Gå til innhold

Overgrep i behandling: – Skjer overalt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er jo slik det er..men heldigvis brukes «skjer overalt» som i betydningen «overalt i samfunnet der det er maktubalanse» - ikke «overalt innen psykisk helsevern».

Så ja, bra artikkel med forklaringer på hvordan ting kan oppstå. At det eksisterer vet vel de fleste?

Anonymkode: 6776b...c94

Gjest Krøll47

Kanskje jeg er naiv nå men tror nå virkelig ikke det er et vanlig problem! Klart det har skjedd et par tilfeller oppigjennom historien fordi det finnes gærninger i alle typer posisjoner og yrker, men at det er en opphopning eller uvanlig stor risiko innenfor psykiatri, tror jeg bare null på, so there's that. 

AnonymBruker

Jeg oppfattet ikke artikkelen på noen måte som at det er et stort eller vanlig «problem» i psykiatrien? Bare at det forekommer, akkurat som det forekommer i alle andre deler av samfunnet med maktubalanse. 

Anonymkode: 6776b...c94

Annonse

Eva Sofie
Krøll47 skrev (6 timer siden):

Kanskje jeg er naiv nå men tror nå virkelig ikke det er et vanlig problem! Klart det har skjedd et par tilfeller oppigjennom historien fordi det finnes gærninger i alle typer posisjoner og yrker, men at det er en opphopning eller uvanlig stor risiko innenfor psykiatri, tror jeg bare null på, so there's that. 

Artikkelen intervjuer lederen av Pasientovergrepsutvalget, som kartla omfanget av overgrep gjort i pasient-behandler-relasjon i perioden 2010-2020. Det var Sverre Warholm-saken som startet den... Å da si at artikkelen handler om overgrep generelt i samfunnet, når andre linje i overskriften er "Lukkede rom, slitne helsearbeidere og følelser som oppstår er risikofaktorer for overgrep, sier psykiater Karsten Hytten". Overskriften oppsummerer innholdet i artikkelen. Uttrykket "skjer over alt" viser til at det skjer over alt i helsevesenet, beskrives i første linje i artikkelen, ikke mer i psykiatrien enn andre steder - uansett profesjon og hvor i helsevesenet der pasienter behandles.

Jeg vil lese rapporten, den var gått litt i glemmeboken, men de aller fleste helsepersonell utdanner seg og jobber med mennesker fordi de har et genuint ønske om å gjøre livet bedre for pasienter. Jeg vil også tro at dette gjelder også for de aller fleste av de hvor det utvikler seg til utviskede grenser...

F.eks. når Me Too rullet over landet, var det helt stille fra pasienter/pasientorganisasjoner. Dette har i ettertid blitt belyst her og der, og man vet at det ikke er fordi det ikke eksisterer overgrep og grenseoverskridelser mellom terapeut og pasient. En vet at det ofte kan ta mange år fra overgrep/krenkelser har skjedd til de åpnes opp om. Der kommer maktubalansen inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...