Gå til innhold

Hva tenker dere om å ta en person til høyesterett over "selv"-plagiering ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kayia skrev (1 time siden):

Hjelpes. Du kan ikke mene at det gir mening å snakke om disse to sakene som om de er prinsipielt like? Jeg kunne i såfall ikke vært mer uenig. 

 

Nei, jeg sier ikke at de er like. Kommentaren om Besseberg ble nevnt i en refleksjon om maktposisjoner i samfunnet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Som du ser er det akademikere i mine linker som bruker nettopp ordet "slurv".

Jeg tror synes ditt fort krasjer med virkeligheten. Tenk at en student utvikler banebrytende ny matematikk, men har skrevet av pythagoras læresetning fra matteboka uten å kredittere de norske forfatterne. Skal hele oppgaven avfeies som juks og annuleres?

Fikk du med deg at jeg skrev at det også handler om omfang? Du kan knapt finne en oppgave som ikke har enkelte elementer av slurv i seg, studenter er tross alt kun mennesker og det er fort å gjøre feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (27 minutter siden):

Fikk du med deg at jeg skrev at det også handler om omfang? Du kan knapt finne en oppgave som ikke har enkelte elementer av slurv i seg, studenter er tross alt kun mennesker og det er fort å gjøre feil.

 

Nei, jeg var litt for opptatt med å få frem mitt eget poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Nei, jeg var litt for opptatt med å få frem mitt eget poeng. 

Relaterbart ... ;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er Kjerkhol "ansatt" som minister på grunn av masteroppgaven sin, eller er det andre ting som gjør hun "egnet" til stillingen?

Hadde en vanlig person måttet gå fra stillingen om det var oppdaget slurv i en masteroppgave (tror ikke det ville hatt noe å si til å fra i min stilling f.eks.)?

Er det hun har gjort ulovlig? Havner hun i strafferegisteret for dette?

Jeg kan ikke se at dette er noe annet enn et moralsk og etisk spørsmål om hun bør gå av og ikke. Finnes det politikere, eller andre, vanlige mennesker, som ikke har dummet seg ut en eller annen gang i livet? Og bunner det ut i slurv, som Grendel drar frem, synes jeg det er på trynet om hun må gå for dette, særlig nå som det er så stor uenighet om saken og det ikke en gang er vurdert enda om det er fusk eller ei og alvorligheten i det. Så jeg er enig med Støre for en gangs skyld. 

Anonymkode: 29d9a...5ae

Dette er egentlig to forskjellige ting: å diskutere oppgaven, juks og konsekvensene av det, - og det å diskutere hvorvidt hun bør gå av eller ikke. 

Når det gjelder det første: Hvis ikke dette er juks er noe riv ruskende feil. Dette er definisjonen på juks. Studenter har blitt utestengt for langt mindre. Men, - det betyr ikke at hun trenger å gå av.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg mener om hun skal bli sittende eller ikke. Jeg mente det var helt riktig av SB å umiddelbart trekke seg, men jeg er ikke der nå i K`s tilfelle. Det er mulig jeg ser det slik fordi K`s juks ikke er i like stort omfang (alvorlig ja, men ikke i like stor grad selv om tilfellene ser ut til å øke hver dag). Folk må få lov til å tumleplass til å gjøre feil, også statsråder (men det hjelper å beklage ganske kjapt ... og ikke ro seg langt inn i noen ganske fjerne forklaringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 time siden):

Dette er egentlig to forskjellige ting: å diskutere oppgaven, juks og konsekvensene av det, - og det å diskutere hvorvidt hun bør gå av eller ikke. 

Når det gjelder det første: Hvis ikke dette er juks er noe riv ruskende feil. Dette er definisjonen på juks. Studenter har blitt utestengt for langt mindre. Men, - det betyr ikke at hun trenger å gå av.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg mener om hun skal bli sittende eller ikke. Jeg mente det var helt riktig av SB å umiddelbart trekke seg, men jeg er ikke der nå i K`s tilfelle. Det er mulig jeg ser det slik fordi K`s juks ikke er i like stort omfang (alvorlig ja, men ikke i like stor grad selv om tilfellene ser ut til å øke hver dag). Folk må få lov til å tumleplass til å gjøre feil, også statsråder (men det hjelper å beklage ganske kjapt ... og ikke ro seg langt inn i noen ganske fjerne forklaringer).

Ja, jeg kom over denne som han som avslørte hun har skrevet. Jeg er i grunn enig i mye av det han skriver.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pQzv3X/avsloerte-borchs-plagiat-jeg-mistet-taalmodigheten

 

Anonymkode: 29d9a...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (9 timer siden):

Jeg for min del håper virkelig at Kjerkol står i det og ikke går av. Rett og slett fordi jeg er møkk lei av at media fokuserer på skandaler og ikke på skadaløs politikk. Vi hadde bedre politikere den gang private flauser ble feid under teppet.

Samme for meg om hun fortsetter eller ikke. AP er et ubrukelig parti uansett hvem som holder på  der

Men OPPGAVEN, må strykes. Ja, hun har sikkert ikke fått opplæring i (eller forstått) hvordan en skal sitere, og trenger ikke være onde intensjoner bak, men 50+ copy pastede avsnitt, uten adekvat sitering, i en oppgave, det går bare ikke.....

Hva med neste student med 65 utilstrekkelige siteringer, skal han også få bestått, da? 100? 150?

Ingenting er "rettferdig" her i verden, men en må sette noen grenser, og selv om det er uhell så hvis du går over grensen må oppgaven ryke.

Alternativet, om en skal "forstå" alle feil som uhell/udugelighet, er at da må en egentlig bevisst gjøre feil for å konkurrere, hvis person A kan copy paste 50 proffe avsnitt, skal jeg sitte her og ikke gjøre det? Da er jo jeg en idiot som ikke jukser, så da vil jo jeg jukse. Også vil andre se ja han jukset, så da må jeg jukse. Tilslutt jukser alle, fordi alle andre gjør det, og det er "lov" blitt, for det er jo bare "uhell/udugelighet". Hva er det for noe end-game lizzom ?

Nei, skal du sitere, så får du sitere, det er ikke så fryktelig vanskelig.... 

Anonymkode: 6a827...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Driver Nord "universitet" med forskjellsbehandling? Mulig det hjelper å ha gode forbindelser (far som tidligere var rektor på skolen, gode venner høyt på strå, partimedlemskapet i Ap i orden, etc.)? Hvem vet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4o9Q26/mener-nord-universitet-forskjellsbehandler

Andrea ble tatt for tekstlikhet året før Ingvild Kjerkol leverte sin masteroppgave. Mens Andrea ble utestengt i ett år, og måtte ta eksamen på nytt, skjedde det ingenting med Kjerkol.

Den tidligere studenten synes det er rart at helseminister Ingvild Kjerkol ikke ble tatt for tekstlikhet, når hun og en medstudent ble det. Det ble for øvrig også seks studenter til, i kullet på 30, forteller hun.

Torsdag kveld ble elleve nye eksempler på tekstlikhet i Kjerkols masteroppgave publisert av VG. Så langt er det funnet 67 tilfeller av tekstlikhet, ifølge VGs kartlegging. De utgjør 6,9 prosent av oppgaven.

Selv om hun straks klaget saken inn for Felles klagenemnd, ble hun kastet ut fra skolen med øyeblikkelig virkning.

Da Felles klagenemnd opprettholdt vedtaket, tok hun saken til retten, der hun også tapte.

Anonymkode: 7158b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Driver Nord "universitet" med forskjellsbehandling? Mulig det hjelper å ha gode forbindelser (far som tidligere var rektor på skolen, gode venner høyt på strå, partimedlemskapet i Ap i orden, etc.)? Hvem vet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4o9Q26/mener-nord-universitet-forskjellsbehandler

Andrea ble tatt for tekstlikhet året før Ingvild Kjerkol leverte sin masteroppgave. Mens Andrea ble utestengt i ett år, og måtte ta eksamen på nytt, skjedde det ingenting med Kjerkol.

Den tidligere studenten synes det er rart at helseminister Ingvild Kjerkol ikke ble tatt for tekstlikhet, når hun og en medstudent ble det. Det ble for øvrig også seks studenter til, i kullet på 30, forteller hun.

Torsdag kveld ble elleve nye eksempler på tekstlikhet i Kjerkols masteroppgave publisert av VG. Så langt er det funnet 67 tilfeller av tekstlikhet, ifølge VGs kartlegging. De utgjør 6,9 prosent av oppgaven.

Selv om hun straks klaget saken inn for Felles klagenemnd, ble hun kastet ut fra skolen med øyeblikkelig virkning.

Da Felles klagenemnd opprettholdt vedtaket, tok hun saken til retten, der hun også tapte.

Anonymkode: 7158b...469

Man kan lure på om det er forskjellsbehandling eller at Kjerkols tekstlikheter ikke dukket opp i et vanlig søk. 

Jeg synes det mest interessante er hvor strengt studentene blir behandlet. En er dømt og utestengt blant annet fordi to studenter brukte samme ord på å beskrive egenskapene til betong. De hadde brukt samme notater til å pugge. Skulle hun kildehenvist til sin egen notatblokk?

Hun var også dømt for "selvplagiat", som er en absurd anklage.

Jeg synes i tillegg er et poeng at hun sannsynligvis skal vli byggingeniør, og ikke forsker.

Her er en bra kronikk fra en jussprofessor:

https://www.khrono.no/hvem-bestemmer-hva-som-er-fusk-ved-universiteter-og-hoyskoler/843940

"Et forbud mot å gjenta og tanker og formuleringer fra egne tidligere arbeider er absurd, og i strid med alminnelige kunnskapsmessige og vitenskapelige idealer."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider er jeg jammen glad for at alle mine eksamener skjedde med penn og papir i et rom med vakter 😉 Hvis jeg da endte opp med setninger som var veldig like læreboka, betyr det bare at jeg husket godt.

Jeg synes det er vanskelig å ha noen formening om Kjerkol bør gå av eller ikke. Men hva gjelder vurdering av masteroppgaven, tar det seg ikke særlig bra ut ut om hun slipper unna stryk samtidig som mange studenter har blitt tatt veldig strengt for mindre forhold.

Basert på mediedekningen, fremstår det for meg som om grensedragningen mellom akseptabelt slurv og uakseptabelt juks/plagiat er diffus og praksisen varierer mellom studiestedene. Det er veldig viktig å ha kontrollmekanismer mot juks, man skal ikke kunne copy&past'e seg selv til en grad. Men det kan se ut som om mange studenter tas for hardt.

Noe annet er hvor gamle skal masteroppgaver kunne tas opp til revurdering av om de egentlig skulle være strøket? Finnes det noen foreldelsesfrist for det? Borch sin oppgave var ti år gammel, men jeg har sett kommentarer på nett om at hun kan risikere å miste graden. Hva om den hadde vært tjue år gammel? Et sted bør det settes en grense for å ta opp igjen gamle saker til ny vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Fra A til stryk

https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-kjerkols-oppgave-underkjennes-1.16839940

Tror egentlig det var mest at hun/(evt de) ikke forstod reglene for sitering og ikke, men spiller ingen rolle, kan ikke brukes som gyldig unnskyldning for å ikke sitere korrekt så det ser ut som det er du som har skrevet det du copy pastet.

Anonymkode: 6a827...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fra A til stryk

https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-kjerkols-oppgave-underkjennes-1.16839940

Tror egentlig det var mest at hun/(evt de) ikke forstod reglene for sitering og ikke, men spiller ingen rolle, kan ikke brukes som gyldig unnskyldning for å ikke sitere korrekt så det ser ut som det er du som har skrevet det du copy pastet.

Anonymkode: 6a827...4ed

Nå begynner det å likne "å bli behandlet som en hvilken som helst annen student". Artig trekk av henne å ansette advokat Klausen, noe mer tonedøvt skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men blir hun sittende, det er spørsmålet?

Anonymkode: 7158b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er 100% sikkert. Politikere skal ha skjerpet reaksjoner når de gjør lovbrudd. Da de er folkevalgte og skal styre landet vårt. 
men stakkars dama som gjorde feil på ei selvbetjeningskasse ved å trykke røde epler på grønne og sparte seg under 10 kr ble anmeldt og det ble sak. 
når vanlige folk mister trygda si fordi de har gjort en feil så skal jammen politikere ryke og reise når de jukser på masteren. 
det må bli slutt på forskjellen på Jørgen hattemaker og kong salamon 

Anonymkode: d5f97...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...