Gå til innhold

Hvor ofte trygt å ta sobril

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Avhengighet kan jo være flere ting.

Når det gjelder beroligende stoffer (inkl. alkohol) så er det farligste å være fysisk avhengig. Det vil si at du får (i verste fall alvorlige) fysiske symptomer som kramper, delir, etc. av å ikke bruke stoffet. Her kan man f.eks. se på alkoholikere som blir kjempedårlige når de ikke drikker og som må starte dagen med alkohol. For å komme dit, må du ha høy og relativt permanent serumkonsentrasjon av stoffet, slik at nervesystemets reseptorer blir tilvendt og mindre sensitive. Sobril har relativt kort halveringstid, og så lenge du går lengre perioder uten Sobril i blodet, så blir du ikke fysisk avhengig.

Et annet aspekt er psykologisk avhengighet. Dette er mindre farlig, men hvis man venner seg til å alltid bruke Sobril (eller alkohol, eller hva det nå måtte være) hvis livet går deg imot, så vil du etterhvert mestre livet dårligere uten stoffet. Da kan veien være kort til at man oftere og oftere tyr til f.eks. Sobril, og etterhvert benytter det forebyggende, altså før problemet oppstår. Det er som sagt mindre alvorlig, men hvis man eksempelvis må ta 2 øl før man legger seg for å få sove, så kan det oppstå et problem selv om mengden i sum ikke nødvendigvis er farlig.

Men 1 Sobril i uka høres uansett helt uproblematisk ut :)

AnonymBruker
ISW skrev (7 minutter siden):

Avhengighet kan jo være flere ting.

Når det gjelder beroligende stoffer (inkl. alkohol) så er det farligste å være fysisk avhengig. Det vil si at du får (i verste fall alvorlige) fysiske symptomer som kramper, delir, etc. av å ikke bruke stoffet. Her kan man f.eks. se på alkoholikere som blir kjempedårlige når de ikke drikker og som må starte dagen med alkohol. For å komme dit, må du ha høy og relativt permanent serumkonsentrasjon av stoffet, slik at nervesystemets reseptorer blir tilvendt og mindre sensitive. Sobril har relativt kort halveringstid, og så lenge du går lengre perioder uten Sobril i blodet, så blir du ikke fysisk avhengig.

Et annet aspekt er psykologisk avhengighet. Dette er mindre farlig, men hvis man venner seg til å alltid bruke Sobril (eller alkohol, eller hva det nå måtte være) hvis livet går deg imot, så vil du etterhvert mestre livet dårligere uten stoffet. Da kan veien være kort til at man oftere og oftere tyr til f.eks. Sobril, og etterhvert benytter det forebyggende, altså før problemet oppstår. Det er som sagt mindre alvorlig, men hvis man eksempelvis må ta 2 øl før man legger seg for å få sove, så kan det oppstå et problem selv om mengden i sum ikke nødvendigvis er farlig.

Men 1 Sobril i uka høres uansett helt uproblematisk ut :)

Har aldri tatt det før og er livredd for det egentlig. Men er i en situasjon der systemet er på ville veier og trenger hjelp til å roe ned og få det i vater så jg kan regulere meg selv igjen 

Anonymkode: 0e4f9...8bc

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri tatt det før og er livredd for det egentlig. Men er i en situasjon der systemet er på ville veier og trenger hjelp til å roe ned og få det i vater så jg kan regulere meg selv igjen 

Jeg ønsket kun å illustrere mekanismene rundt avhengighet. Og at klok bruk av benzo innebærer å bruke medisinen når symptomene eventuelt oppstår og ikke "forebyggende" eller "for sikkerhets skyld".

Du kan trygt bruke Sobril som foreskrevet av lege. Det er ikke en farlig medisin.

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsket kun å illustrere mekanismene rundt avhengighet. Og at klok bruk av benzo innebærer å bruke medisinen når symptomene eventuelt oppstår og ikke "forebyggende" eller "for sikkerhets skyld".

Du kan trygt bruke Sobril som foreskrevet av lege. Det er ikke en farlig medisin.

Men er redd for nettopp den psykologiske avhengigheten. Og ellers.

men trenger det kanskje en periode. 

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er redd for nettopp den psykologiske avhengigheten. Og ellers.

men trenger det kanskje en periode. 

Jeg brukte Sobril en gang under opptrapping av SSRI (antidepressiv). Jeg brukte 3 tabletter om dagen i 3 uker. Det var fullstendig uproblematisk, også å slutte igjen.

ISW skrev (1 time siden):

Fastlegen sier nei. Mister førerkortet hvis jeg bruker den. Sterkt vanedannende. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det er så skummelt å ta sobril for ts, så er det ikke nødvendig å ta den. Det er ikke en viktig medisin.

Du vet hva du har.

Anonymkode: fdd94...621

Den hjelper meg litt. Men redd for det skal bli for mye

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (36 minutter siden):

Det er da ikke skummelt, bare det taes forskriftsmessig etter legens anbefaling. 

Kan du si mer om det? Hvor ofte trygt mtp å ikke bli avhengig eller ødelegge systemet..slik at man bare vlir mer urolig

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye er innsfor da mener du?

Flere ganger pr uke. Hvis du forteller hvorfor du skal bruke det så blir det lettere.

Er helt greit å ta sobril hver dag i 3 uker også. Man blir kkke avhengig av det da.

Anonymkode: f237e...30a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du si mer om det? Hvor ofte trygt mtp å ikke bli avhengig eller ødelegge systemet..slik at man bare vlir mer urolig

Har du ikke snakket med dette om fastlegen eller den som har skrevet dette ut til deg?

Anonymkode: 10445...b76

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står det ikke på etiketten hvor mye du kan ta, og hvor lenge? Er du fremdeles i tvil får du kontakte legen som skrev det ut til deg og forhøre deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...