Gå til innhold

Bipolar og hyperseksualitet. Hvordan vite forskjellen mellom vanlig lyst og hyperseksualitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er under utredning for bipolar type 2 og jeg ble overrasket over at dette med hyperseksualitet er noe som ligger til denne diagnosen. Jeg som trodde jeg i perioder bare var mer fokusert på sex enn til vanlig.

Jeg begynner å lure på om jeg virkelig har bipolar som min psykolog nå tar opp.

Er det noen her som har bipolar og som kjenner seg igjen i dette ved hyperseksualitet som kan dele litt om hvordan dere er da?

Syns det er litt godt å kunne tenke på at sykdom som har gjort det jeg har gjort under disse periodene. Som f.eks hyppige sexpartner og mye sjekking på tinder blant annet

Anonymkode: 65705...029

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg tenker at du veit forskjellen hvis du er uvanlig kåt og seksuelt aktiv og i tillegg har andre symptomer på å være oppe. Jeg opplever det som regel og blir i tillegg mer selvsikker og aktiv, sånn at jeg sjekker mye mer. I tillegg har jeg en tendens til å forelske meg hodestups og ta korttenkte avgjørelser i forhold til det. Men jeg tror ikke hyperseksualitet er en betingelse for å få diagnosen.

AnonymBruker

Det er iallfall ikke den mest påfallende delen av sykdommen. Kanskje jeg hadde det under hypomanier som ung. Nå når jeg er over 40 merker jeg null økt seksuell kapasitet eller tendens hverken som hypoman eller manisk eller i andre tilstander. Du vet om du har hypomanier og om seksualitet er en del av den 

Anonymkode: 0ad64...a18

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at du veit forskjellen hvis du er uvanlig kåt og seksuelt aktiv og i tillegg har andre symptomer på å være oppe. Jeg opplever det som regel og blir i tillegg mer selvsikker og aktiv, sånn at jeg sjekker mye mer. I tillegg har jeg en tendens til å forelske meg hodestups og ta korttenkte avgjørelser i forhold til det. Men jeg tror ikke hyperseksualitet er en betingelse for å få diagnosen.

Hyperseksualitet er en sentral del av sykdomsbildet. Det er et av flere viktige tegn.

Anonymkode: eadd3...864

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hyperseksualitet er en sentral del av sykdomsbildet. Det er et av flere viktige tegn.

Nei det tenger ikke være noen sentral del av sykdomsbildet 

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke blitt spurt om dette når jeg har fått diagnose. Men jeg har fått diagnosen basert på observasjoner og ikke intervju. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For mange, ja. Men du kan nok få diagnosen uten at du opplever det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan man, men økt lyst er et viktig symptom

Økt lyst kan vøre et symptom og det behøver ikke være et symptom. Mao er det ikke er viktig symptom for mange og dermed ikke et overordnet viktig symptom 

AnonymBruker

Økt lyst kan vøre et symptom og det behøver ikke være et symptom. Mao er det ikke er viktig symptom for mange og dermed ikke et overordnet viktig symptom 

Økt sexlyst er et av flere (som jeg skriver) viktige tegn/symptomer. Et symptom alene gir som kjent sjelden en diagnose. Symptomene må alltid ses i sammenheng. Å bli spurt om sexlyst er ganske standard i utredning av bp.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Økt sexlyst er et av flere (som jeg skriver) viktige tegn/symptomer. Et symptom alene gir som kjent sjelden en diagnose. Symptomene må alltid ses i sammenheng. Å bli spurt om sexlyst er ganske standard i utredning av bp.

Jeg har aldri påstått at ett symptom gir en diagnose eller underkjent at symptom bør sees i sammenheng. Jeg har vært utredet i flere runder og hatt mange psykiatere i mott tjue år lange virke som bipolar. Seksualitet har aldri vært et tema eller noe man har spurt om. Mine hypomanier og manier er lett gjenkjennbare og lar seg fint identifisere uten å spørre om sexlyst. Økt sexlyst kan være, men behøver ikke være et symptom på sykdommen. Det er det jeg har å tilføye, håper du skjønte innholdet i setningene mine denne gang. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri påstått at ett symptom gir en diagnose eller underkjent at symptom bør sees i sammenheng. Jeg har vært utredet i flere runder og hatt mange psykiatere i mott tjue år lange virke som bipolar. Seksualitet har aldri vært et tema eller noe man har spurt om. Mine hypomanier og manier er lett gjenkjennbare og lar seg fint identifisere uten å spørre om sexlyst. Økt sexlyst kan være, men behøver ikke være et symptom på sykdommen. Det er det jeg har å tilføye, håper du skjønte innholdet i setningene mine denne gang. 

Det er helt vanlig (og viktig) å bli spurt om sexlyst i utredninger av diagnosen, riktignok mer nå enn tidligere. At dine manier er lett gjenkjennbare er flott, men alle har ikke kommet dit.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig (og viktig) å bli spurt om sexlyst i utredninger av diagnosen, riktignok mer nå enn tidligere. At dine manier er lett gjenkjennbare er flott, men alle har ikke kommet dit.

Glemte legge ved link

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse

Hypomani:

• Spenner fra mildere (lett hevet stemningsleie) til sterkere symptomer som kan vare fra dager til mange måneder.
  • Hypomane episoder kan for noen innebære en behagelig følelse av godt humør, og at man er produktiv og effektiv. Man opplever ofte seg selv som økt sosialt omgjengelig, pratsom, (overdrevent) fortrolig, får gjerne økt seksuell energi og mindre behov for søvn. Symptomene er imidlertid ikke av en slik art at det fører til sosial avvisning eller alvorlige forstyrrelser i arbeid/funksjon.
  • Personer med hypomanier kan også oppleve irritabilitet, innbilskhet og være ubehøvlet i stedet for den mer vanlige euforiske (oppstemte) omgjengeligheten.
  • Hypomani kan være forløper til en manisk episode, eller kan etterfølges av en alvorlig depresjon. Den kan også gå ut over arbeidsevnen og sosial aktivitet på grunn av konsentrasjonsvekkelse og nedsatt evne til å ta det med ro. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Dit»? Kan du ikke bare gå med på at økt seksuell lyst ikke er et sentrale symptom for alle med sykdommen? Jeg kjørte nettopp gjennom MINI igjen forresten, med psykiater, for en mnd siden, ingen sexgreier denne gang heller, selv om det i følge deg er vanlig nå for tiden. Helt andre ting ble derimot vektlagt i gjennomgangen og resultatene og diagnosen som ble den samme som før

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Dit»? Kan du ikke bare gå med på at økt seksuell lyst ikke er et sentrale symptom for alle med sykdommen? Jeg kjørte nettopp gjennom MINI igjen forresten, med psykiater, for en mnd siden, ingen sexgreier denne gang heller, selv om det i følge deg er vanlig nå for tiden. Helt andre ting ble derimot vektlagt i gjennomgangen og resultatene og diagnosen som ble den samme som før

Jeg skriver at det er et av flere viktige tegn. Det er et ganske vanlig tegn på diagnosen, at det er vanlig betyr ikke at alle har det. Det finnes vel knapt en diagnose i verden med en rekke symptomer der pasienten oppfyller absolutt alle kriteriene?

AnonymBruker

Jeg skriver at det er et av flere viktige tegn. Det er et ganske vanlig tegn på diagnosen, at det er vanlig betyr ikke at alle har det. Det finnes vel knapt en diagnose i verden med en rekke symptomer der pasienten oppfyller absolutt alle kriteriene?

Så bra, da er vi enige i at det ikke er noe avgjørende kriteria og at noen men ikke alle har dette symptomet 

AnonymBruker

Til ts. Dette er diagnostiske kriteriene:

Hypomani

1. A  Stemningsleiet er heva eller irritabelt i ein grad som definitivt er unormalt for personen sjølv, og det varer i minst fire dagar.

2. B  Minst tre av desse teikna er til stades og fører til noko forstyrra funksjon i dagleglivet:

1. 1  auka aktivitet eller fysisk rastløyse

2. 2  større behov for å prate

3. 3  distraksjon eller konsentrasjonsvanskar

4. 4  mindre behov for søvn

5. 5  auka seksuell energi

6. 6  mildt overforbruk av pengar eller andre former for uforsiktig eller uansvarleg åtferd

7. 7  auka selskapeleg eller overfamiliær åtferd

1. C  Episoden oppfyller ikkje kriteria for mani, depressiv episode, syklotymi eller anorexia nervosa.

2. D  Vanlegaste eksklusjonskriterium. Episoden kjem ikkje av psykoaktive substansar (F10­F19) eller ei organisk psykisk liding (F00­F09).

Hentet fra Nasjonal fagleg retningslinje for utredning og behandling av bp-diagnoser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...