Gå til innhold

Kupton. Om bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Jeg er 45 år.

Er det noen "krav" til hvor mange depresjoner og hypomanier  man må ha hatt for å få diagnosen hypomani?

Jeg har hatt to behandlingskrevende depresjoner, hvorav den ene startet i slutten av tenårene. Har nå tenkt at jeg muligens var hypoman i vår.

Når jeg ser tilbake har jeg hatt flere slike opp og nedturer, men har bare hatt behov for behandling disse to gangene. Oppturene har bare vært gøy. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/478011-kupton-om-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg er 45 år.

Er det noen "krav" til hvor mange depresjoner og hypomanier  man må ha hatt for å få diagnosen hypomani?

Er ikke Kupton som du ser, men jeg vet at det holder med kun én hypoman episode (I tillegg til depresjon(er) selvsagt), for å kunne få diagnosen bipolar 2. 

Endret av Vendi
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Uhyre viktig å ikke selvdiagnostisere seg. Særlig når psykiatrien har vurdert deg og gitt deg andre diagnoser 

Anonymkode: 3c109...2df

Neida. Det er jeg enig i. Men det er uenighet i mine diagnoser mellom de legene som bare så meg i de store krisene på sengeposten, og fastlegen som har fulgt meg i tykt og tynt gjennom tjue år. 

Jeg har ikke behov for en til diagnose sånt sett, men tenker det kan ha noe å si for om jeg avslutter den medisinske behandlingen eller ikke. Hvis jeg bare har de diagnosene som står på papiret kan jeg avslutte. Hvis jeg har en til så bør jeg fortsette.

Jeg har hatt veldig god effekt av medisin som hovedsaklig brukes for å behandle bipolaritet.

Så tenker jeg at selvfølgelig han ikke de på sengepost meg diagnosen bipolaritet. Jeg var jo deprimert i alle de fem årene jeg var der. Det som jeg undrer meg på om var hypomani kom etter at jeg var ferdig med innleggelser.

Endret av Fru2020
skogbrann
Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Neida. Det er jeg enig i. Men det er uenighet i mine diagnoser mellom de legene som bare så meg i de store krisene på sengeposten, og fastlegen som har fulgt meg i tykt og tynt gjennom tjue år. 

Jeg har ikke behov for en til diagnose sånt sett, men tenker det kan ha noe å si for om jeg avslutter den medisinske behandlingen eller ikke. Hvis jeg bare har de diagnosene som står på papiret kan jeg avslutte. Hvis jeg har en til så bør jeg fortsette.

Jeg har hatt veldig god effekt av medisin som hovedsaklig brukes for å behandle bipolaritet.

Så tenker jeg at selvfølgelig han ikke de på sengepost meg diagnosen bipolaritet. Jeg var jo deprimert i alle de fem årene jeg var der. Det som jeg undrer meg på om var hypomani kom etter at jeg var ferdig med innleggelser.

Jeg gikk 3-4 år med «kronisk» depresjon uten en eneste hypomani eller mani innimellom. Da hadde jeg hatt depresjoner og noen milde hypomanier (som jeg naturligvis ikke oppsøkte hjelp for) før den tid. Så kom maniene. Man trenger ikke å ha et typisk svingende forløp for å ha bipolar lidelse. 

Annonse

AnonymBruker
skogbrann skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk 3-4 år med «kronisk» depresjon uten en eneste hypomani eller mani innimellom. Da hadde jeg hatt depresjoner og noen milde hypomanier (som jeg naturligvis ikke oppsøkte hjelp for) før den tid. Så kom maniene. Man trenger ikke å ha et typisk svingende forløp for å ha bipolar lidelse. 

Nei. Man bør derimot fylle kriteriene for bipolar lidelse. Som innebærer gjenkjennbare depresjoner og oppturer og lege som identifiserer disse som bipolare og ikke resultat av annen sykdom  

Anonymkode: 3c109...2df

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...