Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Depresjonssykdommen består av mange ulike symptomer - jfr MADRS.

1. Når depresjonen letter, begynner det aldri helt likt og med alle symptomer samtidig. Hvilke symptomer det begynner med, vet en aldri. Etter hvert vil flere/alle symptomer bli mildere og til slutt bli borte, men aldri synkront.

2. Bedring skjer oftest ved at et eller flere symptomer blir lettere en kortere tid for så å være tilbake med full styrke. Så blir disse gode periodene stadig lengre (og de dårlige kortere). Til slutt varer bedringen hele døgnet.

3. For ca 10 år siden ble en klar over at den kognitive svekkelsen kan være til stede i flere måneder etter at personen ellers er kvitt sin depresjon. Derfor bør behandlere være forsiktige med å presse personer tilbake i arbeid om de ikke er deprimerte, men selv opplever at hjernen fortsatt ikke er helt med som før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477720-depresjon-n%C3%A5r-den-letter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (21 minutter siden):

1. Når depresjonen letter, begynner det aldri helt likt og med alle symptomer samtidig. Hvilke symptomer det begynner med, vet en aldri. Etter hvert vil flere/alle symptomer bli mildere og til slutt bli borte, men aldri synkront.

2. Bedring skjer oftest ved at et eller flere symptomer blir lettere en kortere tid for så å være tilbake med full styrke. Så blir disse gode periodene stadig lengre (og de dårlige kortere). Til slutt varer bedringen hele døgnet.

3. For ca 10 år siden ble en klar over at den kognitive svekkelsen kan være til stede i flere måneder etter at personen ellers er kvitt sin depresjon. Derfor bør behandlere være forsiktige med å presse personer tilbake i arbeid om de ikke er deprimerte, men selv opplever at hjernen fortsatt ikke er helt med som før.

Jeg sliter enda… 10 år etter alvorlig depresjon. Og jeg blir dessverre bare verre. 
Jeg har hatt flere ubehandlede depresjoner i livet, og har brukt medisiner fast etter at jeg ble klar over det. Det kognitive toget har vel gått for min del.. 

Endret av Emoji
AnonymBruker
kupton skrev (34 minutter siden):

Takk for info. Når der gjelder kognitiv svekkelse- bør man generelt ta hensyn til det og ikke presse seg?

Anonymkode: 4e9e1...cca

AnonymBruker

Takk for et fint innlegg! Min behandler har også snakket om at det kognitive ofte henger igjen som en «hale» når de andre symptomene letter. Men akkurat det du skrev med tanke på jobb, det var godt å lese. Gjorde skuldrene litt lavere, for det angår meg veldig direkte. Er ingen fagfolk rundt meg som pusher på akkurat det enda, heller motsatt - men oppleves som hele resten av verden forventer det.

Anonymkode: 5e418...c36

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (18 timer siden):

Hvor raskt skjer bedring som oftest? Etter medisinering..

AnonymBruker

Opplever også at det tar mye lenger enn noen måneder før det kognitive er på plass, om det noen gang kommer på plass. Nå er det fem år siden siste skikkelige depresjon, og det er først nå det ikke er plagsomt i hverdagen. Jeg klarer nå å huske alle seks siffrene i med bekreftelseskode som kommer på sms, f.eks. Og ord faller ikke like lett ut av setningene, så jeg strever ikke med å få sagt det jeg skal i like stor grad. Når jeg ser tilbake, er det helt utrolig å tenke på hvor ille det var på et tidspunkt, og hvor sakte men sikkert det har blitt bedre. Men det er altså snakk om år, ikke måneder.

Anonymkode: f0ff2...dfb

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplever også at det tar mye lenger enn noen måneder før det kognitive er på plass, om det noen gang kommer på plass. Nå er det fem år siden siste skikkelige depresjon, og det er først nå det ikke er plagsomt i hverdagen. Jeg klarer nå å huske alle seks siffrene i med bekreftelseskode som kommer på sms, f.eks. Og ord faller ikke like lett ut av setningene, så jeg strever ikke med å få sagt det jeg skal i like stor grad. Når jeg ser tilbake, er det helt utrolig å tenke på hvor ille det var på et tidspunkt, og hvor sakte men sikkert det har blitt bedre. Men det er altså snakk om år, ikke måneder.

Anonymkode: f0ff2...dfb

Huff. Jeg sliter mer med å føle meg klar i hodet jeg- tidslinjen mentalt og hukommelse, visualisere tenke klart planlegge osv

Annonse

AnonymBruker
Emoji skrev (20 timer siden):

Jeg sliter enda… 10 år etter alvorlig depresjon. Og jeg blir dessverre bare verre. 
Jeg har hatt flere ubehandlede depresjoner i livet, og har brukt medisiner fast etter at jeg ble klar over det. Det kognitive toget har vel gått for min del.. 

Kunne du ha utdypet litt mer ang de kognitive ettervirkningene. Jeg føler at jeg har mistet flyten i talen og endret meg sånn i det hele tatt. Det var 9 år siden jeg var veldig deprimert, og så har det aldri blitt helt bra igjen, selv med medisiner. Troje jeg har kronisk dystemi 

Anonymkode: 8539b...035

AnonymBruker
kupton skrev (På 19.1.2024 den 15.31):

Hva er grunnen til at bedring skjer på en slik svingende måte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...