Gå til innhold

Dating med bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

De behandlerne jeg har møtt sier at diagnose ikke har noe med om man er kreativ eller smart.

Nei men nå har ikke du bipolar lidelse og sa er vel ikke dette med at kreativitet er påfallende hos bipolare veldig relevant for en psykiater å si til deg? 

Anonymkode: 2dda4...158

Fortsetter under...

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei men nå har ikke du bipolar lidelse og sa er vel ikke dette med at kreativitet er påfallende hos bipolare veldig relevant for en psykiater å si til deg? 

Hahahaha. Hør her, jeg har snakket med psykiatere som sier det. Jeg snakker om alt mulig i terpi og gruppeterapi og ikke bare om den diagnosen jeg har.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes en rekke kilder som viser at det er høyere andel mennesker som lykkes innenfor kunstneryrket enn i normalbefolkningen, bare rart å forsøke å tilbake vise det.

Har du i det hele tatt lest hva jeg faktisk skriver?

AnonymBruker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Hahahaha. Hør her, jeg har snakket med psykiatere som sier det. Jeg snakker om alt mulig i terpi og gruppeterapi og ikke bare om den diagnosen jeg har.

Da juger de så klart for oss bipolare. Vi har også behandlere og de forteller oss at vi ofte er mer intellektuelle og kreative enn resten av befolkningen. Så da juger de jo enten til deg eller oss. 

Det betyr ikke at det nødvendigvis gjelder oss alle. Men flere prosentandelen enn ved hva som forekommer ved resten av befolkningen.

Anonymkode: 8a1a0...f96

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da juger de så klart for oss bipolare. Vi har også behandlere og de forteller oss at vi ofte er mer intellektuelle og kreative enn resten av befolkningen. Så da juger de jo enten til deg eller oss. 

Det betyr ikke at det nødvendigvis gjelder oss alle. Men flere prosentandelen enn ved hva som forekommer ved resten av befolkningen.

Så du tror du er super kreativ og bedre intellektuelt enn andre bare fordi du er bipolar? Ja, det kan være deilig å tro at diagnoser gjør en slik og slik, men det er ikke alltid tilfelle.😂

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Så du tror du er super kreativ og bedre intellektuelt enn andre bare fordi du er bipolar? Ja, det kan være deilig å tro at diagnoser gjør en slik og slik, men det er ikke alltid tilfelle.😂

Les en gang til du. Skrev aldri meg, men bipolare generelt.

Men at jeg er over gjennomsnittet intelligent og kreativ er det en sannhet i. Men det er ikke noe du bør tro på. Hadde ikke trodd på deg heller hvis du påsto det samme på et forum.

Og slikt får man ikke si heller. Er jo skryt. Og skryte er fyfy.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan prøve igjen og se om du lykkes med å bringe frem budskapet med andre ord

Jeg legger til grunn at du er innforstått med at korrelasjon ikke medfører kausalitet. Så hva er det du ikke forstår med det jeg skriver?

Etter >25 år på DOL visste jeg at denne diskusjonen ville komme. Jeg refererer til noe på gruppenivå, men noen må lese det som at det gjelder 100% også på individnivå, protestere på det (med rette), men uten å forstå at gruppenivå og individnivå er to ulike ting.

Endret av kupton
skogbrann
Everybody skrev (5 minutter siden):

Tviler på at noen tror det er slik det fungerer. Tross alt kan også mennesker med psykisk utviklingshemming få bipolar lidelse. Det som derimot stemmer er at det er et genetisk overlapp mellom bipolar lidelse og høy intelligens. 

kupton skrev (3 minutter siden):

Etter >25 år på DOL visste jeg at denne diskusjonen ville komme. Jeg refererer til noe på gruppenivå, men noen må lese det som at det gjelder 100% også på individnivå, protestere på det (med rette), men uten å forstå at gruppenivå og individnivå er to ulike

Det var det andre avsnittet ditt om at det meste innen en del felt var laget av de med bipolar jeg stusset ved. Av nysgjerrighet og ikke av protest... 

AnonymBruker
Everybody skrev (15 minutter siden):

Det har vedkommende aldri skrevet. Det er dine sitat. Vedkommende peker på at behandlere ofte forteller at bipolare er smartere og mer kreative enn snittet. Det har jeg også blitt fortalt mange ganger. Ikke at jeg som individ er et vidundermenneske. Det tror jeg ikke og det har ingen påstått at noen har sagt. Om dere syke uten bipolar lidelse blir krenka av at disse positive ordelagene er forbundet med bipolar lidelse - vel, da sier det vel en del om dere? 

Everybody skrev (33 minutter siden):

Mensa- medlemmer har veldig mye høyere forekomst av forskjellige psykiske lidelser og utfordringer som både depresjon, angst, asperger og også ADHD.  Bipolare er kjent for å være mer kreative. Det kan innebære høyere intelligens, men de er ikke mer representert blant Mensa- medlemmer altså 🙂

Dessuten tror jeg de fleste skal være godt fornøyd med gjennomsnittlig fremfor unormalt høy.... 

Endret av Kashmir

Annonse

psykedeliker
kupton skrev (14 minutter siden):

Jeg refererer til noe på gruppenivå, men noen må lese det som at det gjelder 100% også på individnivå, protestere på det (med rette), men uten å forstå at gruppenivå og individnivå er to ulike ting.

Akkurat den diskusjonen har allerede foregått i 25+ år i kunstfeltet, så det var på tide at den kom hit også. Problemet er at det er mange flere faktorer som spiller inn i kunstverdenen enn det utenforstående får med seg, og det påvirker også hvordan saksforholdene fremstår på gruppenivå.

Everybody
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Mensa- medlemmer har veldig mye høyere forekomst av forskjellige psykiske lidelser og utfordringer som både depresjon, angst, asperger og også ADHD.  Bipolare er kjent for å være mer kreative. Det kan innebære høyere intelligens, men de er ikke mer representert blant Mensa- medlemmer altså 🙂

Dessuten tror jeg de fleste skal være godt fornøyd med gjennomsnittlig fremfor unormalt høy.... 

https://www.med.uio.no/norment/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2019/genetisk-sammenheng-mellom-bipolar-lidelse-og-intelligens

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Akkurat den diskusjonen har allerede foregått i 25+ år i kunstfeltet, så det var på tide at den kom hit også. Problemet er at det er mange flere faktorer som spiller inn i kunstverdenen enn det utenforstående får med seg, og det påvirker også hvordan saksforholdene fremstår på gruppenivå.

Hvordan mener du det du skriver her har noen med det Kupton skrev om bipolare å gjøre? Min mann er yrkesutøvende kunstner of jeg er bipolar. Jeg støtter meg til kuptons utsagn. Dette er sagt av flere behandlere gjennom tidene og er å finne i litteratur mm 

Gjest Krøll47
kupton skrev (3 timer siden):

Jeg kan ta noen punkter: 

Slektninger av bipolare deler en del av de samme genene som de som er syke - bare noe mindre. Forskning viser at slektninger av bipolare gjør det bedre enn gjennomsnittet på de aller fleste områder som regnes som positive. Det tolkes som at genene i tillegg til å kode for bipolaritet også koder for mange positive egenskaper inkl intelligens.

Bipolare er langt mer kreative enn gjennomsniittet. Det meste av stor kunst innen litteratur, maling og musikk, pluss mye nyvinnende innen teknikk og naturvitenskap er laget av bipolare.

De har på en eller annen måte noe mer energisk ved seg enn andre. 

Jeg er i en gruppe med noen erfarne, norske psykiatere. Vi møtes noen ganger i året og diskuterer løst og fast. En av de saker vi har diskutert er at vi får energi i timene med bipolare - også når pasienten er deprimert, mens en med en del andre spekulerer på om det er noe galt med klokka som går så sakte.

Så du mener det fortsatt er en viss energi der, selv under depresjon? Eller er det interessante refleksjoner som gjør timene givende tross depresjon? 

Startet på bipolar kurs i går. Forventningen min var av en eller annen grunn at jeg kom til å møte på en gjeng engstelige tause folk. Men tror alle deltagere hadde lyst til å snakke. Var vel selv nesten for tilbakeholden å regne, til tross for at jeg har følt meg bra i det siste.

En annen artig observasjon var at jeg kunne se tegn til ulike faser hos noen av de andre kvinnene også, i form av langt hår med noe ettervekst og ulik avstand til bleknet lilla og rød hårfarge 😆 Er visst ikke den eneste som har stemningshistorikk på hodet. 

Everybody skrev (9 minutter siden):

Ja, og du finner ut at også de tilstandene jeg nevnte ( jeg liker ikke å kalle det "lidelser" ) også er mer representert blant Mensa- medlemner 🙂

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...