Gå til innhold

Nordmenn og mistenksomhet


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (2 minutter siden):

For å ta ett eksempel da. Jeg kan noe om klær/ antrekk og farger. Hvordan alt påvirker. 

Og skriver noe om det. Da blir jeg møtt med sånn- skal du belære oss?  - men det er ikke ALLTID sånn ( nei det fins alltid unntak ) og "Tror du at du har peiling på dette eller? " ( som om det er veldig provoserende? )  og "Hven bryr seg? Jeg går i hva jeg vil" ( og jeg har ikke bedt noen kle seg i noe som helst. Det er bare info og ganske interessant også ) 

Det er ting jeg selv har lært. Men så kommer det OGSÅ : Akkurat som om DU vet! 

Full mistenkelighet. Jeg sitter jo ikke og lager egne ideer i hodet- jeg formidler jo det jeg har lært selv. 

Bare for eksempel @Babette

Så dette handler ikke om din fysiske omgang med medmennesker, du har hele tida siktet til diverse nettforum? I rest my case. Jeg har av og til gløttet innom Kvinneguiden, og makan til hakking og uhøflig oppførsel skal man lete lenge etter. Og Jantelov i en svært outrert utgave.

Det er så dårlig luft der at jeg rømmer ut igjen etter et par minutter. Takke meg til kaféen på Coop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babette skrev (Akkurat nå):

Så dette handler ikke om din fysiske omgang med medmennesker, du har hele tida siktet til diverse nettforum? I rest my case. Jeg har av og til gløttet innom Kvinneguiden, og makan til hakking og uhøflig oppførsel skal man lete lenge etter. Og Jantelov i en svært outrert utgave.

Det er så dårlig luft der at jeg rømmer ut igjen etter et par minutter. Takke meg til kaféen på Coop.

Ja, men det er jo mennesker på forum også? 😀 og nei, det er ikke bare der heller. I virkeligheten så blir det jo lettere likevel med kroppsspråket da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at nordmenn (særlig i Oslo) kan framstå som et mistenksomt og innesluttet folkeslag.

Hvis du snakker med en person av det motsatte kjønn, så tolkes det automatisk som at du er "ute etter ett eller annet". Jeg tror mange andre steder i verden er det mer naturlig at mennesker snakker sammen uten at det legges noe mistenksomt i det.

Jeg tror bare nordmenn er så lite vant med åpenhet og overbærenhet med hverandre. Det er jo eksempelvis full krise om man blir hindret fire sekunder i trafikken av en syklist. Da skal man nærmest presse vedkommende av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Ja, men det er jo mennesker på forum også? 😀 og nei, det er ikke bare der heller. I virkeligheten så blir det jo lettere likevel med kroppsspråket da. 

Ja, det er mennesker, men skjult bak et nick eller anonym, ser det ut til at mange oppfører seg frekkere og mindre høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at nordmenn (særlig i Oslo) kan framstå som et mistenksomt og innesluttet folkeslag.

Hvis du snakker med en person av det motsatte kjønn, så tolkes det automatisk som at du er "ute etter ett eller annet". Jeg tror mange andre steder i verden er det mer naturlig at mennesker snakker sammen uten at det legges noe mistenksomt i det.

Jeg tror bare nordmenn er så lite vant med åpenhet og overbærenhet med hverandre. Det er jo eksempelvis full krise om man blir hindret fire sekunder i trafikken av en syklist. Da skal man nærmest presse vedkommende av veien.

Ja. Nettopp

 " Du er ute etter noe"

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Snakker vi fra 1900 tallet? Du skjønner at jeg ikke henger med sant? 

Anonymkode: b1240...d37

For 1900 tallet er hele 25 år siden. Nesten middelalderen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hvis du snakker med en person av det motsatte kjønn, så tolkes det automatisk som at du er "ute etter ett eller annet". Jeg tror mange andre steder i verden er det mer naturlig at mennesker snakker sammen uten at det legges noe mistenksomt i det.

Takk for den oppklaringen! Jeg som trodde at dette bare gjaldt meg og mitt aspergerhode, at alle menn jeg prøvde å snakke vennlig med da jeg var ung, trodde jeg sjekka dem opp. Jeg skjønte ikke hva jeg gjorde galt. Men da er dette altså kultur. 🤗😅

Anonymkode: 73a8a...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg er i stor grad enig i observasjonene dine. Det blir ekstra tydelig hvis man har vært i utlandet ei stund og kommer tilbake, eller har besøk av utlendinger. Jeg tror dels det henger sammen med at mange i Norge har bodd i og fortsatt bor i grisgrendte strøk. Det er også en villet politikk at vi skal fortsette å bo på den måten. Som kultur har vi liten erfaring med urbanitet, der man omgås mange mennesker i det offentlige rom. Derfor later de fleste nordmenn som om andre ikke eksisterer når de går gjennom en by. Det ligger antagelig dels en velment, diskré høflighet bak, men er du ikke vant til det vil du lett oppfatte det annerledes.

Ellers er nordmenn lite selvhevdende og forsiktige med å snakke om seg selv eller målbære egne meninger. Jeg tror igjen det henger sammen med den stutte potetbonden på bygda som snakka med naboen en gang i måneden. Dette har sneket seg inn i den norske folkesjela. Det er bra ting med det også. Jeg kan bli sliten av f.eks. amerikanere. Likevel tror jeg vi hadde fått det litt morsommere om vi var litt mer henvendte og villige til å dele vårt indre liv med andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (39 minutter siden):

Jeg er i stor grad enig i observasjonene dine. Det blir ekstra tydelig hvis man har vært i utlandet ei stund og kommer tilbake, eller har besøk av utlendinger. Jeg tror dels det henger sammen med at mange i Norge har bodd i og fortsatt bor i grisgrendte strøk. Det er også en villet politikk at vi skal fortsette å bo på den måten. Som kultur har vi liten erfaring med urbanitet, der man omgås mange mennesker i det offentlige rom. Derfor later de fleste nordmenn som om andre ikke eksisterer når de går gjennom en by. Det ligger antagelig dels en velment, diskré høflighet bak, men er du ikke vant til det vil du lett oppfatte det annerledes.

Ellers er nordmenn lite selvhevdende og forsiktige med å snakke om seg selv eller målbære egne meninger. Jeg tror igjen det henger sammen med den stutte potetbonden på bygda som snakka med naboen en gang i måneden. Dette har sneket seg inn i den norske folkesjela. Det er bra ting med det også. Jeg kan bli sliten av f.eks. amerikanere. Likevel tror jeg vi hadde fått det litt morsommere om vi var litt mer henvendte og villige til å dele vårt indre liv med andre. 

 

Nordmenn later som om ingen andee eksisterer?  Jeg så humoren, men takk for seriøst og utdypende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
Kashmir skrev (5 timer siden):

For å ta ett eksempel da. Jeg kan noe om klær/ antrekk og farger. Hvordan alt påvirker. 

Og skriver noe om det. Da blir jeg møtt med sånn- skal du belære oss?  - men det er ikke ALLTID sånn ( nei det fins alltid unntak ) og "Tror du at du har peiling på dette eller? " ( som om det er veldig provoserende? )  og "Hven bryr seg? Jeg går i hva jeg vil" ( og jeg har ikke bedt noen kle seg i noe som helst. Det er bare info og ganske interessant også ) 

 

Hvis du er like pågående og intens som på DOL forstår jeg at noen kanskje reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker skrev (3 minutter siden):

Hvis du er like pågående og intens som på DOL forstår jeg at noen kanskje reagerer?

Eh

 Ja. Det er det tråden handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Ja, jeg ser det med å skryte, men når noen fks spør meg om jeg tror jeg vet og kan det ene og det andre fordi jeg sier noe om det, så svarer jeg jo at ja, jeg kan en god del om det. Er det feil?  Jeg liker ekte ydmykhet som faren til Magnus Carlsen viser. Han er tvers igjennom en sympatisk og ydmyk mann med god peiling på det han snakker om. Men vi kan ikke alle være sånn. Og aller mest misliker jeg falsk beskjedenhet. Fader så usjarmerende i likhet med kokketeri og snikskryte. Det er null attraktivt. Så da kan jeg fremstå "høy på meg selv" da. Men jeg syns ikke at jeg skryter, og jeg syns også at jeg kan si noe om det jeg har peiling på. 

Men jeg kan bli irriterende når folk vil dra meg ned. Da får de høre det, men jeg prøver å manøvrere meg fram til en balanse. 

Ja, og så liker jeg utadvendte mennesker. De redder jo veldig mange sosiale settinger! Jeg beundrer sånne sosiale "geni". Men det er jo ikke dermed sagt at jeg misliker mer introverte heller!  For sånn blir det gjerne, at hvis du sier at du liker noe, så tolker andre at du misliker det motsatte og går i forsvar eller angriper 🤔 og hvis du er kritisk til noe en annen gjør eller sier, så betyr det langt fra at man misliker vedkommende. Det skjer at folk misforstår det også. 

Nå klarer jeg meg greit pga humor og at jeg er en velvillig innstilt person til andre. Ikke sånn superhyggelig, men vennlig innstilt. 

Jeg er tror bare at jeg blir litt for bardus og uforutsigbar i manges øyne. 

 

Gaylord Focker skrev (9 minutter siden):

Hvis du er like pågående og intens som på DOL forstår jeg at noen kanskje reagerer?

Les siste setning i kommentaren over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

 

Les siste setning i kommentaren over. 

Der er nok grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody

Utlandet, særlig i landene India og Pakistan er helt annerledes. Der snakker alle med alle hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (21 timer siden):

Jeg tror du skal se Pretty Woman 😆

Hva tror du om hurtigruten minutt for minutt? 

Anonymkode: b1240...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva tror du om hurtigruten minutt for minutt? 

Anonymkode: b1240...d37

Det var jo faktisk kjempegøy! Har inntrykk av at store deler av Norge fulgte sendingen og husker godt at det første vi gjorde om morgenen var å slå på tv'n, likeså når vi kom hjem fra jobb - "Hvor langt har de kommet nå?" Folk stilte opp langs hele leia og kledde seg ut og fant på ting! Var det ikke en som sto på vannski iført Borat-truse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Det var jo faktisk kjempegøy! Har inntrykk av at store deler av Norge fulgte sendingen og husker godt at det første vi gjorde om morgenen var å slå på tv'n, likeså når vi kom hjem fra jobb - "Hvor langt har de kommet nå?" Folk stilte opp langs hele leia og kledde seg ut og fant på ting! Var det ikke en som sto på vannski iført Borat-truse?

Når var dette? Jeg sa det halvveis på ironi med et lite seriøst spørsmål. Tror du man sovner av det? 

Anonymkode: b1240...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når var dette? Jeg sa det halvveis på ironi med et lite seriøst spørsmål. Tror du man sovner av det? 

Anonymkode: b1240...d37

Det var i 2011. :) Jeg ville nok heller satset på et kjølig, mørkt og stille rom om jeg skulle sove, men det er meg. Noen foretrekker jo musikk, lydbok eller podcast på øret f.eks. Hadde en klassevenninne for mange år siden som sverget til å ta frem rettslære-boka om hun ikke fikk sove, funket hver gang. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det var i 2011. :) Jeg ville nok heller satset på et kjølig, mørkt og stille rom om jeg skulle sove, men det er meg. Noen foretrekker jo musikk, lydbok eller podcast på øret f.eks. Hadde en klassevenninne for mange år siden som sverget til å ta frem rettslære-boka om hun ikke fikk sove, funket hver gang. 😂

Å ja det var jo lenge siden. I 2011 gjorde jeg andre ting enn å se på hurtigruten. Jeg husker at mormor så på det, trodde det var sånn pensjonister så på. Sover du på kaldt rom nå på vinteren? Jeg sliter med å sovne for tiden. Får ikke noe for det så jeg er litt desp nå. Skal prøve varmepute i kveld 

Anonymkode: b1240...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ja det var jo lenge siden. I 2011 gjorde jeg andre ting enn å se på hurtigruten. Jeg husker at mormor så på det, trodde det var sånn pensjonister så på. Sover du på kaldt rom nå på vinteren? Jeg sliter med å sovne for tiden. Får ikke noe for det så jeg er litt desp nå. Skal prøve varmepute i kveld 

Anonymkode: b1240...d37

Sover aller best på kaldt rom. :) Har vinduet på soverommet stort sett hele året, men lukker det når det nærmer seg -10 ute. Nå er det vel +3 der inne tenker jeg. Har ull-laken under lakenet, varmeflaske i fotendene, to lag ulldyne og ullteppe over fotenden. Det er faktisk ulltrekk på puta også, men jeg har vanlig putetrekk utenpå da. Elsker det! Sover som en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...