Gå til innhold

Hvorfor er du ufør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det egentlig med bipolar som gjør at man ikke kan jobbe? Blir man veldig lett ufør idag? 

Anonymkode: ad310...42c

Det var mye lettere å bli ufør før. Det sier i alle fall generasjonen over meg.

Anonymkode: 89e1b...f7a

Jeg ble ufør pga traumer fra barndom og som voksen og er mye plaget med betennelser. Men jeg var på både det som før het attføring før jeg fikk tidsbegrenset uføretrygd som så ble til AAP før jeg ble ufør. Fra jeg forsøkte å komme meg i jobb til jeg ble ufør gikk det 13 år og var NAV som mente ufør var rett for meg. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er det egentlig med bipolar som gjør at man ikke kan jobbe? Blir man veldig lett ufør idag? 

Anonymkode: ad310...42c

Etter flere tiår i arbeidslivet så kroppen  stopp. Mennesker, stress, forventninger osv gjør nå at jeg blir veldig syk. 

Fikk ufør rett etter sykemelding, uten å gå på aap, så det var rimelig tøft.

Som ufør lever jeg redusert, men lever et ok liv. Jeg lever på kanten, er lite som skal til før jeg faller ute for kanten.

Anonymkode: e5974...08d

AnonymBruker
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Dersom NAV skulle definert meg som frisk ville det medført at saksbehandlerne ble nødt til å innrømme sine egne feil. Så da valgte de å definere meg som syk isteden.

Men ønsker du å jobbe?

Anonymkode: 341fe...08e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 20.02):

Det var mye lettere å bli ufør før. Det sier i alle fall generasjonen over meg.

Anonymkode: 89e1b...f7a

Det stemmer. I dag er det nesten klin umulig. Noen bruker flere år før man blir det, og det kommer selvsagt an på hvem du møter av saksbehandleren. Saken blir flyttet til etat til etat flere steder i Norge. Prosessen er ekstremt lang, sender du inn saken din i Oslo kan det være noen i Trondheim som ikke engang kjenner deg som skal vurdere deg (på papiret) uten noe annet kjennskap til deg og din situasjon. Og sånn går tralten. Å bli ufør av psykiske årsaker er nesten på godt og vondt kanskje = 0. Delvis ufør er kanskje oppnåelig men her kommet det selvsagt an på diagnose og prognose. Håper dette var litt mer oppklarende :) 

Anonymkode: 6b542...a6e

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det stemmer. I dag er det nesten klin umulig. Noen bruker flere år før man blir det, og det kommer selvsagt an på hvem du møter av saksbehandleren. Saken blir flyttet til etat til etat flere steder i Norge. Prosessen er ekstremt lang, sender du inn saken din i Oslo kan det være noen i Trondheim som ikke engang kjenner deg som skal vurdere deg (på papiret) uten noe annet kjennskap til deg og din situasjon. Og sånn går tralten. Å bli ufør av psykiske årsaker er nesten på godt og vondt kanskje = 0. Delvis ufør er kanskje oppnåelig men her kommet det selvsagt an på diagnose og prognose. Håper dette var litt mer oppklarende :) 

Det kan jo ikke stemme at det har blitt vanskeligere å bli ufør når stadig flere blir ufør nå en før.

Anonymkode: 8e44c...297

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det kan jo ikke stemme at det har blitt vanskeligere å bli ufør når stadig flere blir ufør nå en før.

Anonymkode: 8e44c...297

Av psykiske årsaker er det mye vanskeligere nå enn før. Debatten du henviser til går på unge uføre og det er bli seg selv en interessant debatt. Jeg synes utviklingen er svært trist. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...