Gå til innhold

Fødselsdepresjon ved bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Women with a history of bipolar disorder are at high risk for postpartum relapse, and childbirth can also be the trigger for bipolar depression. Of all women diagnosed with postpartum depression, 54% met the diagnostic criteria for bipolar disorder, but only 10% of those had a previous diagnosis, which suggests the need for screening. Bipolar disorder can be misdiagnosed as unipolar depression, and it is important to distinguish between the two as the treatment of bipolar depression differs from that of unipolar depression. The first step in making this distinction rests upon a careful review of past psychiatric symptoms, including a history of mania or hypomania.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror forhøyet er rett ord. Aldri sett at det er regnet ut i en gitt prosent. Har du lidelsen er du sårbar for fødselsdepresjon og andre depresjoner. 

Anonymkode: bc546...81d

Åja. Da så. 

Anonymkode: ee79e...27f

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Women with a history of bipolar disorder are at high risk for postpartum relapse, and childbirth can also be the trigger for bipolar depression. Of all women diagnosed with postpartum depression, 54% met the diagnostic criteria for bipolar disorder, but only 10% of those had a previous diagnosis, which suggests the need for screening. Bipolar disorder can be misdiagnosed as unipolar depression, and it is important to distinguish between the two as the treatment of bipolar depression differs from that of unipolar depression. The first step in making this distinction rests upon a careful review of past psychiatric symptoms, including a history of mania or hypomania.

Hvordan er det forresten dersom man ender opp med depresjon etter fødsel? Vil det alltid bli definert som en fødselsdepresjon da eller vil man og kunne få diagnosen bare depresjon?

AnonymBruker

Jeg fikk alvorlig depresjon i begge svangerskapene. Dette var utbruddet for min del  I ettertid har jeg hatt flere milde episoder. 

Jeg er usikker på om det kan være  bipolar2 eller tilbakevendende depresjoner. 

Anonymkode: d7641...b32

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk alvorlig depresjon i begge svangerskapene. Dette var utbruddet for min del  I ettertid har jeg hatt flere milde episoder. 

Jeg er usikker på om det kan være  bipolar2 eller tilbakevendende depresjoner. 

Gikk du aldri i behandling for depresjonene og i den forbindelse fant ut av diagnose?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gikk du aldri i behandling for depresjonene og i den forbindelse fant ut av diagnose?

Jo, fikk diagnostisert to alvorlige depresjoner. I ettertid har de snakket om stemningslidelser, men på etiketten til Lamictalen står det "for bipolar. " 

Jeg hadde nok milde depresjoner og sosial angst i bunnen, bare det brøt ut for fullt i svangerskap(ene) Jeg var bare 20 år første gang. Etter siste svangerskap 5 år etterpå, har jeg aldri våget igjen. Det er det mest smertefulle og skremmende jeg har opplevd. Og den siste gangen med et barn appåtil hvor jeg bare gråt hele dagen og var nok på kanten til psykotisk. 

For Guds skyld: har du tanker om å bli gravid, så ha et godt støtteapparat rundt deg. Helst vent med barn. Nå i dag, mange år senere, synes jeg det var galskap, men heldigvis gikk det godt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...