Gå til innhold

Tviler på diagnosen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tviler stadig på diagnosen min og det hender også at jeg tviler på det at jeg er psykisk syk i det hele tatt. Det jeg egentlig, innerst inne, tenker er at jeg ikke har noen diagnose i det hele tatt. Jeg er frisk. Men jeg har aldri tatt det opp med en behandler noen gang fordi jeg er litt redd for å få stempelet dårlig sykdomsinnsikt. 

Hovedgrunnen til at jeg tenker at jeg er frisk er at jeg ikke føler meg syk nok i de sykdomsperiodene jeg har. Tenker at depresjonene er nedstemthet, den ene hypomanien jeg hadde var en naturlig reaksjon og psykosene var en slags misforståelse (blir langt å forklare så velger å ikke gå inn på det noe videre). Men så har jeg også vært pasient i mange år nå da, og snakket med utallige psykologer, psykiatere, sykepleiere og andre yrkesgrupper og ikke en eneste en av dem har sagt at de tror jeg ikke har en psykisk lidelse likevel, men så er det vel ikke noe en ansatt i psykiatrien hadde sagt sånn rett ut uten videre heller da? Og jeg har heller aldri spurt.

Hva gjør man med denne tankene, går videre med den eller bare lar det ligge og forsøke akseptere ting slik som de er her og nå?

Anonymkode: 95d82...ced

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477615-tviler-p%C3%A5-diagnosen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror de tankene er normale. Tenker ofte det selv.

Men har hatt 4 tøffe år som gjorde meg ufør pga de tanken.

Men vært stabil noen mnd nå, så da tenker jeg det samme. Er jo bare til å...

Men så kommer den fornuften da. Jeg vet hva jeg har gjort som manisk/hypoman. Jeg vet jeg kun ligger under depresjon.

Det er kanskje vanskligere å forstå man er psykisk syk da vi tross alt i friske perioder ikke føler oss syke. Ja for min del kun når jeg er deprimert. Toppene vil jeg jo ha. Jeg vil veldig gjerne ha de. 

Anonymkode: e7260...f1f

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Du kan jo teste det ut. Hvis du ikke trenger å gå til behandlere, og du i tillegg arbeider hel stilling, er det meget stor sannsynlighet for at du ikke er syk.

Helt ærlig så tror jeg ikke at jeg hadde holdt ut i 100% jobb i lengden, i alle fall ikke nå for tiden. Klarer sånn akkurat på hengende håret å komme meg igjennom en arbeidsdag på 4 timer to ganger per uke. Men akkurat det har nok mest å gjøre med det at jeg blir så ufattelig sliten av jobb og at det tapper så mye energi ut av meg (jeg må hjem og sove etter jobb for å komme meg igjennom resten av dagen), men er det den bipolare lidelsen som er skyld i dette da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror de tankene er normale. Tenker ofte det selv.

Men har hatt 4 tøffe år som gjorde meg ufør pga de tanken.

Men vært stabil noen mnd nå, så da tenker jeg det samme. Er jo bare til å...

Men så kommer den fornuften da. Jeg vet hva jeg har gjort som manisk/hypoman. Jeg vet jeg kun ligger under depresjon.

Det er kanskje vanskligere å forstå man er psykisk syk da vi tross alt i friske perioder ikke føler oss syke. Ja for min del kun når jeg er deprimert. Toppene vil jeg jo ha. Jeg vil veldig gjerne ha de. 

Anonymkode: e7260...f1f

Åja, jeg var egentlig ikke klar over at det kunne sees på som normalt. Men godt å høre jeg ikke er alene i det. Jeg er også ufør, men jeg jobber litt likevel, da i en 20% stilling. Jeg føler det går sånn akkurat rundt for meg og at jeg mestrer jobben sånn akkurat. Jeg føler meg egentlig ikke spesielt syk i mine depresjoner heller jeg, selv om jeg har blitt diagnostisert av behandlere med alvorlig depresjon flere ganger. Det høres sikkert veldig rart ut regner jeg med, men jeg kjenner liksom ikke på noe psykisk smerte relatert til mine sykdomsperioder når jeg er inne i depresjoner.

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Du kan jo teste denne antakelsen din - at du ikke er psykisk syk - ved nærmeste anledning.

Så ser du om livet ditt blir annerledes som @kupton sier. 

Du tenker da på å forsøke å slutte i behandling og begynne å jobbe 100%? Hva med medisinene da i så tilfelle? De burde jeg vel også slutte på da eller?

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tenker da på å forsøke å slutte i behandling og begynne å jobbe 100%? Hva med medisinene da i så tilfelle? De burde jeg vel også slutte på da eller?

Jobbe 100% er en god start. Gjør du det pr i dag?

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Jobbe 100% er en god start. Gjør du det pr i dag?

Nei, jeg jobber 20%. Jeg må si at det frister ganske mye å teste denne antakelsen om at jeg egentlig er frisk. Gjør jeg det så får jeg det i det minste avklart det en gang for alle?

Trinity80
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg jobber 20%. Jeg må si at det frister ganske mye å teste denne antakelsen om at jeg egentlig er frisk. Gjør jeg det så får jeg det i det minste avklart det en gang for alle?

Om dette er noe du har lurt på lenge, så start med å jobbe 100% - fortsett på medisiner og terapi. 

Om det går greit å jobbe 100% med stabile dager lengre periode, så kutt ned på terapi gradvis. Om dette går bra så tar du neste steg.

Du har vært i behandling i mange år som du sier, så jeg tipper ting rakner allerede ved å forsøke å jobbe 100%. Så start der du. Da kan du heller være ressurs for samfunnet i tillegg til at du utfører eksperimentet ditt. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Om dette er noe du har lurt på lenge, så start med å jobbe 100% - fortsett på medisiner og terapi. 

Om det går greit å jobbe 100% med stabile dager lengre periode, så kutt ned på terapi gradvis. Om dette går bra så tar du neste steg.

Du har vært i behandling i mange år som du sier, så jeg tipper ting rakner allerede ved å forsøke å jobbe 100%. Så start der du. Da kan du heller være ressurs for samfunnet i tillegg til at du utfører eksperimentet ditt. 

Hvor lenge burde man ha klart å jobbe 100% stabilt før man begynner å kutte ned på terapien da tenker du? Tenker det kan være greit å legge en helt konkret plan for dette?

Haha, liker at du er så optimistisk. Jaja, du er nå ærlig om ikke annet da.

Trinity80
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge burde man ha klart å jobbe 100% stabilt før man begynner å kutte ned på terapien da tenker du? Tenker det kan være greit å legge en helt konkret plan for dette?

Haha, liker at du er så optimistisk. Jaja, du er nå ærlig om ikke annet da.

Jeg er alltid optimistisk, men helt uten filter og ærlig. Jeg foreslår å teste frem mot sommeren? Hva tenker du om det?

- jobbe 100%
- ta medisiner som planlagt

- fortsette terapi for så å kutte ned på timer gradvis

Og så ser du om du klarer det uten å bli en belastning igjen, uten å gjøre det på en drastisk måte.

Med belastning mener jeg for deg selv, pårørende, helsevesenet og samfunnet. Harde ord, men mener og tror at du tåler å høre det. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Jeg er alltid optimistisk, men helt uten filter og ærlig. Jeg foreslår å teste frem mot sommeren? Hva tenker du om det?

- jobbe 100%
- ta medisiner som planlagt

- fortsette terapi for så å kutte ned på timer gradvis

Og så ser du om du klarer det uten å bli en belastning igjen, uten å gjøre det på en drastisk måte.

Med belastning mener jeg for deg selv, pårørende, helsevesenet og samfunnet. Harde ord, men mener og tror at du tåler å høre det. 

Ja? Det høres vel greit ut det? Man må vel være tålmodig og gi det litt tid for å få sett ordentlig hvordan det går tenker jeg.

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? Det høres vel greit ut det? Man må vel være tålmodig og gi det litt tid for å få sett ordentlig hvordan det går tenker jeg.

Ja enig. Plan spikret, fint å ikke ha for dårlig tid og ett mål man ønsker å oppnå. Hold oss gjerne oppdatert etter hvert. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Ja enig. Plan spikret, fint å ikke ha for dårlig tid og ett mål man ønsker å oppnå. Hold oss gjerne oppdatert etter hvert. 

Ja, det kan jeg jo sikkert gjøre dersom jeg faktisk husker det hehe. Men dersom det faktisk er slik at jeg klarer å jobbe 100% over tid, ikke lenger har behov for å gå i behandling lengre og klarer meg uten medisiner hvordan går jeg da frem for å faktisk få diagnosen fjernet? Jeg regner jeg da må igjennom en ny utredning i så tilfelle?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det kan jeg jo sikkert gjøre dersom jeg faktisk husker det hehe. Men dersom det faktisk er slik at jeg klarer å jobbe 100% over tid, ikke lenger har behov for å gå i behandling lengre og klarer meg uten medisiner hvordan går jeg da frem for å faktisk få diagnosen fjernet? Jeg regner jeg da må igjennom en ny utredning i så tilfelle?

Ny ruteendring basert på nye fakta som konkluderer med at du ikke har diagnose 

Anonymkode: 5c04e...05b

Trinity80
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja det synes jeg! Da har du fakta å tilbakevise til, for å ta steget for å få fjernet diagnosen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ny ruteendring basert på nye fakta som konkluderer med at du ikke har diagnose 

Ny ruteendring? Du mener ny utredning regner jeg med? Er en slik utredning omfattende? Den utredningen jeg gikk igjennom da jeg fikk bipolar diagnosen var ganske så omfattende, men utredningen er kanskje kortere dersom man skal fjerne en diagnose og ikke sette den?

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Ja det synes jeg! Da har du fakta å tilbakevise til, for å ta steget for å få fjernet diagnosen. 

Ja, det er jo sant. Er der noe krav på hvor lenge man må klare seg for å få fjernet diagnosen, vet du det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ny ruteendring? Du mener ny utredning regner jeg med? Er en slik utredning omfattende? Den utredningen jeg gikk igjennom da jeg fikk bipolar diagnosen var ganske så omfattende, men utredningen er kanskje kortere dersom man skal fjerne en diagnose og ikke sette den?

Hehe ja mente ny utredning. Aner ikke hvor omfattende. Kommer kanskje an på hvor tydelige tegnene er på at du har eller ikke har den. Har du levd i fem år uten symptom uten medisiner i full jobb har du feks sterke kort på å ikke ha diagnosen 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...