Gå til innhold

Hvordan bli trygg i det utrygge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bite tennene sammen og stå i det? Si til seg selv at dette går bra og det er ikke farlig?

Anonymkode: 152dc...751

Det blir jo bare å holde ut- men vil senke trykket og bli kvitt angsten/symptomene ved å klare å stå i dert..?

Anonymkode: 873e8...7a0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bite tennene sammen og stå i det? Si til seg selv at dette går bra og det er ikke farlig?

Anonymkode: 152dc...751

lese en bok eller gå en tur. hva er poenget med å ikke avlede? skal du bare sitte å kjenne på hvor vondt alt er mener du?

Anonymkode: d7b9c...6ba

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

lese en bok eller gå en tur. hva er poenget med å ikke avlede? skal du bare sitte å kjenne på hvor vondt alt er mener du?

Det jeg trenger er å øve på å tåle å være i der ubehagelige- akseptere og tørre det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg trenger er å øve på å tåle å være i der ubehagelige- akseptere og tørre det.

du gjør jo det når du leser en bok også. jeg ser ikke helt poenget med å bare sitte stille og ha det vondt, fremfor å faktisk gjøre noe konstruktivt med smerten som gradvis kan gjøre at du tåler den bedre.

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hva du mener.

Jeg er veldig redd for symptomene og angst for angsten osv og klarer ikke «hvile» i det. Må derfor øve på å tåle symptomer og angst og ikke la meg rive ned og forsvinne i tankespiraler 

Også uten å måtte avlede 

AnonymBruker

Jeg er veldig redd for symptomene og angst for angsten osv og klarer ikke «hvile» i det. Må derfor øve på å tåle symptomer og angst og ikke la meg rive ned og forsvinne i tankespiraler 

Også uten å måtte avlede 

Dette er rart. Ingen klarer å "hvile" i angsten. Da ville det heller ikke bli kalt angst. Lær deg måter å håndtere den på som gjør at du håndterer den bedre, fremfor dette her.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er rart. Ingen klarer å "hvile" i angsten. Da ville det heller ikke bli kalt angst. Lær deg måter å håndtere den på som gjør at du håndterer den bedre, fremfor dette her.

Ja og det er jo det jeg spør om. Hvordan klare å bli trygg i det utrygge, men strategier som ikke er å fokusre på masse annet og gjøre masse. Det kan jeg ikke pga sykdom. Som er utløsende årsak til angsten (jfr symptomer )

AnonymBruker

Ja og det er jo det jeg spør om. Hvordan klare å bli trygg i det utrygge, men strategier som ikke er å fokusre på masse annet og gjøre masse. Det kan jeg ikke pga sykdom. Som er utløsende årsak til angsten (jfr symptomer )

Du trenger ikke gjøre "masse", men å sitte å kjenne etter og "være i angsten" kan gjøre at du overfokuserer på den og lar den få fritt spillerom til å herje mer med deg enn nødvendig. Å strikke, lese en bok, føre dagbok, er ikke "masse" men kan være nyttige bidrag for å håndtere uroen.

AnonymBruker

Det er jo avledning som fører til at man blir bedre. 

Avledet man ikke er det større sjanse for å bli verre, ikke bedre.

Er man redd og har angst for spesifikk ting, som traktorer, ja da fungerer det å utsette seg for det man er redd for.

Anonymkode: d6276...9aa

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo avledning som fører til at man blir bedre. 

Avledet man ikke er det større sjanse for å bli verre, ikke bedre.

Er man redd og har angst for spesifikk ting, som traktorer, ja da fungerer det å utsette seg for det man er redd for.

Anonymkode: d6276...9aa

Snakker om å lære aksept og tåle ubehag

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Klare å være i uroen og det ubehagelige? Uten å avlede og bruke tryggingsstrategier (som ikke funker).

Lære så smått at det å ikke ha kontroll og være sikker betyr ikke all verden. Man må øve seg på det. Se heller på det som spennende og ufarliggjøre oppfattelsen om at kontroll og sikkerhet ikke nødvendigvis gjør livet enklere. Tvert om.

Dette var noe jeg fikk hjelp til å lære meg. Livet er annerledes på andre siden, og da positivt mener jeg ☺️

AnonymBruker
Trinity80 skrev (22 minutter siden):

Lære så smått at det å ikke ha kontroll og være sikker betyr ikke all verden. Man må øve seg på det. Se heller på det som spennende og ufarliggjøre oppfattelsen om at kontroll og sikkerhet ikke nødvendigvis gjør livet enklere. Tvert om.

Dette var noe jeg fikk hjelp til å lære meg. Livet er annerledes på andre siden, og da positivt mener jeg ☺️

Lettere sagt enn gjort. Noen tips til konkrete verktøy eller ting man kan si til seg selv for å klare/øve på det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Klare å være i uroen og det ubehagelige? Uten å avlede og bruke tryggingsstrategier (som ikke funker).

Begynn med å kjenn etter hvor i kroppen du kjenner angsten. Hvilken form har den. Kald? Varm? Hold fokuset på det du kroppslig kjenner og pust samtidig rolig. 
Ved å bli bedre kjent med angsten(ikke flykte fra den) vil du klare å stå i den lettere senere/angsten vil ikke oppleves så skummel. 

Anonymkode: f5546...303

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Begynn med å kjenn etter hvor i kroppen du kjenner angsten. Hvilken form har den. Kald? Varm? Hold fokuset på det du kroppslig kjenner og pust samtidig rolig. 
Ved å bli bedre kjent med angsten(ikke flykte fra den) vil du klare å stå i den lettere senere/angsten vil ikke oppleves så skummel. 

Anonymkode: f5546...303

Takk. Gjelder dette andre symptomer også, som man er redd for?

Jeg opplever ikke at det gir seg eller forsvinner om jeg gjør dette- men det vil det på sikt?

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lettere sagt enn gjort. Noen tips til konkrete verktøy eller ting man kan si til seg selv for å klare/øve på det?

Jeg måtte ha intens behandling over en periode på halvt år. Klarte det ikke på egenhånd. Så kanskje det er greit å ikke være streng med seg selv, og alt det man ikke får til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...