Gå til innhold

Blir det avogtil stille mellom deg og terapeut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva synes du eventuelt om det?

Anonymkode: d0819...049

Synes det er helt fantastisk. Da kan jeg tenke på andre ting som eks hva jeg skal ha til middag. Synes det er tungt å gå i terapi. 

Anonymkode: 48ce2...d43

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er helt fantastisk. Da kan jeg tenke på andre ting som eks hva jeg skal ha til middag. Synes det er tungt å gå i terapi. 

Jeg synes også terapi er tungt arbeid. Ts

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Har kun opplevd det en gang, og vi hadde virkelig ikke kjemi og hun viste ikke noen særlig interesse så ting bare stoppet opp. 

Behandler jeg hadde i 5 år og som jeg ennå har telefonkontakt med kan jeg snakke med i det uendelige. 

Hvilken avtale gjorde du med henne om kontakt etter endt terapi?

AnonymBruker

Ja, det blir veldig ofte stille. Jeg synes det er veldig fint at terapeuten kan tåle min stillhet, selv om jeg jobber med å klare å si det jeg vil. Terapeuten er aktiv, og er veldig flink til å dra meg i gang med ulike innfallsvinkler da. 

Anonymkode: 6f4af...e64

AnonymBruker

Ja…ganske ofte. Men ikke sånn «nå var vi ferdig med den saken og ingen tar initiativ til noe nytt/mer»-stillhet. Det er alltid mens jeg strever med å finne ut hva jeg skal svare, og da har hun en ganske fin balanse på hvor lenge hun venter før hun evt kommer med en kommentar/omformulering/oppmuntring.

Trenger av og til litt tid jeg..både til å våge, finne rett formulering på noe som er litt vanskelig å forstå selv, eller prøve å finne ut hva jeg egentlig føler. Opplever det som fint jeg, en slags respekt og vennlig utfordring? Fint å ha tid til det (i motsetning til på samlebåndet hos fastlegen).

Anonymkode: 133b1...f84

Gjest Vendi
UtakknemligDiva skrev (5 timer siden):

Det er vel ikke vanlig å ha kontakt med behandler utenom timene? Isåfall hadde ikke jeg det. 

Jeg kan kontakte behandler utenom timene ved behov. Har alltid hatt det sånn. 

For å svare på spørsmålet i HI så er svaret at det ikke er stille eller lange pauser i samtalen. Det synes jeg er bra. Liker at praten går flytende og at det er naturlig turtaking når vi snakker. Timene går fort når det er sånn, og jeg sitter igjen med at timen var nyttig og god. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilken avtale gjorde du med henne om kontakt etter endt terapi?

Jeg gjorde ingen avtale med henne, hun gav meg tilbudet om å fortsette å kontakte ved behov. Jeg har likevel ikke ringt henne like ofte som jeg gjorde før. Siden hun egentlig ikke er behandler lenger. Men jeg ringer ca hver tredje uke. 

AnonymBruker
UtakknemligDiva skrev (16 timer siden):

Det er vel ikke vanlig å ha kontakt med behandler utenom timene? Isåfall hadde ikke jeg det. 

Det er ikke normalt men noen har det likevel. Det er ganske vanskelig for for noen kan blande rollene sine når de blir for glad i pasientene sine. Det er jo noen som går under huden og de blir ekstra begrenset for. Da er vanskelig at relasjonen opprettholdes profesjonell. Jeg har fått nr. aldri brukt det og kommer aldri til å kontakte uten arbeidstid. 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke normalt men noen har det likevel. Det er ganske vanskelig for for noen kan blande rollene sine når de blir for glad i pasientene sine. Det er jo noen som går under huden og de blir ekstra begrenset for. Da er vanskelig at relasjonen opprettholdes profesjonell. Jeg har fått nr. aldri brukt det og kommer aldri til å kontakte uten arbeidstid. 

Bare for å klargjøre for egen del: Jeg har mulighet for å ta kontakt utenom timene i behandlers arbeidstid. Trodde det var det som ble ment i HI. De som til enhver tid har behandlet meg har hatt (og har) arbeidstelefon jeg kan sende melding til. Da kan jeg f.eks be dem om å ringe meg når de har tid. Ellers så svarer de tilbake på sms. Dette er selvfølgelig avtalt på forhånd at jeg kan.

Det har skjedd bare én gang at jeg har kunnet ta kontakt privat utenom arbeidstid, og det var en hos fastlege jeg hadde for noen år siden. Men benyttet meg av det bare én gang. Terskelen for å benytte meg av det var høy. 

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker
XbellaX skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva dette handler om. Snakker dere om stillhet i/under selve timene i dialogen, eller mellom behandlingstimene (utenomterapeutisk kontakt)

I timene😉

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Bare for å klargjøre for egen del: Jeg har mulighet for å ta kontakt utenom timene i behandlers arbeidstid. Trodde det var det som ble ment i HI. De som til enhver tid har behandlet meg har hatt (og har) arbeidstelefon jeg kan sende melding til. Da kan jeg f.eks be dem om å ringe meg når de har tid. Ellers så svarer de tilbake på sms. Dette er selvfølgelig avtalt på forhånd at jeg kan.

Det har skjedd bare én gang at jeg har kunnet ta kontakt privat utenom arbeidstid, og det var en hos fastlege jeg hadde for noen år siden. Men benyttet meg av det bare én gang. Terskelen for å benytte meg av det var høy. 

Jeg snakket generelt om det. Det er fint at du og behandler av avtalt det. Det synes jeg er en god løsning. Mente ikke at du skulle føle at du måtte forsvare deg ❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...