Gå til innhold

Hater å ha mat i magen/tarmene

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Er det bare meg eller er der flere som har problemer med at mat befinner seg inni kroppen når man har spist? Prøver å holde litt styr på når jeg spiser og at det ikke er mer enn helst en eller to ganger om dagen av den enkle grunn at magens utseende og kroppsfølelsen endres når man har noe i kroppen. Man vil i grunnen alltid ha noe I seg om man spiser jevnt fordelt utover døgnet. Riktig? Det tar jo 12-24 timer å bli kvitt ting. Man vet heller aldri hvor mye man egentlig veier. Erfaringer? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477793-hater-%C3%A5-ha-mat-i-magentarmene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Krøll47 skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke ung. Voksen. Uten spiseforstyrrelse, bortsett fra å være uvel når jeg har spist. Overspiser ikke heller. Det kjennes bare tungt og feil ut. Det er nok en fase. Men skulle tro man var ferdig med sånt. 

spiseforstyrrelser er ikke noe kun unge mennesker får. 

Anonymkode: 19b3d...684

Annonse

Gjest Krøll47
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

@Krøll47 dette er noe noe tvangstanke opplegg da? Har du OCD? Bare gjetter nå, så kanskje vi finner ett svar. 

Nei. Men var litt dust å ta det opp. Det handler helt enkelt om at kroppen blir tyngre og magen ikke flat når det er noe der. Er jo egentlig ikke noe å lure på. Det blir jo sånn. Men det kjennes ikke greit. Var vel det jeg ville dele og se om noen andre kjente det igjen. Det påvirker vekta også selvsagt om man har spist noe, men først og fremst ser der annerledes ut og kjennes annerledes ut. Så mer komplisert enn det er det ikke 

Trinity80
Krøll47 skrev (5 minutter siden):

Nei. Men var litt dust å ta det opp. Det handler helt enkelt om at kroppen blir tyngre og magen ikke flat når det er noe der. Er jo egentlig ikke noe å lure på. Det blir jo sånn. Men det kjennes ikke greit. Var vel det jeg ville dele og se om noen andre kjente det igjen. Det påvirker vekta også selvsagt om man har spist noe, men først og fremst ser der annerledes ut og kjennes annerledes ut. Så mer komplisert enn det er det ikke 

Jeg har det sånn, men nå har jeg ikke tykktarm. Så det er naturlig at kroppen føles rar med masse mat i.

Ikke vær redd for å ta opp ting her, man hjelper hverandre så godt man kan med å sortere tankene ☺️

Krøll47 skrev (17 timer siden):

Er det bare meg eller er der flere som har problemer med at mat befinner seg inni kroppen når man har spist? Prøver å holde litt styr på når jeg spiser og at det ikke er mer enn helst en eller to ganger om dagen av den enkle grunn at magens utseende og kroppsfølelsen endres når man har noe i kroppen. Man vil i grunnen alltid ha noe I seg om man spiser jevnt fordelt utover døgnet. Riktig? Det tar jo 12-24 timer å bli kvitt ting. Man vet heller aldri hvor mye man egentlig veier. Erfaringer? 

Det er ikke så viktig å sette merkelapp på ting.

Men jeg synes du skal jobbe med deg selv for å få et mer avslappet forhold til mat, kropp, vekt og utseende. Det vil gjøre deg godt.

Det spiller ingen rolle om magen buler ut litt når man har spist, og ingen har helt flat mage. Det er heller ikke så lurt å veie seg for ofte. En gang i uka anbefales, men selv har jeg i alle år veid meg om morgenen som noe av det første jeg gjør. 

Trinity80 skrev (3 timer siden):

Jeg har det sånn, men nå har jeg ikke tykktarm. Så det er naturlig at kroppen føles rar med masse mat i.

Ikke vær redd for å ta opp ting her, man hjelper hverandre så godt man kan med å sortere tankene ☺️

Henne er tykktarmen din? 

Krøll47 skrev (13 timer siden):

Jeg er ikke ung. Voksen. Uten spiseforstyrrelse, bortsett fra å være uvel når jeg har spist. Overspiser ikke heller. Det kjennes bare tungt og feil ut. Det er nok en fase. Men skulle tro man var ferdig med sånt. 

Drikk milkshake med havregryn i 

Annonse

Gjest Krøll47
Trinity80 skrev (4 timer siden):

Men er det mest psykisk eller fysisk ubehag? Maten går gjennom tynntarm hos hos også, så vet ikke om det utgjør noe forskjell sånn sett. Har du stomi da eller? Har veldig respekt for situasjonen din uansett og skjønner at det kan være provoserende for deg når funksjonsfriske tar opp slike emner. I så fall beklager jeg. Og takk for svar. 

Babette skrev (2 timer siden):

Det er ikke så viktig å sette merkelapp på ting.

Men jeg synes du skal jobbe med deg selv for å få et mer avslappet forhold til mat, kropp, vekt og utseende. Det vil gjøre deg godt.

Det spiller ingen rolle om magen buler ut litt når man har spist, og ingen har helt flat mage. Det er heller ikke så lurt å veie seg for ofte. En gang i uka anbefales, men selv har jeg i alle år veid meg om morgenen som noe av det første jeg gjør. 

For meg spiller det en rolle. Jeg jobber for å ha en sterk og frisk kropp og det er der det ligger mest mestring for meg nå. Men å være mer avslappet hadde kanskje vært fint. Jeg veier meg ikke i dag fordi jeg er redd hva vekten vil vise og at det kunne ødelagt dagen. Har mange andre ting jeg ønsker å gjøre i dag... 

Olivia. skrev (58 minutter siden):

Drikk milkshake med havregryn i 

Spise veldig mye havregrøt før fordi det metter lenge. Men så er det også veldig kaloririkt..vil man ikke få litt for mye "fyll" av havregryn, eller er det tvert om motsatt? Lager du egen milkshake? De på butikken. Er veldig sukkerholdige. 

Om væske: det er viktig med vann og rikelig drikke for forbrenning og diverse prosesser i kroppen. Samtidig er det også ubehagelig med skalping i kroppen. Og samme effekt som mat har på magen. Kanskje mer kortvarig. Lagrer også en del vann i vevet tror jeg. 

Trinity80 skrev (1 time siden):

Den er fjernet på grunn av sykdom. Har fjernet hele, og koblet på tynntarm med et lite reservoir som fungerer som en slags tykktarm☺️ 

Der fikk jeg svar på starten av innlegget. 

Trinity80

@Krøll47 det er absolutt ikke noe provoserende for meg å høre funksjonsfriske. Det er forskjell på å prøve å finne løsninger for å ha en bedre hverdag, kontra syte for sytingens skyld.

Merker at jeg er veldig for å hjelpe de førstnevnte, og ønsker å bidra så godt jeg kan.

Jeg håper du finner ut av dette om det plager deg over tid. 

Gjest Vendi
Trinity80 skrev (1 time siden):

Den er fjernet på grunn av sykdom. Har fjernet hele, og koblet på tynntarm med et lite reservoir som fungerer som en slags tykktarm☺️ 

Bare et lite innspill. Er det IAA du har fått anlagt? Det samme skjedde meg da jeg var i beg av 30-årene. Måtte fjerne tykktarmen pga ulcerøs kolitt. Medisiner var ikke lenger nok/tilstrekkelig, så da ble det operasjon. "Artig" å se at noen andre også har det sånn. Kjenner ingen med dette.

Trinity80
Vendi skrev (Akkurat nå):

Bare et lite innspill. Er det IAA du har fått anlagt? Det samme skjedde meg da jeg var i beg av 30-årene. Måtte fjerne tykktarmen pga ulcerøs kolitt. Medisiner var ikke lenger nok/tilstrekkelig, så da ble det operasjon. "Artig" å se at noen andre også har det sånn. Kjenner ingen med dette.

Yes IAA 👏👏 Også i begynnelsen av 30-årene! Artig. Ikke at vi måtte gjennom det styret, men fint å se at flere har fått tilbudet☺️ Prøvde også alt som fantes av medikamenter/ behandling. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...