Gå til innhold

Hvordan bli trygg i det utrygge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte ha intens behandling over en periode på halvt år. Klarte det ikke på egenhånd. Så kanskje det er greit å ikke være streng med seg selv, og alt det man ikke får til. 

Sant- er vel ikke streng, mer desperat etter å finne løsninga 🤪

Anonymkode: 873e8...7a0

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

kanskje du får øve deg på å ha tålmodighet over at alt ikke blir bedre med en gang. å nifokusere på sykdom og bedring er det ikke så mye hjelp i dessverre :) 

Anonymkode: d7b9c...6ba

Nei det er jo ikke det. Heller motsatt. Men det er vel en del av sykdommen-angsten som «nekter» meg i å fokusere på andre ting ved å pøse ut symptomer uro og tanker når man viker vekk fra det🥴

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det er jo ikke det. Heller motsatt. Men det er vel en del av sykdommen-angsten som «nekter» meg i å fokusere på andre ting ved å pøse ut symptomer uro og tanker når man viker vekk fra det🥴

og for å få tilbake litt kontroll og balanse kan du scrolle litt på tik tok, finne et mobilspill, chatte med venner, strikke litt, skru på noe, fremfor å sitte å skulle "tåle" og "hvile" i angsten (som ofte bare bidrar til å gi økt næring og fokus til angsten). Og fortelle deg selv at akkurat nå (og en stund fremover) er livet ganske vanskelig og kjennes uoverkommelig, men sånn er også livet i blant (dessverre). 

Annonse

Rosemarin
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

og for å få tilbake litt kontroll og balanse kan du scrolle litt på tik tok, finne et mobilspill, chatte med venner, strikke litt, skru på noe, fremfor å sitte å skulle "tåle" og "hvile" i angsten (som ofte bare bidrar til å gi økt næring og fokus til angsten). Og fortelle deg selv at akkurat nå (og en stund fremover) er livet ganske vanskelig og kjennes uoverkommelig, men sånn er også livet i blant (dessverre). 

Det er vel dette som er aksept

Endret av Rosemarin
AnonymBruker

Ja🤷‍♀️ 

Men har liksom fått kommet frem til st jg må akseptere og tåle uroen osv. men det gjør man kanskje ved nettopp det du sier

tvinge fokuset på no annet. Angsten vil jo jeg skal folusere på den..🤪 så derfor er d vanskelig og meningsløst å fokusere på andre ting. Det er liksom ikke «relevant» når systemet er i full beredskap 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja🤷‍♀️ 

Men har liksom fått kommet frem til st jg må akseptere og tåle uroen osv. men det gjør man kanskje ved nettopp det du sier

tvinge fokuset på no annet. Angsten vil jo jeg skal folusere på den..🤪 så derfor er d vanskelig og meningsløst å fokusere på andre ting. Det er liksom ikke «relevant» når systemet er i full beredskap 

Ja, og du erkjenner at du har den. Du er fullt inneforstått med at angsten er der, men du trenger ikke helle bensin på bålet ved å sitte å kjenne og føle den hele tiden. Det er ikke meningsløst å finne noe annet å fokusere på, men det er fullstendig meningsløst å sitte å "holde ut" angsten gjennom å "kjenne etter/hvile" i den. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, og du erkjenner at du har den. Du er fullt inneforstått med at angsten er der, men du trenger ikke helle bensin på bålet ved å sitte å kjenne og føle den hele tiden. Det er ikke meningsløst å finne noe annet å fokusere på, men det er fullstendig meningsløst å sitte å "holde ut" angsten gjennom å "kjenne etter/hvile" i den. 

Det «føles» meningsløst- fordi angsten og systemet har overhånd og for den så er jeg jo i livsfare og må fokusere på de farlig sumptomene mine..

Og det er alt som dominerer meg nå og mine vanlige intresser og følelser osv er borte i denne fulle beredskapen og utmattelsen i det. Om du skjønner mer hva jeg mener da. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det «føles» meningsløst- fordi angsten og systemet har overhånd og for den så er jeg jo i livsfare og må fokusere på de farlig sumptomene mine..

Og det er alt som dominerer meg nå og mine vanlige intresser og følelser osv er borte i denne fulle beredskapen og utmattelsen i det. Om du skjønner mer hva jeg mener da. 

Du er ikke i livsfare. Du må minne deg selv på det. Og får du være litt streng med deg selv og finne noe annet å okkupere tankene med. Angsten vokser seg større og kraftigere ved å gi den din fulle og hele oppmerksomhet hele tiden. Du tåler å ha det vondt, du revner ikke, det er vondt men slik er det dessverre akkurat nå. ingen blir bedre av pirke borti et fysisk sår hver time. La nå såret få lov til gro, skaff deg noe annet å gjøre. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...