Gå til innhold

Lider BP2 pasienter mer gjennom livet enn BP1?

Anbefalte innlegg

Gjest KatarinaV

https://ispsnorge.no/wp-content/uploads/2018/02/Christian-Schluter-parallellsesjon.pdf

Denne ble lagt ut her en dag i en annen tråd. Informasjonen i denne samt i andre fagartikler jeg har lest om bipolar lidelse, peker på at BP1 pasienter har lengre friskere perioder mellom sykdomsepisodene enn BP2. Jeg har også lest andre steder at BP2 pasienter har større risiko for selvmord. Selv kjenner jeg meg ikke igjen, jeg har BP1 men mest depresjoner og absolutt suicidalitet under depresjonene. Hva mener du @kupton, er lidelsestrykket større på gruppenivå hos mennesker med BP2, selv om BP1 rammes av både mani og ofte psykotiske symptom, noe BP2 unngår. Dette er ikke en konkurranse om den verste lidelsen altså, vil bare ha klarhet i om det stemmer at BP1 på gruppenivå har lengre perioder i remisjon og følgelig mindre sykdomstrykk? 

Fortsetter under...

På gruppenivå kan jeg dessverre ikke svare. Dette skyldes en betydelig utvalgsfeil idet jeg ser et skjevt utvalg av de som plages mest - både ved BP1 og BP2. Jeg ser sjelden aller aldri de som har svært milde former og/eller de som blir helt bra på korrekt behandling.

AnonymBruker
kupton skrev (31 minutter siden):

På gruppenivå kan jeg dessverre ikke svare. Dette skyldes en betydelig utvalgsfeil idet jeg ser et skjevt utvalg av de som plages mest - både ved BP1 og BP2. Jeg ser sjelden aller aldri de som har svært milde former og/eller de som blir helt bra på korrekt behandling.

Skjønner. Jeg har BP1 som ikke er stabilisert nok selv om jeg er førti år. Jeg er mest syk med depresjon og tilleggssymptomer til dette. Medisiner stabiliserer mye men ikke alt. Har noen manier i historien. Syns sykdommen er plagsom. Aner ikke om jeg regnes som mildt plaget eller ikke

Anonymkode: 3c725...7d5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...