fantasihistorier som ung voksen, men lærte å slutte.

Jeg mener ikke det er typisk autisme. Tvert om sier mange autister at de ikke kan lyve.  Vanskelig å tro at det ikke er en eller annen sammenheng i det enkelttilfellet.

Anonymkode: 76b29...081

Annonse

AnonymBruker

De av dere som nevner narssissme osv er nok inne på noe..

Denne personen utnyttet,mishandlet og manipulerte alle hn kom over!

Virket som om løgnerhistoriene hang sammen med et voldsomt behov for å være spesiell og unik.

Ts

Anonymkode: 6fb66...c0f

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Anbefaler deg å faktisk lese Grøndahls begrunnelse for utredningen. Nå er Trump en person man har fulgt over tid, og gjerne hatt muligheten til å se hans taler og væremåte på tv og ikke ut fra andres narrativ.

Dessuten så har niesen til Trump som også er psykolog kommet med samme diagnose om han, til og med skrevet en bok rundt samme tematikk.

Jeg synes det er interessant å se hvordan media påvirker samfunn og individer. Når kongressen ble stormet så jeg Anders Magnus fortelle på NRK hva trump hadde sagt. Du så trump prate, men hørte ikke hva han sa. Når jeg søkte opp talen og så den i sin helhet så sa han ikke de tingene. I top-politikken er narsissister og psykopater overrepresenterte. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Det er kanskje naturlig at den typen mennesker tiltrekkes av posisjoner som gir makt og oppmerksomhet.

Og de som jobber med dem pusher dem opp i systemet av grunner som er for detaljert til å nevne her. Den største grunnen er at den er enkleste måten å bli kvitt en slik ansatt. 

Endret av Trinity80
Trinity80 skrev (10 timer siden):

…og dessverre i lederstillinger.

Nå generaliserer jeg kanskje ut fra et litt lite utvalg, men mitt inntrykk er at (spesielt i større organisasjoner) dette har bedret seg litt de siste årene/tiårene.

Det har vært mye fokus på lederutvikling og endringer i lederrollen. Egenskaper som varme, empati, omsorg og evnen til å bygge mennesker og organisasjon har i større grad hatt betydning når ledere skal utvelges. Jeg opplever at den gamle "boss"-rollen hvor man tok alvorlige beslutninger basert på magefølelse og hengte ut kolleger som ikke gjorde en god nok jobb, enten forbeholdes mindre organisasjoner eller har havnet litt mer i bakgrunnen.

Men jeg kan jo ta feil.

Hilsen "spesialist" / mastergrad i organisasjon og ledelse.

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...