AnonymBruker Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Syns du det er ok, eller vil du helst ha svar fra likemenn som vet hvordan det er å slite selv? Anonymkode: 0ccf8...ea7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Jeg har tenkt litt på dette selv og noen ganger irriterer de meg. Skal ikke nevne navn. Skjønner ikke hva de får ut av å være her heller siden det eneste som er særlig aktivitet her er psykistridelen. Tenker kanskje de har blitt utestengt fra kvinneguiden. Anonymkode: 9fcf7...fa7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emoji Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) For min del synes jeg det er fint og nyttig så lenge de har noe å bidra med, og det har jeg ofte opplevd at de har. Men jeg misliker sterkt når noen som selv ikke har vært eller er psyk indirekte eller direkte ber psyke om å ta seg sammen, for jeg vet at det er langt mer komplisert enn som så. Jeg har møtt sikkert minst 100 psyke personer gjennom jobben min, og jeg tror at hvis disse fikk de samme rådene om å ta seg sammen, så tror jeg at situasjonen deres kunne forverret seg. I tillegg er jeg selv nærmeste pårørende til en alvorlig syk person, og om jeg hadde bedt hen ta seg sammen og slutte å sutre så kunne det gått galt. Man vet ikke hvem som sitter bak tastaturet på dol og hvordan disse reagerer på sterke svar som enkelte kan gi. Personlig liker jeg kritiske svar, jeg liker å bli introdusert for tanker sett fra andre øyne - for meg er dette verdifullt. Endret 18. januar av Emoji 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Hvor går grensen mellom "vellykket og frisk" og det å "slite"? Må man ha samme diagnose som den som starter tråden for å kunne svare? Eller bare ha en diagnose i det hele tatt? Er man regnet som "vellykket og frisk" hvis man ikke har en diagnose? For meg høres det ut som et kunstig skille da så og si alle mennesker har sine utfordringer. 11 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Vet du hvem som er vellykkede og friske her du da? Har vi plikt til å fortelle hva vi sliter med og ikke for å bidra her? Anonymkode: 237da...9fa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Syns du det er ok, eller vil du helst ha svar fra likemenn som vet hvordan det er å slite selv? Anonymkode: 0ccf8...ea7 Det er veldig enkelt å presisere dette i innlegget. Man kan f.eks. skrive at man helst vil ha svar fra de som har personlig erfaring / har hatt slike problemer selv. Det kan gjelde mange andre emner også, ikke bare psykiatri. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har tenkt litt på dette selv og noen ganger irriterer de meg. Skal ikke nevne navn. Skjønner ikke hva de får ut av å være her heller siden det eneste som er særlig aktivitet her er psykiatridelen. Tenker kanskje de har blitt utestengt fra kvinneguiden. Anonymkode: 9fcf7...fa7 Vi har vært her siden før Kvinneguiden fantes. Jeg tror det er relativt få faste brukere her som er utestengt derfra. Jeg tror også det er positivt at DOL ikke blir en side der ingen friske verken starter tråder eller svarer andre. Emoji skrev (11 timer siden): For min del synes jeg det er fint og nyttig så lenge de har noe å bidra med, og det har jeg ofte opplevd at de har. Men jeg misliker sterkt når noen som selv ikke har vært eller er psyk indirekte eller direkte ber psyke om å ta seg sammen, for jeg vet at det er langt mer komplisert enn som så. Jeg - og sikkert mange andre - går nesten alltid inn fra "Siste innlegg", ikke fra menyen der forumene er listet opp. Så det kan være lett å overse at man svarer en som sliter psykisk, hvis det eneste signalet er at spørsmålet ligger på Psykiatri. Derfor er det lurt å gi et lite hint i innlegget / spørsmålet om at man har psykiske problemer, ikke bare praktiske. Jeg tror de færreste mener å være harde eller fordømmende i svarene, men man kan bomme både på delforum og formuleringene sine. Når det er sagt, kan jo alle - både den som spør og den som svarer - bli lei når det virker som om kommentarene ikke blir lest i det hele tatt, eller veldig feiltolket. Nå har jeg tenkt meg at denne tråden har utgangspunkt i bl.a. de trådene der noen skriver at de f.eks. ikke klarer å holde leiligheten i orden, og får til svar at de er nødt til å legge en plan for slike oppgaver og følge den. Det er jo unektelig det "riktige" svaret, men det kan sikkert virke litt lettvint for en som er svært langt nede. Da bør nok trådstarter enten utdype litt mer i spørsmålet eller ignorere svar som er for "enkle". Og nei, jeg føler meg ikke truffet. Men husk at man kan ha hatt problemer og hendelser tett innpå seg, og dermed ha forskjellige erfaringer med litt av hvert, selv om man ikke er direkte rammet av noe selv. Det er også veldig firkantet å dele folk inn i kategorier av typen "vellykkede og friske". Endret 19. januar av laban 11 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emoji Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar laban skrev (49 minutter siden): Det er veldig enkelt å presisere dette i innlegget. Man kan f.eks. skrive at man helst vil ha svar fra de som har personlig erfaring / har hatt slike problemer selv. Det kan gjelde mange andre emner også, ikke bare psykiatri. Vi har vært her siden før Kvinneguiden fantes. Jeg tror det er relativt få faste brukere her som er utestengt derfra. Jeg tror også det er positivt at DOL ikke blir en side der ingen friske verken starter tråder eller svarer andre. Jeg - og sikkert mange andre - går nesten alltid inn fra "Siste innlegg", ikke fra menyen der forumene er listet opp. Så det kan være lett å overse at man svarer en som sliter psykisk, hvis det eneste signalet er at spørsmålet ligger på Psykiatri. Derfor er det lurt å gi et lite hint i innlegget / spørsmålet om at man har psykiske problemer, ikke bare praktiske. Jeg tror de færreste mener å være harde eller fordømmende i svarene, men man kan bomme både på delforum og formuleringene sine. Når det er sagt, kan jo alle - både den som spør og den som svarer - bli lei når det virker som om kommentarene ikke blir lest i det hele tatt, eller veldig feiltolket. Nå har jeg tenkt meg at denne tråden har utgangspunkt i bl.a. de trådene der noen skriver at de f.eks. ikke klarer å holde leiligheten i orden, og får til svar at de er nødt til å legge en plan for slike oppgaver og følge den. Det er jo unektelig det "riktige" svaret, men det kan sikkert virke litt lettvint for en som er svært langt nede. Da bør nok trådstarter enten utdype litt mer i spørsmålet eller ignorere svar som er for "enkle". Og nei, jeg føler meg ikke truffet. Men husk at man kan ha hatt problemer og hendelser tett innpå seg, og dermed ha forskjellige erfaringer med litt av hvert, selv om man ikke er direkte rammet av noe selv. Det er også veldig firkantet å dele folk inn i kategorier av typen "vellykkede og friske". Jeg forstår. Du påpeker ting jeg for min del ikke har tenkt på. Du har så rett, og jeg håper jeg ikke skrev noe galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Emoji skrev (5 minutter siden): Jeg forstår. Du påpeker ting jeg for min del ikke har tenkt på. Du har så rett, og jeg håper jeg ikke skrev noe galt. Det gjorde du absolutt ikke, svaret ditt var nyansert og lett å forstå. Det eneste jeg egentlig syntes var litt fjasete i denne tråden, var det med "de friske og vellykkede" i overskriften. Men jeg har nok litt lav terskel på sånt, fordi det har vært så mange rare kategoriseringer her i årenes løp. Verden er jo ikke svart / hvit, ikke vi mennesker heller. Det er heller ikke sånn at noen svar bare er utidig "innblanding i folks problemer" når man spør på en åpen nettside. 6 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Nei jeg synes ikke det er et problem at flere svarer i trådene som er her. Synes det blir helt feil hvis man skal begynne å ekskludere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar laban skrev (4 minutter siden): Det gjorde du absolutt ikke, svaret ditt var nyansert og lett å forstå. Det eneste jeg egentlig syntes var litt fjasete i denne tråden, var det med "de friske og vellykkede" i overskriften. Men jeg har nok litt lav terskel på sånt, fordi det har vært så mange rare kategoriseringer her i årenes løp. Verden er jo ikke svart / hvit, ikke vi mennesker heller. Det er heller ikke sånn at noen svar bare er utidig "innblanding i folks problemer" når man spør på en åpen nettside. Helt enig med deg i dette. Jeg mener også at om man skal surre seg i sin egen uvelstand så har det utrolig negativ og forsterkende effekt. Noen som skriver her kan ha selvisolert lenge og mistet kontakten med virkeligheten, og da kan det fort bli at man skriver her kun for å få bekreftelse på hvor fælt man har det. Det er nok greit å huske på følgende, uten at det trenger å være fasit: - Man skriver på åpent forum som gjenspeiler samfunnet og dermed ulike mennesker - Psykisk lidelse er ikke synlig i ord og setninger - Tåler man ikke tilbakemeldinger eller ønsker kun én type tilbakemeldinger, så spesifiser dette i emnetittel - Vi drøfter her på forum og alle er velkomne. Uansett mening, tilstand, tilværelse, tittel, diagnose osv. Vi kan lære utrolig mye av uenigheter 7 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Nå kan jeg være mer vellykket enn de uten en psykisk sykdom. Ser ikke forbindelsen der altså. Aer ingen problem i at man kan få sett egen problemer igjennom øynene til noen som ikke har de samme problemene. Det er det jo her mye av uansett. Anonymkode: 95605...a6f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worriesome Plenty 2 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Det er veldig sjelden jeg får svar av psykisk friske, når jeg skriver på psykiatri. Det gjør meg heller ingenting når det skjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøll47 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar (endret) Vhanja skrev (8 timer siden): Hvor går grensen mellom "vellykket og frisk" og det å "slite"? Må man ha samme diagnose som den som starter tråden for å kunne svare? Eller bare ha en diagnose i det hele tatt? Er man regnet som "vellykket og frisk" hvis man ikke har en diagnose? For meg høres det ut som et kunstig skille da så og si alle mennesker har sine utfordringer. Enig med deg. Er vel ikke noe "oss" og "dem" her og i så fall vil jeg bytte lag! 😜 Endret 19. januar av Krøll47 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Hvilken kategori tilhører jeg? Jeg har en psykisk lidelse, men har også god jobb og framstår sikkert "vellykket" iblant. For øvrig er det en ting jeg misliker sterkt: At man skal diskvalifiseres fra å mene noe fordi man angivelig ikke har det like jævlig som vedkommende selv har. 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477707-hva-syns-dere-om-at-de-vellykkede-og-friske-brukerne-fra-%C3%A5pent-forum-og-andre-forum-kommer-hit-inn-og-blander-seg-i-folks-problemer/#findComment-4241407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.