Gå til innhold

En støttekontakts jobb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker det skal være ytterst få tilfeller hvor det er lov å si nei siden man tross alt er på jobb. Er det snakk om skrekkfilmer, eller film med mye vold så tenker jeg at man kan diskutere det. Men ellers er det lite som skal til for at man skal si nei siden man trossalt er på jobb. I verstefall får man rett og slett ikke se på den.

Anonymkode: 0063e...441

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det greit å si nei til en kinofilm som klienten foreslår? 

Anonymkode: b6fdf...786

Nei det synes jeg ikke, fordi det er derfor du er støttekontakt og får betalt for jobben. Alle filmer som er satt opp på norske kinoer er "godkjente" på den måten at dette ikke er nedlasta filmer der alt mulig merkelig av kategorier regjerer og handlingen kan oppmuntre til mye rart. Dersom du ikke tåler å se en film fordi du ikke liker/er i mot/ ikke støtter budskapet/ blir trist av filmen, så bør du vurdere om du kan være støttekontakt i det hele tatt. Filmen er ikke for deg, men for mennesket du prøver å hjelpe.

Anonymkode: 1c33c...83d

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det greit å si nei til en kinofilm som klienten foreslår? 

Det kommer an på begrunnelsen. En støttekontakt må begrunne et slikt valg faglig, ikke ut fra egen lyst eller egne preferanser.

Dersom en støttekontakt gjør en slik faglig vurdering (feks «for voldelig, frykter negativ påvirkning», «brudd på aldersgrense-bestemmelse», «varighet ut over vedtak» osv) skal dette loggføres for evt oppfølgende samtale ad vurderingen. Både leder/team og pårørende kan be om begrunnelse for en slik beslutning. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det synes jeg ikke, fordi det er derfor du er støttekontakt og får betalt for jobben. Alle filmer som er satt opp på norske kinoer er "godkjente" på den måten at dette ikke er nedlasta filmer der alt mulig merkelig av kategorier regjerer og handlingen kan oppmuntre til mye rart. Dersom du ikke tåler å se en film fordi du ikke liker/er i mot/ ikke støtter budskapet/ blir trist av filmen, så bør du vurdere om du kan være støttekontakt i det hele tatt. Filmen er ikke for deg, men for mennesket du prøver å hjelpe.

Anonymkode: 1c33c...83d

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei selvfølgelig ikke. Du er på jobb og det ville jo bare vært utrolig slemt å si nei når den du jobber for vil se en film. Hen har sikkert ikke andre å se sammen med også nekter du... 

Anonymkode: e0abc...5fb

Det er ikke jeg som ER støttekontakten da. Det er jeg som HAR støttekontakt. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke jeg som ER støttekontakten da. Det er jeg som HAR støttekontakt. 

Har du verge eller er du selv myndig? Jeg spørs fordi begge kan ha rett på støttekontakt gjennom vedak.

Dersom du er myndig kan du selv be om begrunnelse, og dersom du har verge kan du be denne/ disse be om begrunnelse. Begrunnelsen skal som sagt være faglig og handle om hensyn til deg og din situasjon. Støttekontakten kan ikke bgrunne det i at hen "ikke har lyst" eller "ikke liker den filmen" etc.

Be om å få begrunnelsen skriftlig slik at du kan klage dersom det er nødvendig.

Endret av Kayia
AnonymBruker
Kayia skrev (22 minutter siden):

Har du verge eller er du selv myndig? Jeg spørs fordi begge kan ha rett på støttekontakt gjennom vedak.

Dersom du er myndig kan du selv be om begrunnelse, og dersom du har verge kan du be denne/ disse be om begrunnelse. Begrunnelsen skal som sagt være faglig og handle om hensyn til deg og din situasjon. Støttekontakten kan ikke bgrunne det i at hen "ikke har lyst" eller "ikke liker den filmen" etc.

Be om å få begrunnelsen skriftlig slik at du kan klage dersom det er nødvendig.

Jeg er myndig, en voksen dame. Takk for svar, Kayia. Og til alle dere andre som ga meg støtte. Jeg tar det kanskje videre. Er litt redd for konflikter, så vet ikke. Kanskje det beste bare er å la det være. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er myndig, en voksen dame. Takk for svar, Kayia. Og til alle dere andre som ga meg støtte. Jeg tar det kanskje videre. Er litt redd for konflikter, så vet ikke. Kanskje det beste bare er å la det være. 

Jeg vil råde deg til å ta tak i dette. En støttekontakts oppdrag er å gi deg mulighet til å oppleve det du er interessert i å oppleve, men der din situasjon begrenser dette. Om du ikke føler for å gjøre en sak ut av det (og det kan jeg forstå og også støtte), kan du prøve å på en hyggelig måte si nettopp at "men er ikke du ansatt for å hjelpe meg å komme meg på det jeg ønsker da?", og se hvordan responsen blir. Det kan være at støttekontakten har buset ut med et synspunkt uten å tenke seg godt nok om først :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...