Gå til innhold

Nordmenn og mistenksomhet


Kashmir-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei må ha rolige kjærlighetsfilmer med lykkelig slutt for å sovne. 

Anonymkode: b1240...d37

Jeg tror du skal se Pretty Woman 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At Julia Rioberts måtte gå med på den 😨 hun er av de dyktigste og vakreste. Og så... den filmen.

Den er ikke så tragisk at den er morsom engang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

På de punktene jeg nevnte? 

Jeg synes punktene du lister opp i større grad illustrerer negativitet enn mistenksomhet.

Jeg mener nordmenn verken er mer mistenksomme eller negative enn andre nasjonaliteter, heller litt mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes punktene du lister opp i større grad illustrerer negativitet enn mistenksomhet.

Jeg mener nordmenn verken er mer mistenksomme eller negative enn andre nasjonaliteter, heller litt mindre. 

Hva mener du med negativt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (35 minutter siden):

Hva mener du med negativt? 

At man f.eks. oppfatter det å være utadvendt som å være oppmerksomhetssøkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (Akkurat nå):

At man f.eks. oppfatter det å være utadvendt som å være oppmerksomhetssøkende. 

Ja. Takk for at du svarer seriøst. Jeg setter pris på det, og også at du følger opp spørsmålene mine. 

Jeg lurer endel på dette

 De punktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan være enig i noen av punktene, men mistenksomhet er feil ord. Det er ingen land i verden hvor folk er mindre mistenksomme enn i Norge. Folk stoler på hverandre og på myndighetene.

https://www.sciencenorway.no/forskningno-norway-social-relations/why-do-the-nordics-trust-one-another/1444626

Noen av punktene  du snakker om høres mer ut som janteloven. Folk er ganske sensitive for forsøk på å stikke seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er nordmenn naive. De tror det beste om folk selv om fakta viser noe annet.

Men på et punkt tror jeg du har et poeng, særlig om vi sammenligner med USA, og det er at det er tabu å si noe pent om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 timer siden):

@frosken@Grendel@ISW og @Glitter og den *Automaten* 

Kan dere svare? 

Ikke at jeg tror dere er glupere enn andre, men.dere tåler å bli addet uten å føle press. Tror jeg i det minste? 

 

Jeg tror også det går litt mer som janteloven som Grendel sier. 

Angående konfrontasjoner så liker ikke jeg det, men det handler om å være konfliktsky og engstelig. Men hvis jeg hadde opplevd at noen "konfronterte" meg i tide og utide for den minste ting da hadde jeg nok oppfattet det som krangling. Så det er ikke et enten eller svar tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Grendel skrev (1 time siden):

Noen av punktene  du snakker om høres mer ut som janteloven. Folk er ganske sensitive for forsøk på å stikke seg ut.

kupton skrev (56 minutter siden):

Generelt er nordmenn naive. De tror det beste om folk selv om fakta viser noe annet.

Da jeg leste innlegget ditt så tenkte jeg umiddelbart på janteloven samt naivitet kulturelt sett. Mange av punktene dine går inn under disse kategoriene.

Åpenhet er noe jeg synes har forbedringspotensiale her. Norske kulturen er ganske lukket. Men når man først er inne i varmen så har man det ganske så godt. Der kommer språket inn.

Norsk kultur har sine finurligheter som annen kultur i resten av verden. Jeg setter mer pris på den enn at jeg misliker den. Forsøker å være meg selv mest mulig, men samtidig ha respekt for mine miljø som jeg vandrer i. Litt respekt, ikke for mye 😉

Synes forøvrig mennesker og kultur er kjempespennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Janteloven, vel. 

Det er trolig lettere for deg å se forskjellene, siden du også har en annen kultur med deg. Det kan være vanskelig å se egen kultur utenfra, den blir liksom en del av deg. 

Anonymkode: 1ed0f...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Da jeg leste innlegget ditt så tenkte jeg umiddelbart på janteloven samt naivitet kulturelt sett. Mange av punktene dine går inn under disse kategoriene.

Åpenhet er noe jeg synes har forbedringspotensiale her. Norske kulturen er ganske lukket. Men når man først er inne i varmen så har man det ganske så godt. Der kommer språket inn.

Norsk kultur har sine finurligheter som annen kultur i resten av verden. Jeg setter mer pris på den enn at jeg misliker den. Forsøker å være meg selv mest mulig, men samtidig ha respekt for mine miljø som jeg vandrer i. Litt respekt, ikke for mye 😉

Synes forøvrig mennesker og kultur er kjempespennende!

Det var ikke noe kritikk av kulturen. Det er bare noen ting jeg lurer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det var ikke noe kritikk av kulturen. Det er bare noen ting jeg lurer på. 

Nei da, oppfattet det ikke som kritikk☺️☺️

Skjønner at du er over gjennomsnittet åpen og nysgjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Nei da, oppfattet det ikke som kritikk☺️☺️

Skjønner at du er over gjennomsnittet åpen og nysgjerrig. 

Og noe irriterende 🤔 Jeg jobber med saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 timer siden):

Jeg syns det er så mye mistenksomhet blant nordmenn? 

Er du kritisk, så er det en "agenda".

Er du for utadvendt så "vil du ha oppmerksomhet" 

Er du konfronterende så vil du "krangle"? 

Har du selvtillit så "ser du ned" på andre( spesielt  hvis du sier noe fordelaktig om deg selv ) 

Hvorfor? 

Harald Eia sier at det de fleste foreldre vil i Norge, er for barna sine å bli selvstendige. Ikke ligge andre "til bry"  

Det varer til dagen du dør, fordi du skal ikke "belaste" noen, for da lurer folk på om du vil.dem vondt. 

Kan noen forklare meg hva dette handler om og hvorfor kulturen er sånn? 

 

Hvis du har selvtillit, har du ikke behov for å skryte av deg selv. Det er "lov" å si at man er stolt av seg selv eller noe man har gjort, men å skryte av seg selv er tabu bortsett fra i jobbintervjuer.

De som er svært selvhevdende kan også bli oppfattet som besserwissere. Som for øvrig er noe av det mest irriterende jeg kan komme på.

Hvis jeg skal mene noe generelt om nordmenn, vil jeg trekke fram at de er beskjedne (bortsett fra Bergensere).

Følgende punkt er jeg enig med deg i:

Er du for utadvendt så "vil du ha oppmerksomhet".

Da med trykk på for utadvendt. Tror de aller fleste liker utadvendte mennesker, men du må for all del ikke showe for mye. (..." hun ha oppmerksomhet hele tida...?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (32 minutter siden):

Hvis du har selvtillit, har du ikke behov for å skryte av deg selv. Det er "lov" å si at man er stolt av seg selv eller noe man har gjort, men å skryte av seg selv er tabu bortsett fra i jobbintervjuer.

De som er svært selvhevdende kan også bli oppfattet som besserwissere. Som for øvrig er noe av det mest irriterende jeg kan komme på.

Hvis jeg skal mene noe generelt om nordmenn, vil jeg trekke fram at de er beskjedne (bortsett fra Bergensere).

Følgende punkt er jeg enig med deg i:

Er du for utadvendt så "vil du ha oppmerksomhet".

Da med trykk på for utadvendt. Tror de aller fleste liker utadvendte mennesker, men du må for all del ikke showe for mye. (..." hun ha oppmerksomhet hele tida...?"

Ja, jeg ser det med å skryte, men når noen fks spør meg om jeg tror jeg vet og kan det ene og det andre fordi jeg sier noe om det, så svarer jeg jo at ja, jeg kan en god del om det. Er det feil?  Jeg liker ekte ydmykhet som faren til Magnus Carlsen viser. Han er tvers igjennom en sympatisk og ydmyk mann med god peiling på det han snakker om. Men vi kan ikke alle være sånn. Og aller mest misliker jeg falsk beskjedenhet. Fader så usjarmerende i likhet med kokketeri og snikskryte. Det er null attraktivt. Så da kan jeg fremstå "høy på meg selv" da. Men jeg syns ikke at jeg skryter, og jeg syns også at jeg kan si noe om det jeg har peiling på. 

Men jeg kan bli irriterende når folk vil dra meg ned. Da får de høre det, men jeg prøver å manøvrere meg fram til en balanse. 

Ja, og så liker jeg utadvendte mennesker. De redder jo veldig mange sosiale settinger! Jeg beundrer sånne sosiale "geni". Men det er jo ikke dermed sagt at jeg misliker mer introverte heller!  For sånn blir det gjerne, at hvis du sier at du liker noe, så tolker andre at du misliker det motsatte og går i forsvar eller angriper 🤔 og hvis du er kritisk til noe en annen gjør eller sier, så betyr det langt fra at man misliker vedkommende. Det skjer at folk misforstår det også. 

Nå klarer jeg meg greit pga humor og at jeg er en velvillig innstilt person til andre. Ikke sånn superhyggelig, men vennlig innstilt. 

Jeg er tror bare at jeg blir litt for bardus og uforutsigbar i manges øyne. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg ser det med å skryte, men når noen fks spør meg om jeg tror jeg vet og kan det ene og det andre fordi jeg sier noe om det, så svarer jeg jo at ja, jeg kan en god del om det. Er det feil?

 

 Det kommer an på om du fremstår som påståelig eller kunnskapsrik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (14 minutter siden):

 Det kommer an på om du fremstår som påståelig eller kunnskapsrik.

 

Det er jo dette jeg mener med mistenksomhet. Å så tvil om. Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta ett eksempel da. Jeg kan noe om klær/ antrekk og farger. Hvordan alt påvirker. 

Og skriver noe om det. Da blir jeg møtt med sånn- skal du belære oss?  - men det er ikke ALLTID sånn ( nei det fins alltid unntak ) og "Tror du at du har peiling på dette eller? " ( som om det er veldig provoserende? )  og "Hven bryr seg? Jeg går i hva jeg vil" ( og jeg har ikke bedt noen kle seg i noe som helst. Det er bare info og ganske interessant også ) 

Det er ting jeg selv har lært. Men så kommer det OGSÅ : Akkurat som om DU vet! 

Full mistenkelighet. Jeg sitter jo ikke og lager egne ideer i hodet- jeg formidler jo det jeg har lært selv. 

Bare for eksempel @Babette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...