Gå til innhold

Dating med bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har planer om å begynne å date og lurer i den sammenhengen på om hvorvidt det at jeg har bipolar lidelse vil bli oppfattet negativt av de jeg møter? Og hvor mange det kanskje også vil være en dealbreaker for? (Altså at de ikke ønsker å fortsette forholdet når de får vite om det). Og hvor mye kan man egentlig forvente at "folk flest" har kunnskap om bipolar lidelse? Er det slik at man stort sett må forklare hva sykdommen går ut på til de fleste?

Noen andre med bipolar lidelse her inne som har mer erfaring med dating enn det jeg har som kan si litt om det?

Anonymkode: 691e4...c62

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477656-dating-med-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Du må jo ikke fortelle at du har bipolar lidelse. Hvis du ikke er i jobb bør du kanskje fortelle litt om grunnen til det, men du trenger ikke fortelle at du har bipolar lidelse. Du kan fortelle det senere hvis du vil når dere har blitt bedre kjent.

For meg ville det blitt feil dersom jeg skulle holdt hemmelig for en kjæreste at jeg har en bipolar lidelse. For jeg ønsker jo ett seriøst og langvarig forhold til den jeg da dater og det ville da blitt rart å holde noe sånt tilbake? Selvfølgelig tenker jeg ikke fortelle det på første date, men etter hvert dersom jeg tenker det kan bli oss.

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg ville det blitt feil dersom jeg skulle holdt hemmelig for en kjæreste at jeg har en bipolar lidelse. For jeg ønsker jo ett seriøst og langvarig forhold til den jeg da dater og det ville da blitt rart å holde noe sånt tilbake? Selvfølgelig tenker jeg ikke fortelle det på første date, men etter hvert dersom jeg tenker det kan bli oss.

Ja det er greit å fortelle så man vet hvorfor man kanskje oppfører seg litt rart eller ikke orker ting. Men man kan vente til man har blitt bedre kjent.

AnonymBruker

Set bør man si på første date mener jeg, helst før det også. Man må la personen selv få velge om han/hun vil involvere seg med en psykisk syk, for det krever sin mann/dame.

Jeg hadde ikke hatt "utbrudd" på flere år når jeg traff mannen, og hadde der ikke på flere år etter, men var ærlig fra første sekund.

Anonymkode: 8a1a0...f96

Annonse

Gjest Vendi

Bipolar lidelse kan jo på en måte være så mangt - alt fra å kun ha opplevd én episode og ellers være stabil, til å ha opplevd mange episoder og være veldig ustabil. Men som flere andre her sier så ville jeg uansett ha fortalt det etterhvert som vi ble kjent. Tror det er mer en dealbreaker å ikke fortelle om det enn å fortelle om det. Synes man skal spille med åpne kort så langt det lar seg gjøre.  

Endret av Vendi

Jeg tror folk flest vet veldig lite om det og at du bør si litt om hva det inmebærer i ditt tilfelle.

Det er ofte spørsmål her om hvilke fordommer folk har mot ulike sykdommer. Jeg tror mange ikke engang vet nok til å ha fordommer.

Endret av Grendel

Jeg vet at folk ikke skjønner hva det vil si å ha ulike diagnoser med mindre de har selv eller er tett på noen. Selv da vet ingen hvordan hver enkelt håndterer det. Det en vet er hva som er mer typiske symptomer. Det er alt.

Jeg har ikke inntrykk av at mange har så mange fordommer mot bipolar, og jeg tror det kan handle litt om at flere kjente og talentfulle mennesker som blir beundret, har diagnosen. Noen med diagnoser har mer flaks sånn sett 🤔

Endret av Kashmir

Du kan ikke forvente at mange vet om denne lidelsen i betydning VET - ikke tror. Du bør ikke holde det hemmelig, men vent en stund til at du føler det kanskje kan bli alvor. 

For meg hadde det ikke vært en hindring å gå inn i et forhold med en med bipolar lidelse. Det er så mye fint med de som har denne lidelsen.

AnonymBruker
kupton skrev (18 minutter siden):

Du kan ikke forvente at mange vet om denne lidelsen i betydning VET - ikke tror. Du bør ikke holde det hemmelig, men vent en stund til at du føler det kanskje kan bli alvor. 

For meg hadde det ikke vært en hindring å gå inn i et forhold med en med bipolar lidelse. Det er så mye fint med de som har denne lidelsen.

Da lurer jeg litt på hva som er fint med oss?

Føler vi er like forskjellige som alle andre. 

Anonymkode: 8a1a0...f96

Jeg kan ta noen punkter: 

Slektninger av bipolare deler en del av de samme genene som de som er syke - bare noe mindre. Forskning viser at slektninger av bipolare gjør det bedre enn gjennomsnittet på de aller fleste områder som regnes som positive. Det tolkes som at genene i tillegg til å kode for bipolaritet også koder for mange positive egenskaper inkl intelligens.

Bipolare er langt mer kreative enn gjennomsniittet. Det meste av stor kunst innen litteratur, maling og musikk, pluss mye nyvinnende innen teknikk og naturvitenskap er laget av bipolare.

De har på en eller annen måte noe mer energisk ved seg enn andre. 

Jeg er i en gruppe med noen erfarne, norske psykiatere. Vi møtes noen ganger i året og diskuterer løst og fast. En av de saker vi har diskutert er at vi får energi i timene med bipolare - også når pasienten er deprimert, mens en med en del andre spekulerer på om det er noe galt med klokka som går så sakte.

Annonse

kupton skrev (58 minutter siden):

Jeg kan ta noen punkter: 

Slektninger av bipolare deler en del av de samme genene som de som er syke - bare noe mindre. Forskning viser at slektninger av bipolare gjør det bedre enn gjennomsnittet på de aller fleste områder som regnes som positive. Det tolkes som at genene i tillegg til å kode for bipolaritet også koder for mange positive egenskaper inkl intelligens.

Bipolare er langt mer kreative enn gjennomsniittet. Det meste av stor kunst innen litteratur, maling og musikk, pluss mye nyvinnende innen teknikk og naturvitenskap er laget av bipolare.

Jeg er i en gruppe med noen erfarne, norske psykiatere. Vi møtes noen ganger i året og diskuterer løst og fast. En av de saker vi har diskutert er at vi får energi i timene med bipolare - også når pasienten er deprimert, mens en med en del andre spekulerer på om det er noe galt med klokka som går så sakte.

Jeg tror deg på at de kan være overrepresentert innen kunst, men for meg som liker klassikere blir det jo litt rart å tenke at de store innen både diktning/ forfatterskap og kunst hadde bipolar. Duagnosen ble jo "lansert" først i 1957, så blir ikke det i såfall "fjerndiagnotisering" pga antagelser og spekulasjoner ? 

Samtidig er det jo opplagt noen av dem som led eller hadde psykiske utfordringer. 

psykedeliker
kupton skrev (4 minutter siden):

Fortell….

Det er ikke noe å fortelle, det er du som går ut utenfor ditt fagfelt her. Det stemmer at det i praksis kan være enklere for bl.a. bipolare å oppnå enkelte målsetninger i en kreativ prosess, men å hevde at det gjelder de fleste store kunstnere har du ikke noe belegg for.

Her er en artikkel som går inn på temaet: https://www.webpsykologen.no/artikler/schizofreni-kreativitet-og-antipsykiatri/

Det er mange retninger innenfor kunsten. Forståelsen av hva som er god kunst har endret seg gjennom historien, og kommer til å fortsette med det. Her er et eksempel der fagfolkene er totalt uenige: https://www.nrk.no/rogaland/den-siste-skutemaleren-1.16669489

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg kan ta noen punkter: 

Lurer på hvordan de føler seg når de leser dette… 

Anonymkode: e1f64...75e

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe å fortelle, det er du som går ut utenfor ditt fagfelt her. Det stemmer at det i praksis kan være enklere for bl.a. bipolare å oppnå enkelte målsetninger i en kreativ prosess, men å hevde at det gjelder de fleste store kunstnere har du ikke noe belegg for.

Her er en artikkel som går inn på temaet: https://www.webpsykologen.no/artikler/schizofreni-kreativitet-og-antipsykiatri/

Det er mange retninger innenfor kunsten. Forståelsen av hva som er god kunst har endret seg gjennom historien, og kommer til å fortsette med det. Her er et eksempel der fagfolkene er totalt uenige: https://www.nrk.no/rogaland/den-siste-skutemaleren-1.16669489

Det finnes en rekke kilder som viser at det er høyere andel mennesker som lykkes innenfor kunstneryrket enn i normalbefolkningen, bare rart å forsøke å tilbake vise det. Enig i at Kupton ikke burde skrevet «de fleste» men heller «mange». Bortsette fra det er det evidens for alt han skriver 

Anonymkode: 2dda4...158

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...