Gå til innhold

Hva er årsaken til at man ikke lenger kan søke selv om avtalespesialist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men at dps må henvise? 

Skal jeg tippe så tipper jeg at det er for å få ned ventelistene på dps ved at dps nå kan isteden få noen av pasientene til avtalespesialister isteden. Mens det før denne ordningen kanskje var slik at avtalespesialistene ofte hadde ganske velfungerende pasienter. Både siden de kunne velge selv hvem de ville ta inn og kun ta inn de med den diagnosen de likte å behandle og syntes det var behagelig å ha samtale med. 

Anonymkode: 961e2...ee4

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men at dps må henvise? 

Skal jeg tippe så tipper jeg at det er for å få ned ventelistene på dps ved at dps nå kan isteden få noen av pasientene til avtalespesialister isteden. Mens det før denne ordningen kanskje var slik at avtalespesialistene ofte hadde ganske velfungerende pasienter. Både siden de kunne velge selv hvem de ville ta inn og kun ta inn de med den diagnosen de likte å behandle og syntes det var behagelig å ha samtale med. 

Her fungerte det slik før at legen henviste direkte til avtalespesialist. Det var ikke noe ringe rundt eller sende søknader. Så jeg tror spesialistene tok det de fikk, men uten at det gikk gjennom en rettighetsvurdering først. Så det er jo en forskjell da.

Anonymkode: 13f0e...770

AnonymBruker

Det er for at det skal være mest mulig rettferdig for pasientene. At alle skal rettighetsvurderes og at alle skal vurderes på likt grunnlag. Og avtalespesialistene skal ikke kunne velge bare ressurssterke pasienter som er behagelige å ha på lista 

Anonymkode: 84204...d29

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er for at det skal være mest mulig rettferdig for pasientene. At alle skal rettighetsvurderes og at alle skal vurderes på likt grunnlag. Og avtalespesialistene skal ikke kunne velge bare ressurssterke pasienter som er behagelige å ha på lista 

Det var jeg som valgte psykologen, ikke hun som valgte meg. 

Anonymkode: 409ef...724

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var jeg som valgte psykologen, ikke hun som valgte meg. 

Hun valgte også deg om hun er avtalespes etter gammel ordning. Dvs hun hadde muligheten til å velge deg bort. Sånn blir noen pasientgrupper stadig valgt bort av avtalespes og ordningen er dermed urettferdig 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun valgte også deg om hun er avtalespes etter gammel ordning. Dvs hun hadde muligheten til å velge deg bort. Sånn blir noen pasientgrupper stadig valgt bort av avtalespes og ordningen er dermed urettferdig 

Det er også urettferdig at jeg ikke lenger kan velge hvem jeg vil prøve å få som psykolog med privat avtale utenfor dps. Det er poenget mitt. Det var langt fra tilfeldig at jeg valgte henne før hun kunne velge om hun ville ha meg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er også urettferdig at jeg ikke lenger kan velge hvem jeg vil prøve å få som psykolog med privat avtale utenfor dps. Det er poenget mitt. Det var langt fra tilfeldig at jeg valgte henne før hun kunne velge om hun ville ha meg. 

Dersom man tar helprivat psykolog kan man ta de man vil og dem som er spesialisert innen akkurat det problemet du har da. Dersom man går til en god psykolog så holder det kanskje med 10-30 konsultasjoner vs med en dårlig psykolog der man blir gående i årevis uten å bli det dønn bedre. Det er både bortkastet tid og penger. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan fortsatt komme med ønsker. Det står presisert i all informasjon om felles henvisningsmottak.

Anonymkode: c71b4...1b5

Jeg kan fortelle litt om utviklingen. Ved sykehusreformen i 2003 ble det slik at de regionale foretakene (RHF) lyste ut stillinger for avtalespesialister. De fikk den gang ca en mill i driftstilskudd, men det var ingen konkrete krav til dem. Jeg husker en psykolog i mitt fylke som i løpet av et år hadde 3 - tre - unike pasienter. Etter hvert kom det (for meg) helt opplagte krav: De skulle ha en offentlig kjent kontoradresse, telefonnummer, og de skulle skrive epikriser. Det ble også krevd at de skulle svare på brev.

Videre utviklet dette seg til at det ble krev til at de hvert år skulle rapportere til RHF hvor mange unike pasienter de hadde hatt, og hvor mange konsultasjoner de hadde gjennomført.

Senere ble hver enkelt for deler av sin arbeidstid knyttet til en psykiatrisk poliklinikk/DPS der DPS hver måned kunne henvise et visst antall av sine søknader til den privatpraktiserende. De fleste private som jeg snakker med i dag,  synes dette er en god ordning som fungerer greit. Det finnes dog noen gamle Hmmmm-psykiatere som lengter tilbake til gode, gamle dager uten krav.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan fortsatt komme med ønsker. Det står presisert i all informasjon om felles henvisningsmottak.

Anonymkode: c71b4...1b5

Ønsker? Jeg kan vel risikere å havne hos en sosionom eller psyk sykepleier uten riktig kompetanse fordi det er det som er ledig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...