Gå til innhold

Hva tenker dere om å ta en person til høyesterett over "selv"-plagiering ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Staten anker selvplagiat-saken til Høyesterett 

– Vi anker dommen i lagmannsretten for å få avklart viktige rettslige spørsmål, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp).

Synes dere det er veldig galt å plagiere seg selv ? Lagmannsretten mente ikke det. Eller er dere enig med Sandra Borch (Sp) om at selv-plagiering ikke bør være lov ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 6a827...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var det selvplagiering da? Var det ikke det at hun hadde plagiert andre fra andres masteroppgaver uten å oppgi det som kilde?

Anonymkode: 74fc7...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Staten anker selvplagiat-saken til Høyesterett 

– Vi anker dommen i lagmannsretten for å få avklart viktige rettslige spørsmål, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp).

Synes dere det er veldig galt å plagiere seg selv ? Lagmannsretten mente ikke det. Eller er dere enig med Sandra Borch (Sp) om at selv-plagiering ikke bør være lov ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 6a827...4ed

For å diskutere den saken (og ikke Sandra Borch).

Studenten brukte noe av sin egen tekst fra en tidligere eksamen som hun strøk i. Altså ikke en tekst som var publisert. Det var ikke engang helst identisk tekst.

Jeg ser ikke noe poeng i å reagere så strengt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Staten anker selvplagiat-saken til Høyesterett 

– Vi anker dommen i lagmannsretten for å få avklart viktige rettslige spørsmål, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp).

Synes dere det er veldig galt å plagiere seg selv ? Lagmannsretten mente ikke det. Eller er dere enig med Sandra Borch (Sp) om at selv-plagiering ikke bør være lov ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 6a827...4ed

Det burde være ok?

Anonymkode: 7158b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var det selvplagiering da? Var det ikke det at hun hadde plagiert andre fra andres masteroppgaver uten å oppgi det som kilde?

Anonymkode: 74fc7...27a

Nå snakker vi om saken som ble anket til Høyesterett.

https://www.nrk.no/innlandet/staten-anker-selvplagiat-saken-til-hoyesterett--1.16713257

I desember fikk en tidligere student ved Høgskolen i Innlandet (HINN) medhold i Borgarting lagmannsrett etter å ha blitt utestengt i to semestre for å ha plagiert seg selv på eksamen.

– Det er viktig for alle studenter, universiteter og høgskoler i Norge at regelverket for fusk, og håndhevelsen av det, er enkelt å forstå, sier Borch.

😆

Anonymkode: 7158b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå snakker vi om saken som ble anket til Høyesterett.

https://www.nrk.no/innlandet/staten-anker-selvplagiat-saken-til-hoyesterett--1.16713257

I desember fikk en tidligere student ved Høgskolen i Innlandet (HINN) medhold i Borgarting lagmannsrett etter å ha blitt utestengt i to semestre for å ha plagiert seg selv på eksamen.

– Det er viktig for alle studenter, universiteter og høgskoler i Norge at regelverket for fusk, og håndhevelsen av det, er enkelt å forstå, sier Borch.

😆

Anonymkode: 7158b...469

Det er akkurat dette som får saken til Borch til å se så ille ut.

Man kunne ha tenkt at det ikke er så kjempealvorlig hvis mesteparten av masteroppgaven var hennes eget arbeid, men når hun selv er så nådeløs mot andre blir det vanskelig å snakke det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ganske modig egentlig av Sandra da, personlig ville jeg tenkt at risikoen for å bli tatt, i dagens data-alder, er utrolig høy, så jeg ville aldri turt å copy paste andres tekst på den måten der, men mulig hun hadde innside-information eller noe og visste at de ikke sjekket andre student oppgaver :P 

Å copy paste eget arbeid blir jo mindre problematisk og jeg synes ikke en trenger gi streng straff for det, men tydeligvis delte meninger om den saken.

Anonymkode: 6a827...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Staten anker selvplagiat-saken til Høyesterett 

– Vi anker dommen i lagmannsretten for å få avklart viktige rettslige spørsmål, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp).

Synes dere det er veldig galt å plagiere seg selv ? Lagmannsretten mente ikke det. Eller er dere enig med Sandra Borch (Sp) om at selv-plagiering ikke bør være lov ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 6a827...4ed

Denne saken synes jeg er helt hårreisende. Denne studenten hadde altså tatt eksamen tidligere, men strøket. Så hun skal ta den igjen, og tar selvfølgelig med det gode arbeidet hun hadde gjort forrige gang. Å klassifisere dette som plagiat er for meg fullstendig uforståelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ganske modig egentlig av Sandra da, personlig ville jeg tenkt at risikoen for å bli tatt, i dagens data-alder, er utrolig høy, så jeg ville aldri turt å copy paste andres tekst på den måten der, men mulig hun hadde innside-information eller noe og visste at de ikke sjekket andre student oppgaver :P 

Å copy paste eget arbeid blir jo mindre problematisk og jeg synes ikke en trenger gi streng straff for det, men tydeligvis delte meninger om den saken.

Anonymkode: 6a827...4ed

Modig? Jeg vil heller si dumdristig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enda en 😂 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlwjO1/ingvild-kjerkols-masteroppgave-flere-tekstlikheter

Men hun mener hun ikke har gjort noe galt, etter å ha copy pastet andres store avsnitt og skrivefeil 🤣

Er nok noe 'plot' hvor folk er ute etter denne regjeringen ! Skal vi tro.

Anonymkode: 6a827...4ed

Jeg mener man må vurdere om hoveddelen av oppgaven er selvstendig for å vurdere alvorlighetsgraden. Kjerkol sier at de har sett på en problemstilling som ingen andre har sett på. Hvis det stemmer så a er feilen mer en formalitet og ikke reel juks.

Jeg er litt redd for at det blir veldig svart hvitt.

Det blir ingen politikere igjen hvis man skal ha nulltoleranse for snusk. Man må vurdere alvorlighetsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg mener man må vurdere om hoveddelen av oppgaven er selvstendig for å vurdere alvorlighetsgraden. Kjerkol sier at de har sett på en problemstilling som ingen andre har sett på. Hvis det stemmer så a er feilen mer en formalitet og ikke reel juks.

Jeg er litt redd for at det blir veldig svart hvitt.

Det blir ingen politikere igjen hvis man skal ha nulltoleranse for snusk. Man må vurdere alvorlighetsgraden.

Nåja, ren avskrift fra metodekapitler i andre masteroppgaver bør være like alvorlig som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 minutter siden):

Jeg mener man må vurdere om hoveddelen av oppgaven er selvstendig for å vurdere alvorlighetsgraden. Kjerkol sier at de har sett på en problemstilling som ingen andre har sett på. Hvis det stemmer så a er feilen mer en formalitet og ikke reel juks.

Jeg er litt redd for at det blir veldig svart hvitt.

Det blir ingen politikere igjen hvis man skal ha nulltoleranse for snusk. Man må vurdere alvorlighetsgraden.

Jeg stiller meg bak hver eneste setning du skriver her!

Seriøst, jeg får lyst til å sette en student på å kjøre kommentarer og artikler skrevet av journalister gjennom dette programmet. I tillegg burde man ringt og sjekke de som er sitert om det er korrekt sitert, slik reglementet krever. De gangene jeg har vært i media er jeg knapt sitert ordrett, de har skriftliggjort min muntlig men også kuttet ut bisetninger jeg syns var viktig. Jeg mistenker at det er slettet fordi det jeg har sagt ikke passet i journalistens narrativ. Syns slike metoder burde under lupen også, når journalistene selv nå sitter og bruker helgetimene på å saumfare andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener dere virkelig at dette ikke er alvorlig? Dette er ren avskrift om selve metoden i masteroppgaven, hentet fra en rekke andre oppgaver. Det spiller ingen rolle om Kjerkhol og medstudenten har kommet til "helt unik funn", det er fullstendig irrelevant. Setningene er jo ordrett kopiert og limt inn

https://www.nrk.no/norge/flere-tekstlikheter-funnet-i-helseminister-kjerkols-masteroppgave-1.16725113?index=0#album-1-16725345 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (20 timer siden):

Denne saken synes jeg er helt hårreisende. Denne studenten hadde altså tatt eksamen tidligere, men strøket. Så hun skal ta den igjen, og tar selvfølgelig med det gode arbeidet hun hadde gjort forrige gang. Å klassifisere dette som plagiat er for meg fullstendig uforståelig! 

Jeg har aldri satt meg inn i denne selvplagieringssaken, men har stusset over at det skal være galt å gjenbruke sin egen tekst. Basert på din og andres omtale i denne tråden, står jeg enda sterkere i det synspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 minutter siden):

Jeg stiller meg bak hver eneste setning du skriver her!

Seriøst, jeg får lyst til å sette en student på å kjøre kommentarer og artikler skrevet av journalister gjennom dette programmet. I tillegg burde man ringt og sjekke de som er sitert om det er korrekt sitert, slik reglementet krever. De gangene jeg har vært i media er jeg knapt sitert ordrett, de har skriftliggjort min muntlig men også kuttet ut bisetninger jeg syns var viktig. Jeg mistenker at det er slettet fordi det jeg har sagt ikke passet i journalistens narrativ. Syns slike metoder burde under lupen også, når journalistene selv nå sitter og bruker helgetimene på å saumfare andre. 

Jeg har ikke vært mye i media, men jeg husker en gang for lenge siden jeg ble intervjuet av en stor avis om en sak, hvor journalisten stilte et konkret spørsmål jeg ga et kort og klart svar på, og hvor de skrev det helt motsatte i avisen. De syntes vel at det passet bedre i narrativet deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (10 minutter siden):

Nåja, ren avskrift fra metodekapitler i andre masteroppgaver bør være like alvorlig som noe annet.

Like alvorlig som hva?

Karakteren på masteroppgaven som en vurdering av hvor dyktig studenten er. Hvis hele greia er plagiat har ikke studenten vist at hn kan noen ting.

Jeg har strøket studenter som har plagiert, men da var det snakk om å kopiere selve leveransen. I det tilfellet programvare.

Jeg synes det er litt hard å sidestille det med å skrive av noen setninger i research-delen for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 minutt siden):

Like alvorlig som hva?

Karakteren på masteroppgaven som en vurdering av hvor dyktig studenten er. Hvis hele greia er plagiat har ikke studenten vist at hn kan noen ting.

Jeg har strøket studenter som har plagiert, men da var det snakk om å kopiere selve leveransen. I det tilfellet programvare.

Jeg synes det er litt hard å sidestille det med å skrive av noen setninger i research-delen for eksempel.

Like alvorlig som noe annet. Kjerkhol sier at de ikke har skrevet av andre oppgaver, de har "bare brukt samme metode". Å bruke samme metode er helt ok, men det er jo regelrett ren avskrift fra andre masteroppgaver. Metodekapitlet bør vise selvstendighet, den fremstår som ganske så svekket når man ikke klarer å formulere seg med egne ord på noe så basalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (20 minutter siden):

Mener dere virkelig at dette ikke er alvorlig? Dette er ren avskrift om selve metoden i masteroppgaven, hentet fra en rekke andre oppgaver. Det spiller ingen rolle om Kjerkhol og medstudenten har kommet til "helt unik funn", det er fullstendig irrelevant. Setningene er jo ordrett kopiert og limt inn

https://www.nrk.no/norge/flere-tekstlikheter-funnet-i-helseminister-kjerkols-masteroppgave-1.16725113?index=0#album-1-16725345 

 

Hvis man skal holde ting opp mot hverandre vil jeg si det er lite alvorlig å bruke samme metode som noen andre, med mindre oppgaven handler om å utvikle en ny metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 minutt siden):

Hvis man skal holde ting opp mot hverandre vil jeg si det er lite alvorlig å bruke samme metode som noen andre, med mindre oppgaven handler om å utvikle en ny metode.

Jeg skjønner ikke hva du mener? Å bruk samme metode er jo helt uproblematisk. Poenget er jo at hun/de regelrett har skrevet av viktige punkter om metode fra andre masteroppgaver. Det i seg selv viser jo en formidabelt liten evne til selvstendighet.

"omfattende tekstlikheter med flere andre kilder uten kildehenvisning og uten anførselstegn, med de samme skrivefeil og med de samme internhenvisningene som i en annen masteroppgave. Det er åpenbart hentet derfra, sier Bekkedal.

Tekstlikhetene i Kjerkols oppgave opptrer innen metodisk tunge punkter av hennes avhandling." https://www.dagbladet.no/nyheter/masteroppgaven-til-kjerkol-flere-likheter/80853215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...