Gå til innhold

Bruke medisiner bare ved behov når man har bipolar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sist jeg var hos behandler snakket vi om det å bruke medisiner bare ved behov og hun fortalte da at hun hadde en pasient med bipolar type 1 som brukte å bli skikkelig dårlig når hun ble manisk som bare brukte medisiner ved behov fordi hun var så plaget med bivirkninger. Når hun merket at hun begynte å sove dårlig f.eks så begynte hun med medisiner også sluttet hun etter en stund. Så vidt jeg forsto var det antipsykotika hun da brukte, men er ikke helt sikker. Kan man bli mer ustabil av det dersom man begynner og slutter på medisiner hele tiden eller er det stort sett ikke noe problem? Og over hvor lang tid må man bruke medisinene før man slutter igjen når man har det slik at man bare bruker medisiner ved behov? Hva er deres erfaringer? (Jeg skulle gjerne spurt nevnte behandler om dette men jeg er nå avsluttet så er ikke en mulighet). 

Anonymkode: a9063...330

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men det høres imidlertid ut som en dårlig ide?

Anonymkode: a16c7...1dd

Kan du begrunne hvorfor du synes det høres ut som en dårlig ide? Det fungerte jo tydeligvis bra for denne pasienten til behandler ut i fra det hun fortalte meg? Og om alternativet til å bruke medisiner ved behov er å være umedisinert, tenker du det er ett bedre valg?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sist jeg var hos behandler snakket vi om det å bruke medisiner bare ved behov og hun fortalte da at hun hadde en pasient med bipolar type 1 som brukte å bli skikkelig dårlig når hun ble manisk som bare brukte medisiner ved behov fordi hun var så plaget med bivirkninger. Når hun merket at hun begynte å sove dårlig f.eks så begynte hun med medisiner også sluttet hun etter en stund. Så vidt jeg forsto var det antipsykotika hun da brukte, men er ikke helt sikker. Kan man bli mer ustabil av det dersom man begynner og slutter på medisiner hele tiden eller er det stort sett ikke noe problem? Og over hvor lang tid må man bruke medisinene før man slutter igjen når man har det slik at man bare bruker medisiner ved behov? Hva er deres erfaringer? (Jeg skulle gjerne spurt nevnte behandler om dette men jeg er nå avsluttet så er ikke en mulighet). 

Dette høres villt ut ved diagnosen bp1. 

Anonymkode: af019...834

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å? Mener du at du ikke tror på det jeg skriver, eller misforstår jeg deg nå?

At jeg ikke tror på det du skriver? Hvorfor skulle jeg ikke tro på det?

Annonse

AnonymBruker

At jeg ikke tror på det du skriver? Hvorfor skulle jeg ikke tro på det?

Jeg tolket det sånn ut i fra svaret ditt? Når du syntes det hørtes vilt ut så tolket jeg det som at du synes at det hørtes for godt ut til å være sant. Men da misforsto jeg nok bare?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tolket det sånn ut i fra svaret ditt? Når du syntes det hørtes vilt ut så tolket jeg det som at du synes at det hørtes for godt ut til å være sant. Men da misforsto jeg nok bare?

Jeg tror  på det du skriver, men synes det høres merkelig ut at behandler mener dette er en god fremgangsmåte.

AnonymBruker

Jeg tror  på det du skriver, men synes det høres merkelig ut at behandler mener dette er en god fremgangsmåte.

Åja. Jeg aner ikke hva begrunnelsen hennes var, men jeg regner med det sto mellom det å bruke medisiner ved behov og det å ikke bruke medisiner i det hele tatt for denne pasienten og da kom de vel til den konklusjonen at ved behov var det beste valget? Men jeg lurer... hvilken fremgangsmåte tenker du behandler heller burde valgt i denne situasjonen? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Jeg aner ikke hva begrunnelsen hennes var, men jeg regner med det sto mellom det å bruke medisiner ved behov og det å ikke bruke medisiner i det hele tatt for denne pasienten og da kom de vel til den konklusjonen at ved behov var det beste valget?

Da gir det litt mer mening.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg lurer... hvilken fremgangsmåte tenker du behandler heller burde valgt i denne situasjonen? 

Jeg kan ikke gi råd til denne konkrete situasjonen. Ingen på nett kan gi råd om konkrete situasjoner man ikke kjenner innholdet i.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke gi råd til denne konkrete situasjonen. Ingen på nett kan gi råd om konkrete situasjoner man ikke kjenner innholdet i.

Nei, du har vel rett i det. Jeg bare lurte på om der kanskje var noen flere alternativer i tillegg til det å velge å enten ikke bruke medisiner og det å bare bruke medisiner ved behov som jeg ikke hadde tenkt over.

AnonymBruker

Jeg hadde i såfall aldri gjort det. Gamble på egen helse tør jeg ikke. Nå har jeg blitt ufør grunnet BP1, vil gjerne også overleve til jeg blir over 70.

Anonymkode: f69be...a39

Når du skriver du gjerne vil overleve til du blir over 70, hva mener du skulle være grunn til at du døde før ved å ikke bruke medisiner fast? Selvmord?

Annonse

AnonymBruker

Når du skriver du gjerne vil overleve til du blir over 70, hva mener du skulle være grunn til at du døde før ved å ikke bruke medisiner fast? Selvmord?

Ja. Er en grense hva hver kropp og hvert sinn takler. Min grense er snart nådd.

Anonymkode: f69be...a39

Drømmeautomat

Svaret på hvorfor denne spesifikke pasienten ikke bruke medisiner fast står jo i åpningsinnlegget: Hun var plaga med bivirkninger. Det er vel ingen løsninger som gjelder alle. F.eks. er Lamictal førstevalg for bp2, men noen ender opp med Serequel av ulike grunner. Noen bruker ikke medisiner. Noen bruker bare antidepressiva når det blir deprimert. Jeg tror imidlertid det er uvanlig og neppe spesielt lurt å ikke bruke noen faste medisiner hvis du har bp1. Men uansett er det til syvende og sist du selv som bestemmer hva du putter i kroppen din. Legen er bare en rådgiver med ekspertise.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Svaret på hvorfor denne spesifikke pasienten ikke bruke medisiner fast står jo i åpningsinnlegget: Hun var plaga med bivirkninger. Det er vel ingen løsninger som gjelder alle. F.eks. er Lamictal førstevalg for bp2, men noen ender opp med Serequel av ulike grunner. Noen bruker ikke medisiner. Noen bruker bare antidepressiva når det blir deprimert. Jeg tror imidlertid det er uvanlig og neppe spesielt lurt å ikke bruke noen faste medisiner hvis du har bp1. Men uansett er det til syvende og sist du selv som bestemmer hva du putter i kroppen din. Legen er bare en rådgiver med ekspertise.

Finnes det altså pasienter med bipolar der ute som bare bruker antidepressiva? Jeg trodde det var frarådet med tanke på faren for å utvikle hypomani/mani?

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Finnes det altså pasienter med bipolar der ute som bare bruker antidepressiva? Jeg trodde det var frarådet med tanke på faren for å utvikle hypomani/mani?

Det fins det nok. De fleste psykiatere og anbefalinger er mot dette, mens andre mener det kan være et ok alternativ, f.eks. Ulrik Malt i Norge.

Men selv har jeg bedre effekt av Lamictal enn antidepressiva, som jeg tok periodisk før jeg fikk diagnosen.

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Det fins det nok. De fleste psykiatere og anbefalinger er mot dette, mens andre mener det kan være et ok alternativ, f.eks. Ulrik Malt i Norge.

Men selv har jeg bedre effekt av Lamictal enn antidepressiva, som jeg tok periodisk før jeg fikk diagnosen.

Åja, jeg skjønner. Det viktigste er vel å finne noe som fungerer bra for den enkelte pasient kanskje.

Tar du lamictal fast eller ved behov? (Vet ikke om det er mulig å ta ved behov eller?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...