Gå til innhold

Tror behandler har glemt meg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg synes forsinkelser i helsevesenet, være seg spesialister eller fastlege, vitner om manglende respekt for pasientens tid. Jeg er klar over at det kan oppstå akutte situasjoner som må prioriteres, men jeg synes samtidig at dette er noe behandlere må ta høyde for at kan oppstå og planlegge deretter. Helsevesenet må etter mitt syn følges mye tettere på leveranser og servicenivå.

Vi trenger mer helsepersonell, og vi trenger helsepersonell som gis anledning til å fokusere på sin kjernevirksomhet, som er å behandle pasienter. Vi trenger ikke mer tidkrevende byråkrati og dokumentasjonskrav. 

kupton skrev (5 minutter siden):

TS spurte ca 10.04.

Det var jeg ikke klar over da overskriften var "Tror behandler har glemt meg".

Men min kritikk her er mer generell. Jeg har flere ganger opplevd å sitte en time og vente på fastlegen - som sagt har jeg forståelse for at det kan komme ø-hj. pasienter, men jeg mener det må tas høyde for dette i legens planlegging av dagen. Det kan ikke akkurat være overraskende at pasienter kan trenge akutt hjelp. Hvis jeg i jobben min alltid skulle budsjettere ut fra "best case" ville jeg fått et problem.

Annonse

AnonymBruker
aa-k-j skrev (33 minutter siden):

Husker en tidligere fastlege jeg hadde hvor jeg flere ganger ventet 1,5 timer. Var helt håpløst. Hos fastlegen jeg har nå har jeg på det meste ventet ca 20 min og da beklager den at det var venting. Helt greit synes jeg. 

Men jeg tenker som så at en fastlege som er sen og over tiden tar seg god tid til pasientene sine. Bedre det enn de fastlegene som hiver ut pasienten etter 15 min uansett om den egentlig ikke var ferdig behandlet/ferdig snakket. 

Så jeg syns det bare er positivt at min fastlege gjerne går 1 time over tiden. 

Sikkert kjipt for de som må ta seg fri fra jobb, men for meg som ufør venter jeg heller 1 time over tiden og får god tid på meg inne hos fastlegen jeg også 

DPS er noe helt annet. De burde holde seg på tiden. Noe min erfaring også er at dem gjør. 

Anonymkode: 454a2...959

AnonymBruker

Venter en time hos fastlegen min jeg også, hver gang. Litt merkelig at det er lik forsinkelse uansett når på dagen jeg har time. Hadde vært logisk at forsinkelser økte ventetiden utover dagen ,men at jeg venter like lenge kl 10 som kl 14 er noe merkelig. At det er sånn forsinkelse gjøre også at jeg føler jeg må skynde meg, helst ikke bruke mer enn 5 minutter så legen kan få hente inn noe tid. At fastlegen virker stresset og travel gjør ikke opplevelsen noe bedre. 

Men den mest irriterende timen fikk jeg kl 19 ,om kvelden. Synes det var rart med time så sent på kvelden, men dro da avgårde. Sto utenfor et låst venterom  i vinterkulda samme med flere pasienter i samme ærend og ventet i en halvtime uten noe sted å sitte, en gjeng med syke folk.  

Anonymkode: cde40...a4d

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Venter en time hos fastlegen min jeg også, hver gang. Litt merkelig at det er lik forsinkelse uansett når på dagen jeg har time. Hadde vært logisk at forsinkelser økte ventetiden utover dagen ,men at jeg venter like lenge kl 10 som kl 14 er noe merkelig. At det er sånn forsinkelse gjøre også at jeg føler jeg må skynde meg, helst ikke bruke mer enn 5 minutter så legen kan få hente inn noe tid. At fastlegen virker stresset og travel gjør ikke opplevelsen noe bedre. 

Anonymkode: cde40...a4d

Dette er min erfaring også. Jeg har gått til min lege hver 4.-6. uke de siste 1,5 årene pga INR-måling, og han er alltid forsinket. Uansett om jeg kommer tidlig, midt på dagen eller på ettermiddagen - når det er min tur i henhold til klokken så blir en person før meg ropt inn.

Jeg klarer ikke forstå hvorfor man allltid er forsinket. Men uansett hvor irriterende det er for meg, så tenker jeg det må være enda mer slitsomt for legen. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det skjer hver eneste gang.

AnonymBruker

Leger må ta inn akuttpasienter også. Så at de ofte er forsinket kommer nok av at de selv ikke styrer hva som skjer den dagen.

Pass på å ha dagens første time, så slipper man venting.

Og må si jeg også er en av de som tenker det er godt legen gir 5 min ekstra hvis noen trenger det.

Anonymkode: 5dac9...fb6

kupton skrev (2 timer siden):

En time er helt uhørt. Det bør være innenfor ti minutter. Innen fem min for mer enn 90%.

Ti minnutter tror jeg knapt jeg har opplevd. Jeg går til en av byens aller beste leger, og venter som regel 20-30 min hver gang.

Ideelt sett hadde det vært å foretrekke å komme inn på slaget, men samtidig er det veldig fint å bli grundig undersøkt samt oppleve at kontoret praktiserer tildeling av akutt-time ved behov. Jeg tenker derfor på ventetiden som prisen å betale for god pasientbehandling. 

Nå er ikke jeg så ofte til legen, og skjønner at de som er der ofte kan oppleve dette noe annerledes. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...