Gå til innhold

Serum på lamictal. Verdier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Serum på lamictal på 9

Ved dose på 100x100. 

Vet at jeg må opp i dose for effekt (depresjon). Men er verdien grei ellers? Har genvariant som gjør at ikke SSRI tas opp i kroppen. (Veldig lite). Lurer på om dette kan også være tilfelle her eller om det er en helt grei serumprøve? 

Anonymkode: 54239...0b7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477833-serum-p%C3%A5-lamictal-verdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

kupton skrev (50 minutter siden):

Serumkonsentrasjonen bør være i området 21-42 mikromol/liter.

Her står det at serumkonsentrasjon bør være 15-25 : https://www.stolav.no/siteassets/documents/Brosjyre-om-Lamictal.pdf

Hva er grunnen til at du mener den bør være høyere?

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg antar at du mener 100 + 100 - døgndose 200mg.

Serumkonsentrasjonen bør være i området 21-42 mikromol/liter. Ut fra målt konsentrasjon bør din døgndose være ca 500 mg.

Du må ikke endre dosen før du har snakket med din lege/psykiater.

Ja det er korret, døgndose 200mg. 

Er det «normalt» med disse verdiene og trenge opp i dose eller kan det også ha noe med genvariant alla det samme jeg har med SSRI. (Har time hos psykiater neste uke)

Anonymkode: 54239...0b7

Gjest Vendi
Drømmeautomat skrev (21 minutter siden):

Her står det at serumkonsentrasjon bør være 15-25 : https://www.stolav.no/siteassets/documents/Brosjyre-om-Lamictal.pdf

Fikk vite av legen min på DPS at serum har en referanseramme fra 10-50. Jeg fikk nylig beskjed om at 15 var litt lavt for meg, så jeg har nettopp økt med 100 mg. (Usikker på om det er lov å si hva man pleier/har pleid å ta)

Endret av Vendi
Drømmeautomat skrev (29 minutter siden):

Jeg er vant til å bruke en anbefaling jeg fikk fra John Hopkins for noen år siden. Den kan ha blitt endret, og det kan være at ulike laboratorier har ulike prosedyrer for måling og dermed ulike anbefalinger.

Går en ut fra 15-25, vil anbefalingen være å øke til 400mg  (ikke 500mg). Uansett etter først å ha snakket med behandlende lege.

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (På 26.1.2024 den 10.50):

Jeg antar at du mener 100 + 100 - døgndose 200mg.

Serumkonsentrasjonen bør være i området 21-42 mikromol/liter. Ut fra målt konsentrasjon bør din døgndose være ca 500 mg.

Du må ikke endre dosen før du har snakket med din lege/psykiater.

Gjelder dette generelt for depresjon,  og tilbakevendende depressiv lidelse , eller kun bipolar bipolar lidelse?

Anonymkode: c49f4...849

AnonymBruker
Vendi skrev (På 26.1.2024 den 11.58):

Fikk vite av legen min på DPS at serum har en referanseramme fra 10-50. Jeg fikk nylig beskjed om at 15 var litt lavt for meg, så jeg har nettopp økt med 100 mg. (Usikker på om det er lov å si hva man pleier/har pleid å ta)

for bipolar eller generelt for depresjon og angst også ?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjelder dette generelt for depresjon,  og tilbakevendende depressiv lidelse , eller kun bipolar bipolar lidelse?

Verdiene er anbefaling for BP og epilepsi som er de godkjente indikasjoner. 
Hva som er best for andre tilstander tror jeg ikke er undersøkt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...