Gå til innhold

Har personalet på akuttpsykiatrisk 'regler' i forhold til å snakke om religion?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt om det er slik alle steder, men på akuttposten jeg hører til så er der i alle fall en uskreven regel om at man ikke skal snakke om sensitive emner som politikk, religion, psykiske diagnoser og medisiner høyt i fellesskapet. Men en gang jeg var innlagt så opplevde jeg faktisk at ene personalet faktisk helt ut av det blå begynte å snakke om religion da hun spurte meg om jeg trodde på gud. Og da jeg svarte at jeg var ateist så begynte hun å snakke om at jeg burde tro på gud for det ville kunne hjelpe meg og masse sånt. Men er dette egentlig innafor?

Anonymkode: 34b79...ac9

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Mener det ikke innafor å "forkynne" sånn ut av det blå, men hvis du selv initierer en slik samtale stiller det seg litt annerledes. Men selv da skal det være nøkternt og ikke noe påprakking. 

Ja, jeg mener også personlig det. Jeg opplevde som noe spesielt at hun bare begynte å snakke om temaet sånn helt uten videre. Og når hun tok det opp slik helt uoppfordret så ser jeg for meg at jeg ikke var den eneste pasienten hun gjorde det med?

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg mener også personlig det. Jeg opplevde som noe spesielt at hun bare begynte å snakke om temaet sånn helt uten videre. Og når hun tok det opp slik helt uoppfordret så ser jeg for meg at jeg ikke var den eneste pasienten hun gjorde det med?

Da burde hun i så fall stoppes, synes jeg. Selv om man har en personlig tro skal man ikke gå rundt og påprakke andre den. Hvis du føler deg støtt av dette, synes jeg du kan ta det opp. 

AnonymBruker
Vendi skrev (6 minutter siden):

Da burde hun i så fall stoppes, synes jeg. Selv om man har en personlig tro skal man ikke gå rundt og påprakke andre den. Hvis du føler deg støtt av dette, synes jeg du kan ta det opp. 

Det gjorde meg ikke så mye det at hun snakket om det, jeg bare stusset veldig på det og tenker mest på eventuelle andre mer sårbare pasienter enn meg hun kanskje tar opp temaet religion med? Jeg tenker at det kan da være enkelte som ville kunne blitt negativt påvirket av noe sånt? Jeg tenker i alle fall at der er en grunn for at de har denne regelen på avdelingen at det ikke er lov å snakke om?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skal være nøytrale til slike temaer.

Anonymkode: e6eb0...632

Ja, det tenker jeg egentlig er ganske så viktig når man har ett slikt arbeidssted.

AnonymBruker
Everybody skrev (11 minutter siden):

Jeg snakket masse om Gud når jeg var innlagt. Jeg prøvde å overbevise de andre pasientene til å tro på at herren kunne hjelpe dem til å få bedre psyke.

Du fikk ikke beskjed om å la være?

Annonse

Eva Sofie

De gangene jeg har sett at noen pasienter har villet fortelle medpasienter om sin religiøse overbevisning eller andre rare ting, dette har som regel vært bipolare pasienter i manisk fase, har de blitt flyttet over på skjermet avdeling.

Worriesome Plenty 2

Ja jeg ble oppfordret av en miljøarbeider om å møte opp i en karismatisk menighet når jeg slapp ut. Jeg fikk også en bok av pastoren hennes jeg kunne lese.

I ettertid regner jeg med dette er noe hun ikke skulle gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...