Gå til innhold

Hvordan klare å ta bussen? Komme over bussangst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har slitt med det selv? Jeg blir veldig innestengt og kommer meg ikke på timer med lege eller noenting. Jeg har både sosial angst der problemet er å stå synlig ute i veikantet i kanskje 10 minutter før bussen komme med mange biler som kjører forbi, men har også vanskelig med det praktiske fordi da jeg har prøvd å ta buss før så har det ikke kommet noen buss eller de bare kjører forbi meg

Anonymkode: 5bd30...900

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Noen som har slitt med det selv? Jeg blir veldig innestengt og kommer meg ikke på timer med lege eller noenting. Jeg har både sosial angst der problemet er å stå synlig ute i veikantet i kanskje 10 minutter før bussen komme med mange biler som kjører forbi, men har også vanskelig med det praktiske fordi da jeg har prøvd å ta buss før så har det ikke kommet noen buss eller de bare kjører forbi meg

Anonymkode: 5bd30...900

Hadde angst for å ta buss tidligere, men gikk over etter jeg ble vant til å ta bussen. En må bare gi det litt tid. Når det ikke var farlig for andre så kunne det jo ikke være farlig for meg. Man er jo ikke mer synlig på en bussholdeplass enn andre steder utendørs. Når bussen kommer må du rekke ut hånda for å gi tegn til bussjåføren ellers risikerer du at den kjører forbi og er viktig å sjekke når bussen skal komme for noen avganger kjører de kanskje bare av og til. Det kan og være forsinkelser som gjør at bussen ikke kommer når den egentlig skal. Synes det ofte er mindre stress med buss enn å kjøre selv spesielt når jeg skal til sentrum. 

Trinity80

Prøv deg litt frem, men push deg selv også. Sett på musikk du liker å høre på, støyreduskjon hvis det er mye folk. Eksponering er veldig effektiv i slike tilfeller!

Om du har sterk angst i forbindelse med dette så holder det å stå på bussholdeplassen i første omgang. Bruk motivasjonen du har i deg til å ta turen, og vær bevisst at du kan gå av når som helst om det blir for mye. Så bygger du deg toleranse for å klare turene dine.

Signaliser til bussjåføren også, er noen stasjoner de kun stopper om de får slik håndsignal.

Angsten din er reel, men reaksjonen din er overdrevet. Vi må alltid tenke på om vi er i sånn liv/død situasjon som kroppen oppfatter det - og veldig ofte er svaret nei. Et allright sted å ha fokuset når man må gjennomføre ting man opplever som angstfylt.

Jeg fikk kjempegode tips på å ta MR av hodet her, så spør hvis det er noe du lurer på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...