Gå til innhold

Stemmer det at det bare er bipolar type 1 som regnes som alvorlig og ikke type 2?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stemmer det at det bare er bipolar type 1 som regnes som alvorlig og ikke type 2?

Jeg forsøkte google men fant ikke noen relevante treff så spør her.

Anonymkode: ac45f...d00

Som jeg leste @kupton, skrev han i går at alvorlig-begrepet om sykdom ikke er begrepsfestet og at det dermed ikke har en spesifikk betydning. Det betyr at påstanden du spør om ikke stemmer. Samtidig er alvorlig psykisk sykdom en juridisk term som brukes om særlig psykoselidelsene. Det er større opphopning av psykoser innen BP1 enn innen BP2, mener jeg å ha lest flere steder. Dermed blir det likevel riktig å si at det trolig er mer alvorlig psykisk sykdom innenfor gruppen av mennesker som har BP1 enn BP2. Men det blir feil å si at mennesker med BP2 ikke kan betegnes som alvorlig psykisk syke. 

AnonymBruker

Det som er med BP2 er at vi med den diagnosen oftere vil være mere deprimert enn de som har BP1. Men manien kan oppleves værre, siden de kan gå i psykose.

Så jeg er totalt uenig i de som sier at BP2 er den milde formen for bipolar. Hvor gøy er det å være mye deprimert? Håper det er uvitenhet som får folk til å påstå slikt.

Anonymkode: b194e...e20

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det som er med BP2 er at vi med den diagnosen oftere vil være mere deprimert enn de som har BP1. Men manien kan oppleves værre, siden de kan gå i psykose.

Så jeg er totalt uenig i de som sier at BP2 er den milde formen for bipolar. Hvor gøy er det å være mye deprimert? Håper det er uvitenhet som får folk til å påstå slikt.

Hvor har du det fra at snittet av bp2-pasienter lider mer under depresjon pg er mer deprimert enn snittet at bp1-pasienter? Her passer det men en saklig kilde.

Anonymkode: 2a423...614

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det fra at snittet av bp2-pasienter lider mer under depresjon pg er mer deprimert enn snittet at bp1-pasienter? Her passer det men en saklig kilde.

Ja, det burde jeg skrevet. Fra boken Bipolare lidelser - forståelse og forebygging av tilbakefall

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, det burde jeg skrevet. Fra boken Bipolare lidelser - forståelse og forebygging av tilbakefall

Har også lest noe lignende der. Det gjelder ikke alle da. Jeg har bp1 og sliter mest med alvorlige gjentagende depresjoner. Ikke mange manier i historien

Annonse

skogbrann
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Maniene ved BP1 kan ikke oppleves verre, de er objektivt sett verre enn hypomaniene man opplever ved BP2, og ikke bare fordi mani kan føre til psykose. Ekte mani er ekstremt destruktivt og regnes for å være en alvorlig sinnslidelse. Hypomani regnes ikke for å være en alvorlig sinnslidelse. Jeg har opplevd både hypomani (hadde BP2 noen år før jeg fikk BP1) og mani, og forskjellen på hypomani og mani er enorm. Det er som to ulike tilstander, i hvert fall hypomani og mani med psykose. Det er dog slik at BP2 ikke er en mildere form form for bipolar lidelse. Det står til og med i DSM-5 (den amerikanske diagnosemanualen), fordi de med BP2 bruker i snitt mer tid i depressive faser enn de med BP1, og opplever i snitt hyppigere og lengre depressive episoder som kan være alvorlige og invalidiserende. Det er dog store individuelle variasjoner, og der er ikke slik at alle med BP2 tilbringer mer tid i depressive faser enn alle med BP1. Noen med BP1 kan oppleve hyppige og lange alvorlige depressive episoder også. Det er bare slik det er på gruppenivå. 

Gjest Cybele

Bra svar @skogbrann. Manier er helt forjævlig. Det er dype depresjoner også. Ikke noe er verre eller bedre enn noe annet av bipolare lidelser på gruppenivå. Det finnes lette BP1 og, jeg kjenner ei som har hatt én mani for ti år siden og det er det. Hun lever et helt vanlig liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...