Gå til innhold

«Du har en alvorlig sykdom»

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Cybele
kupton skrev (3 minutter siden):

Det er en månedlig gjenganger her: Hva er en alvorlig sykdom? Svaret er at det ikke er definert. I tillegg finnes alle sykdommer i mildere og alvorligere utgaver.

Skjønner. Da er det vanskelig å forstå at min behandler og andre bruker begrepet om noens sykdom, gitt at «alvorlig sykdom» ikke er noe som er definert. Når vi bruker språket sånn, ved å definere noe som alvorlig, klassifiserer vi samtidig noe annet som ikke-alvorlig. Da har vi skapt et skille for hva som er alvorlig sykdom og ikke. Kjedelig om det er opp til hver enkelt å definere dette og betegne noe som alvorlig siden det ikke er begrepsfestet.

Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er forskjell på å ha en alvorlig sykdom (diagnose) vs det å være alvorlig psykisk syk

Anonymkode: b131d...9b1

Det er sant. Nå skriver jeg «alvorlig sykdom» og da er det alvorlig sykdom jeg mener, ikke alvorlig psykisk syk. 

Cybele skrev (6 minutter siden):

Skjønner. Da er det vanskelig å forstå at min behandler og andre bruker begrepet om noens sykdom, gitt at «alvorlig sykdom» ikke er noe som er definert. Når vi bruker språket sånn, ved å definere noe som alvorlig, klassifiserer vi samtidig noe annet som ikke-alvorlig. Da har vi skapt et skille for hva som er alvorlig sykdom og ikke. Kjedelig om det er opp til hver enkelt å definere dette og betegne noe som alvorlig siden det ikke er begrepsfestet.

Jeg hadde alvorlig ( fysisk ) sykdom, men jeg var ikke alvorlig syk. 

Det handler vel om hvor preget man er da? 

Endret av Kashmir
Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme diagnose  og samme utsagn fra min psykriater.

Har aldri følt meg slvorlig psyk da. Men det gjør vel få. 

Anonymkode: 5f46d...248

Samme her. Føler meg stort sett frisk. Iallfall ikke alvorlig syk. Syns det er rart psykiater av og til sier dette, gjerne i helt stemningsstabile perioder, om begrepet ikke betyr noe spesifikt. 

Cybele skrev (32 minutter siden):

Samme her. Føler meg stort sett frisk. Iallfall ikke alvorlig syk. Syns det er rart psykiater av og til sier dette, gjerne i helt stemningsstabile perioder, om begrepet ikke betyr noe spesifikt. 

Kan det være at psykiateren mener hn har grunn til å minne deg på det?

Det kan kanske være naturlig å si dersom man frykter at noen holder på å gape over for mye.

(Jeg vet ikke noe om din situasjon, men det er den eneste forklaringen jeg kommer på)

Annonse

Cybele skrev (14 timer siden):

Sier min psykiater av og til. Hva betyr det? Er noen sykdommer tenkt å være alvorlige og andre ikke? Jeg finner ikke et sånt skille når jeg leser om psykiske lidelser. Kan spørre henne men er lenge til jeg skal dit så spør her først. 

Hvorfor spør du ikke psykiateren hva hun legger i dette og ikke minst hvorfor hun sier det? Du kan ikke få svar av andre på dette, vi må jo bare gjette. 

Eva Sofie
Kayia skrev (24 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke psykiateren hva hun legger i dette og ikke minst hvorfor hun sier det? Du kan ikke få svar av andre på dette, vi må jo bare gjette. 

TS sier hun skal ta det opp med behandler, men ønsker å høre andres tanker: "Kan spørre henne men er lenge til jeg skal dit så spør her først."

Gjest Cybele
Grendel skrev (7 timer siden):

Kan det være at psykiateren mener hn har grunn til å minne deg på det?

Det kan kanske være naturlig å si dersom man frykter at noen holder på å gape over for mye.

(Jeg vet ikke noe om din situasjon, men det er den eneste forklaringen jeg kommer på)

Jeg tror du er på helt rett spør. Dette ganske sikkert årsaken til at hun tidvis nevner det. Jeg mener ofte at jeg kan slutte i behandling og at jeg føler meg veldig frisk feks 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...