Gå til innhold

Tviler på diagnosen min

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man trenger ikke ta opp ressurser i helsevesenet for å få fjernet en diagnose dersom man uansett er frisk. Om den står der i deres papirer eller ikke har ingenting å si. 

Anonymkode: 277ee...921

Det kan ha veldig mye å si å ha en diagnose stående på pairet jo. Feks behandling i helsevesenet for andre tilstander vil inkludere hensyn til diagnosen som står. 

Anonymkode: 5c04e...05b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan ha veldig mye å si å ha en diagnose stående på pairet jo. Feks behandling i helsevesenet for andre tilstander vil inkludere hensyn til diagnosen som står. 

For fysiske sykdommer tenkte du på? Nei det er veldig sjeldent de bryr seg om dine psykiske diagnoser. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For fysiske sykdommer tenkte du på? Nei det er veldig sjeldent de bryr seg om dine psykiske diagnoser. 

Si du behøver behandling for et anfall og kommer på legevakten.. siden du har angstlidelse på papiret og medisiner mot det liggende tilgjengelig i kjernejournal konkluderer de med at du har en psykisk reaksjon. At du egentlig hadde et somatisk anfall kamufleres av din uriktige diagnose. Finnes en rekke sånne eksempler. Du blir absolutt litt diskriminert på somatisk avdeling om du har psykiske plager fordi smertene og reaksjonene sine lett tilskrives det psykiske. Får du mani av et legemiddel er det dumt om du har en uriktig bipolar diagnose på papiret, da vil man tenke at manien henger sammen med diagnosen og ikke legemiddelet osv osv 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De var nå veldig opptatt av min psykiatriske diagnose da jeg skulle operere. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blir absolutt litt diskriminert på somatisk avdeling om du har psykiske plager fordi smertene og reaksjonene sine lett tilskrives det psykiske. Får du mani av et legemiddel er det dumt om du har en uriktig bipolar diagnose på papiret, da vil man tenke at manien henger sammen med diagnosen og ikke legemiddelet osv osv

Dette hadde vært et mye mindre problem hvis pasienter hadde kjent rettighetene sine og krevd dem hver eneste gang.

Endret av psykedeliker

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte var de veldig opptatt av din psykiske diagnose?

Anonymkode: 95d82...ced

De skrev ned diagnosen hver gang de skrev noe om meg, og tror de to hensyn til den på sykehuset. Var veldig opptatt av at jeg måtte ta medisinene mot den. 

Trinity80

Jeg fikk også ekstra tett oppfølging på sykehuset for min panikklidelse da jeg skulle ta mine operasjoner. I journalen stod det om medisiner jeg måtte ha, dosering, samt at jeg fikk psykolog og rullet ut i rullestol så fort det lot seg gjøre. Det hjalp veldig med frisk luft!

Etter mer fokus på psykisk helse opplevde jeg mine runder på sykehuset som mye enklere sånn sett. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Åja, jeg var egentlig ikke klar over at det kunne sees på som normalt. Men godt å høre jeg ikke er alene i det. Jeg er også ufør, men jeg jobber litt likevel, da i en 20% stilling. Jeg føler det går sånn akkurat rundt for meg og at jeg mestrer jobben sånn akkurat. Jeg føler meg egentlig ikke spesielt syk i mine depresjoner heller jeg, selv om jeg har blitt diagnostisert av behandlere med alvorlig depresjon flere ganger. Det høres sikkert veldig rart ut regner jeg med, men jeg kjenner liksom ikke på noe psykisk smerte relatert til mine sykdomsperioder når jeg er inne i depresjoner.

Hvordan tror du at du skal klare 100% stilling når du føler du mestrer akkurat med 20%?

Anonymkode: b344e...e8f

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Dette hadde vært et mye mindre problem hvis pasienter hadde kjent rettighetene sine og krevd dem hver eneste gang.

Hjelper ikke å peke på rettigheter i denne sammenhengen. Du er og blir diskriminert og annerledes behandlet når du avslører en psykisk lidelse. Alt for mye tilkjennes den psykiske lidelsen. Ingen rettigheter og lovverk som kan hjelpe mot det. Kun en holdningsendring blant helsepersonell og et kunnskapsløft generelt om psykiske sykdommer 

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper ikke å peke på rettigheter i denne sammenhengen.

Å peke på rettigheter er ikke det samme som å kreve sine rettigheter. For eksempel ved å ha med seg en utenforstående som vitne og til å snakke for seg.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Å peke på rettigheter er ikke det samme som å kreve sine rettigheter. For eksempel ved å ha med seg en utenforstående som vitne og til å snakke for seg.

Så alle psykisk syke blir oppsøke somatisk sykehus med et vitne ved sin side i tilfelle vi blir stigmatisert?  Jeg kan snakke for meg selv til tross for bipolar lidelse. Men jeg kan ikke gjøre noe med at en somatisk lege eller sykepleier vurderer mine la oss si epileptiske anfall som angstlignende utrykk fordi jeg har journal hvor det står at jeg kan få angst i episodisk forløp 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan tror du at du skal klare 100% stilling når du føler du mestrer akkurat med 20%?

Anonymkode: b344e...e8f

Det jeg tenker er at jeg akkurat her og nå bare mestrer det å jobbe 20%, men bare jeg klarer å komme meg ut av denne begynnende depresjonen og får kommet meg litt ovenpå så skal jeg klare å jobbe 100% igjen. Jeg jobbet jo i perioder over 100% da jeg først begynte å jobbe som 18-åring, så det er ikke slik at jeg aldri har klart det heller. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

De skrev ned diagnosen hver gang de skrev noe om meg, og tror de to hensyn til den på sykehuset. Var veldig opptatt av at jeg måtte ta medisinene mot den. 

Åja, jeg skjønner. Skulle ikke tro en eventuell psykisk diagnose skulle ha så mye å si men?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...