Gå til innhold

Kan helsepersonell virkelig legge en pasient i narkose på TVANG for å gi ECT?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg stusser veldig på dette. Ved min første innleggelse var jeg svær dårlig. Deprimert, kataton og mutisitsk for å oppsummere helt kort. Jeg husker ingenting av dette selv og bestemte dermed meg for å lese journalen for å finne ut av det. Og der kunne jeg da lese at de var veldig nære å beslutte å legge meg i narkose på tvang på nødrett for å gi ECT. Det at de har lov på nødrett er vel en ting. Men hvordan blir dette gjort rent praktisk? Nå vet jeg jo ikke hvordan jeg hadde kommet til å reagert, men hva om man gjør fysisk motstand? Er vel ikke så lett å sette veneflon på noen som ikke sitter helt stille så de kan gi medikamenter for å få lagt en i narkose? Også det å oppleve å "kjempe for livet" (jeg trodde de hadde en plan om å drepe meg) for så å sovne inn helt uten kontroll måtte da ha opplevdes helt forjævlig? 

Anonymkode: 70287...769

Fortsetter under...

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Katatoni kan i noen tilfeller være livsfarlig man kan bli så varm av det. Det er nok grunnen.

Hva mener du med at man kan bli varm av det? Feber da eller? Jeg tror forresten ikke jeg var fullt ut kataton (om du skjønner hva jeg mener), men at det gikk litt i perioder. Som sagt så husker jeg jo ingenting, men jeg mener på det var det jeg leste i journalen.

Worriesome Plenty 2
  • Malign katatoni: Feber, autonom ustabilitet (forhøyet eller ustabilt blodtrykk, forhøyet puls og respirasjonsfrekvens, økt svettetendens), delirium, rigiditet. Ofte ses leukocytose, forhøyet CK og lavt s-jern. NB! Livstruende tilstand som utvikler seg raskt over få dager til fulminant klinisk bilde.
Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med at man kan bli varm av det? Feber da eller? Jeg tror forresten ikke jeg var fullt ut kataton (om du skjønner hva jeg mener), men at det gikk litt i perioder. Som sagt så husker jeg jo ingenting, men jeg mener på det var det jeg leste i journalen.

Det er bel en annen grunn til at de vurderte det da.

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=7PwgSM8G

Endret av Worriesome Plenty 2

Annonse

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (10 minutter siden):

Det er bel en annen grunn til at de vurderte det da.

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=7PwgSM8G

Ja, kanskje? Er ikke så lett å si for det sto ikke så mye om det utover det at de ønsket gjennomføre ECT på nødrett?

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan gjøres på nødrett. Man klarer å legge inn venflon og gjennomføre narkose.

Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan de klarer det? Samler sammen alle ansatte på avdelingen for å holde pasienten fast? Det må da være veldig vanskelig å treffe med nålen samme hvor mange som holder fast beveger pasienten på seg? Og tar de ikke hensyn til at det vil bli en forferdelig opplevelse for pasienten? Jeg ville faktisk gått så langt og sagt at det kunne oppleves som ett traume i ettertid?

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Ja, de kan holde hånden helt rolig. 
Traumatisk ja, men hva er det mot å berge liv?

Ved å gi en stor dose benzo tar en bort risikoen for psykisk traume. 

Jeg skjønner poenget ditt. Viktigere å berge liv enn å unngå traume. Er det forsket på at en stor dose benzo tar vekk risikoen for psykisk traume?

AnonymBruker

Herregud hva er det jeg leser. Å bli holdt fast å lagt i narkose for å ect altså støt i hjernen må være en kjempegrusom opplevelse. Jeg håper virkelig ikke det fins noen dette faktisk har skjedd med der pasienten absolutt ikke ønsket det selv. 

Da tenker jeg faktisk at det er bedre pasienten får velge selv. Velge om hen vil være deprimert eller ikke. Nå har ikke jeg troen på ect heller det skal sies. De jeg har hørt om her inne som har tatt det har kanskje hevdet de ble fantastisk mye bedre med en gang, men etter noen måneder etter utskriving så er de tilbake i samme spor med selvmordstanker og atderd. 

Anonymkode: 99096...c27

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Herregud hva er det jeg leser. Å bli holdt fast å lagt i narkose for å ect altså støt i hjernen må være en kjempegrusom opplevelse. Jeg håper virkelig ikke det fins noen dette faktisk har skjedd med der pasienten absolutt ikke ønsket det selv. 

Da tenker jeg faktisk at det er bedre pasienten får velge selv. Velge om hen vil være deprimert eller ikke. Nå har ikke jeg troen på ect heller det skal sies. De jeg har hørt om her inne som har tatt det har kanskje hevdet de ble fantastisk mye bedre med en gang, men etter noen måneder etter utskriving så er de tilbake i samme spor med selvmordstanker og atderd. 

Det er jo ganske så brutalt. Men nå ble det heldigvis aldri til at dette ble gjennomført i mitt tilfelle. Om det faktisk har hendt andre pasienter aner jeg ikke. Men jeg håper virkelig det er sjeldent slikt skjer i så fall. Ellers så tenker jeg jo at det er bedre å ende opp med ett slikt traume enn død.

AnonymBruker
kupton skrev (15 minutter siden):

Ja, det med benzo er velkjent. 

Men hvordan vet de egentlig det at denne dosen med benzo hjelper mot traumer? Altså jeg regner med at de ikke akkurat har forsket på det rent praktisk ved å gi pasienter benzo for så å forsøke traumatisere dem akkurat? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo ganske så brutalt. Men nå ble det heldigvis aldri til at dette ble gjennomført i mitt tilfelle. Om det faktisk har hendt andre pasienter aner jeg ikke. Men jeg håper virkelig det er sjeldent slikt skjer i så fall. Ellers så tenker jeg jo at det er bedre å ende opp med ett slikt traume enn død.

Men altså det er ikke slik at 0 ect = død liksom. Ect er ikke noe mirakelkur 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men altså det er ikke slik at 0 ect = død liksom. Ect er ikke noe mirakelkur 

Nei, naturligvis ikke. Men når alt er prøvd og ingenting annet hjelper så må de vel ta det skrittet og forsøke ECT på nødrett og tvang som siste utvei?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg stusser veldig på dette. Ved min første innleggelse var jeg svær dårlig. Deprimert, kataton og mutisitsk for å oppsummere helt kort. Jeg husker ingenting av dette selv og bestemte dermed meg for å lese journalen for å finne ut av det. Og der kunne jeg da lese at de var veldig nære å beslutte å legge meg i narkose på tvang på nødrett for å gi ECT. Det at de har lov på nødrett er vel en ting. Men hvordan blir dette gjort rent praktisk? Nå vet jeg jo ikke hvordan jeg hadde kommet til å reagert, men hva om man gjør fysisk motstand? Er vel ikke så lett å sette veneflon på noen som ikke sitter helt stille så de kan gi medikamenter for å få lagt en i narkose? Også det å oppleve å "kjempe for livet" (jeg trodde de hadde en plan om å drepe meg) for så å sovne inn helt uten kontroll måtte da ha opplevdes helt forjævlig? 

Hva var det som gjorde at du ble bedre? Mtp at du aldri endte med å få ect? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du ble bedre? Mtp at du aldri endte med å få ect? 

De valgte å heller forsøke å bytte til annen medisin igjen som heldigvis viste seg å ha effekt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De valgte å heller forsøke å bytte til annen medisin igjen som heldigvis viste seg å ha effekt. 

Hvilken da? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...