Gå til innhold

Hvor ofte trygt å ta sobril

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (1 time siden):

Jeg kjørte bil mens jeg tok Sobril. Fikk ikke noe forbud mot det. Men det var lav dose.

Det er en grunn til at det er varsel trekant på boksen. Du blir jo ruset, og skal ikke kjøre  bil..Det bør du skjønne..Les pakningsvedlegget.

Fortsetter under...

Everybody
erik123 skrev (50 minutter siden):

Det er en grunn til at det er varsel trekant på boksen. Du blir jo ruset, og skal ikke kjøre  bil..Det bør du skjønne..Les pakningsvedlegget.

Vel, det er i hovedsak legen som må si til pasientene at de ikke skal kjøre bil. Veldig få gidder å lese hele pakningsvedlegget.

Everybody skrev (57 minutter siden):

Vel, det er i hovedsak legen som må si til pasientene at de ikke skal kjøre bil. Veldig få gidder å lese hele pakningsvedlegget.

Du er ufattelig sløv hvis du ikke gidder å lese det. Der står det klart og tydelig!! 

erik123 skrev (4 timer siden):

Du kan IKKE kjøre bil etter å ha tatt Sobril. Det du skriver er feil. Man skal holde seg langt unna bilen!!

Det er lov å kjøre bil med Sobril så lenge man føler seg OK, medisinen er foreskrevet og rett instruert av lege og døgndosen er under 30 mg. 

Føler man seg påvirket skal man selvfølgelig ikke kjøre bil.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37/benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler--dogndoser

Endret av ISW
ISW skrev (11 timer siden):

Det er lov å kjøre bil med Sobril så lenge man føler seg OK, medisinen er foreskrevet og rett instruert av lege og døgndosen er under 30 mg. 

Føler man seg påvirket skal man selvfølgelig ikke kjøre bil.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37/benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler--dogndoser

ikke lov å kjøre bil med Sobril i kroppen, det burde du vite. Det gir ruseffekt. Blir du stoppet i kontroll og må ta prøve, mister du førerkortet og må inn og sone. Den er klinkende klar. Du kommer med tullprat. 

AnonymBruker
erik123 skrev (17 minutter siden):

ikke lov å kjøre bil med Sobril i kroppen, det burde du vite. Det gir ruseffekt. Blir du stoppet i kontroll og må ta prøve, mister du førerkortet og må inn og sone. Den er klinkende klar. Du kommer med tullprat. 

Jeg får ingen rusfølelse av sobril

føler meg mer rusa når full av uro og symptomer 

Anonymkode: 0e4f9...8bc

Annonse

erik123 skrev (21 minutter siden):

Jeg beklager, men har har ISW rett.

erik123 skrev (30 minutter siden):

Jeg viser til Kuptons svar.

Jeg forstår godt at dette er et tema som engasjerer deg, men du må undersøke relevante kilder (jeg linket til Helsedirektoratet) før du beskylder andre for å komme med tullprat.

emilie321
erik123 skrev (1 time siden):

Det er nok du som ikke kan reglene her. 

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg viser til Kuptons svar.

Jeg forstår godt at dette er et tema som engasjerer deg, men du må undersøke relevante kilder (jeg linket til Helsedirektoratet) før du beskylder andre for å komme med tullprat.

Det er tullprat å hevde at inntak av Sobril og bilkjøring er greit. For det er det ikke. Blir du tatt, må du i fengsel.,

erik123 skrev (34 minutter siden):

Det er tullprat å hevde at inntak av Sobril og bilkjøring er greit. For det er det ikke. Blir du tatt, må du i fengsel.,

Det er grenser for hvor lenge jeg gidder å holde denne diskusjonen gående med deg når du verken stoler på Helsedirektoratet eller Kupton. 

Dessverre er det du som snakker tull. For det første er det ingen automatikk i at du havner i fengsel om du kjører i beruset (f.eks. av alkohol) tilstand heller. Du skal ha en promille over 1,2 for å få betinget fengsel og høyere enn det for ubetinget fengsel. Til informasjon utgjør en serumkonsentrasjon av oksazepam (Sobril) på 3.500 nmol/l 1,2 i promille. Det krever normalt en dose på ca 200 mg/dag.

Helsedirektoratet skriver eksplisitt at en døgndose under eller lik 30 mg er forenelig med bilkjøring. Jeg ser ikke hvor uklarheten ligger?

ISW skrev (7 minutter siden):

Det er grenser for hvor lenge jeg gidder å holde denne diskusjonen gående med deg når du verken stoler på Helsedirektoratet eller Kupton. 

Dessverre er det du som snakker tull. For det første er det ingen automatikk i at du havner i fengsel om du kjører i beruset (f.eks. av alkohol) tilstand heller. Du skal ha en promille over 1,2 for å få betinget fengsel og høyere enn det for ubetinget fengsel. Til informasjon utgjør en serumkonsentrasjon av oksazepam (Sobril) på 3.500 nmol/l 1,2 i promille. Det krever normalt en dose på ca 200 mg/dag.

Helsedirektoratet skriver eksplisitt at en døgndose under eller lik 30 mg er forenelig med bilkjøring. Jeg ser ikke hvor uklarheten ligger?

Annonse

Jeg holder meg til hva fastlegen sier og hun truer å melde til Statsforvalteren hvis jeg bruker Sobril. Og jeg stoler på pakningsvedlegget. Der står det at du ikke kan kjøre bil på 14 timer etter å ha tatt en-1-en Sobril. Den er klinkende klar! Diskusjon avsluttet! 

AnonymBruker
erik123 skrev (26 minutter siden):

Jeg holder meg til hva fastlegen sier og hun truer å melde til Statsforvalteren hvis jeg bruker Sobril. Og jeg stoler på pakningsvedlegget. Der står det at du ikke kan kjøre bil på 14 timer etter å ha tatt en-1-en Sobril. Den er klinkende klar! Diskusjon avsluttet! 

Det er lurt å høre på legen sin- og at du har fått dette rådet handler vel om hva som legen vurderer er hensiktsmessig for deg. Det burde man følge- men det betyr jo ikke at det er fasit for alle

erik123 skrev (2 timer siden):

Det er også noen fastleger som er strengere enn andre og som muligens har en uhensiktsmessig tilnærming til B-preparater. 

Trinity80

@erik123 bruker du andre medikamenter i tillegg til Sobril så kan dette være grunnen til beskjeden du har fått av legen din:

Ved samtidig bruk av flere legemidler av typen antipsykotika, antiepileptika og/eller antidepressiva, eventuelt sammen med legemidler som inngår i § 36 nr. 4 til 7, se «Samtidig bruk av flere legemidler» under «Legemiddelbehandling» i Generelt helsekrav til førerkort for alle typer psykiske lidelser og svekkelser

Helsekravene er ikke oppfylt ved bruk av flere slike legemidler. Om du tar innsovningstabletter osv. så ser jeg hvorfor. 

Trinity80 skrev (18 timer siden):

@erik123 bruker du andre medikamenter i tillegg til Sobril så kan dette være grunnen til beskjeden du har fått av legen din:

Ved samtidig bruk av flere legemidler av typen antipsykotika, antiepileptika og/eller antidepressiva, eventuelt sammen med legemidler som inngår i § 36 nr. 4 til 7, se «Samtidig bruk av flere legemidler» under «Legemiddelbehandling» i Generelt helsekrav til førerkort for alle typer psykiske lidelser og svekkelser

Helsekravene er ikke oppfylt ved bruk av flere slike legemidler. Om du tar innsovningstabletter osv. så ser jeg hvorfor. 

Ja og det bør være strengt. Ingen skal kjøre bil med Sobril i kroppen. Da er de en fare for alle. 

AnonymBruker

Nå skled denne tråden helt ut… men spør likevel og håper at svar som ikke er svar på spørsmålet kan droppes. 

Er det noen som har opplevd å føle seg mer som seg selv når dere har tatt sobril- fordi aktiveringen da går ned?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...